• Duchess

Okej att outa IRL-namn?

Jag har en fråga som jag gärna vill lyfta ut ur en annan pågående diskussion för att få objektiva synpunkter.

Som så många andra blivande brudar har jag både läst och skrivit en del på BT:s forum den senaste tiden. Ibland kan det hetta till ordentligt, och jag är inte rädd för att debattera. Därför har jag varit noga med att inte lämna ut för mycket personlig information om mig själv. Jag vill nämligen inte att jag som yrkesperson och jag som privatperson ska kopplas samman, eftersom mitt arbete är av... tja, en speciell art. Och jag är inte här pga mitt arbete - jag är här för att jag snart ska gifta mig, och surfar efter tips. Anonymt.

Idag dök det plötsligt upp ett inlägg där en forumskribent glatt skrev att hon visste vem jag var IRL. "....en rolig detalj i denna diskussionen är att jag vet vem du är. Det var faktiskt min präst som berättade det för mig. Hon hänger här inne med men skriver tydligen inte nåt, vad jag vet iallafall".

Den här tjejens vigselpräst har alltså, på något vis, samtalat med henne om Bröllopstorgets forum, och (såvitt jag förstår) listat ut vem jag är IRL och berättat det för henne.

Själv tycker jag att det känns obehagligt, och jag vet inte om jag har så stor lust att fortsätta skriva här om jag vet att inte ens präster (som borde vara välbekanta med ämnet diskretion) drar sig för att berätta vem jag är IRL för andra forumskribenter om de listar ut vem jag är.

Tycker ni att detta är okej? Jag gör absolut INTE det, men jag vill gärna ha ärliga åsikter från er andra. Övereagerar jag, så säg gärna det. Jag tål mothugg :)

• Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?
  • Brud!

Du är fortfarande inte outad. Jag överdriver inte om jag läst 30 st inlägg de senaste åren där nån skriver " är du från Blomstermåla och gick i den och den skolan" osv. Och folk hittar varandra och tycker att det är kul. Jag tyckte också det var en kul grej när jag insåg att jag vet vem du är, var du jobbar osv. Inget mer med det. Som sagt, INGEN HAR OUTAT DIG!

• Duchess

Jag har aldrig någonsin skrivit var jag gått i skola. Jag bor i en stad med över 100 000 invånare vars namn jag skrivit ut, men det bedömde jag som safe.

Jag har medvetet varit restriktiv med personliga fakta om mig själv pga mitt arbete. Jag kan bara beklaga att detta inte respekteras ens av din vigselpräst.

• Fru Nilsson 1/7-06

Jag har fått önskningar från andra brudar, jag känner, som av andra anledningar inte vill bli outade. Jag tycker att man ska respektera ett alias, annars kan man likagärna skriva sitt namn.
    Ett alias betyder för det mesta att man inte vill bli igenkänd. *enligt Wikipedia är alias en synonym till pseudonym, som är ett taget personnamn vilket är ett annat än bärarens officiella, i syfte att skapa anonymitet.*

• LindaBirgitta

Duchess

Jag har ju ingen aning om vem du är och jag kan inte bedömma hur många andra som gör det heller, men jag misstänker att det inte är så många. Jag tror att du kan vara ganska lugn.

Däremot tycker jag det är högst anmärkningsvärt att en präst sprider den här typen av information. Det är verkligen inte OK. Det vore ju bra om någon kunde påpeka det för honom/henne.

• Brud!

Duchess alias har blivit respekterat i allra högsta grad. Ingen har exponerat, outat eller pekat ut nån.

Vi bor i samma stad, har gemensamma bekanta, du känner min präst som ska viga mig plus att du känner en kompis präst till mig osv. Du har skrivit saker av personlig karaktär.

• Brud!

Prästen har inte spridit nån information alls.

• Anneleigh

Duchess

Jag vet inte heller vem du är eller vad du jobbar med.

Däremot håller jag med LindaBirgitta att det är mycket märkligt att en präst pratar på det sättet. Hon borde veta bättre än att sitta och sprida sån info. Och jag tycker att det är fult gjort av Brud att tala om öppet att hon vet vem du är, om hon nu vet det hade hon kunnat hälsa via era gemensamma bekanta.

• Mrs. 170307

Så vitt jag vet har ingen outat dig men vad jag inte förstår: varför i hela friden kan du, Brud!, som kom upp med "hihi, jag vet vem du är" inte helt enkelt skicka en privat epost till TS och förklara hur det hänger ihop så att hon slutar att oroa sig?!

Det är säkert helt harmlöst - du har ju verkligen inte gått in på detaljer - men jag förstår en viss oro när privat information verkas spridas utan att man vet vad och vem och varför.

• Duchess

Fru Nilsson 1/7-06:
    Tack för klargörandet kring alias! Hade jag velat bli igenkänd så hade jag använt mitt eget namn, eller skrivit ut personlig information någonstans. Men det har jag inte gjort.

LindaBirgitta:
    Ja, jag tycker också att det är anmärkningsvärt att det är just en präst som berättat för en annan forumskribent vem jag är IRL. Jag vill som sagt gärna få ett namn (privat) för att få diskutera det med henne, men Brud! vill inte berätta vem som outat mig.

Brud!:
    Nej, ingen har skrivit ut mitt namn här på BT. Men att jag vill vara anonym gäller även utanför forumet, av skäl som jag angett i startinlägget. Jag har varit medvetet försiktig med personlig information av just det skälet.

Jag kan naturligtvis inte tvinga dig att förmedla namnet på prästen, men jag kan vädja till dig att göra det, så att jag och hon kan få reda ut detta priva. Just nu känns allt bara obehagligt och otrevligt.

• Brud!

Mrs. 170307

Jag har aldrig skrivit Hihi, jag vet vem du är. Ta reda på hur det faktiskt står till innan du uttalar dig. Jag skrev till Duchess att helt OT, så har vi träffats.

Jag vill inte outa min präst.

Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?