• Duchess

Okej att outa IRL-namn?

Jag har en fråga som jag gärna vill lyfta ut ur en annan pågående diskussion för att få objektiva synpunkter.

Som så många andra blivande brudar har jag både läst och skrivit en del på BT:s forum den senaste tiden. Ibland kan det hetta till ordentligt, och jag är inte rädd för att debattera. Därför har jag varit noga med att inte lämna ut för mycket personlig information om mig själv. Jag vill nämligen inte att jag som yrkesperson och jag som privatperson ska kopplas samman, eftersom mitt arbete är av... tja, en speciell art. Och jag är inte här pga mitt arbete - jag är här för att jag snart ska gifta mig, och surfar efter tips. Anonymt.

Idag dök det plötsligt upp ett inlägg där en forumskribent glatt skrev att hon visste vem jag var IRL. "....en rolig detalj i denna diskussionen är att jag vet vem du är. Det var faktiskt min präst som berättade det för mig. Hon hänger här inne med men skriver tydligen inte nåt, vad jag vet iallafall".

Den här tjejens vigselpräst har alltså, på något vis, samtalat med henne om Bröllopstorgets forum, och (såvitt jag förstår) listat ut vem jag är IRL och berättat det för henne.

Själv tycker jag att det känns obehagligt, och jag vet inte om jag har så stor lust att fortsätta skriva här om jag vet att inte ens präster (som borde vara välbekanta med ämnet diskretion) drar sig för att berätta vem jag är IRL för andra forumskribenter om de listar ut vem jag är.

Tycker ni att detta är okej? Jag gör absolut INTE det, men jag vill gärna ha ärliga åsikter från er andra. Övereagerar jag, så säg gärna det. Jag tål mothugg :)

• Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?
  • Duchess

Nu ska jag skriva lite längre, och sen inte så mycket mer alls.

Tack till er som har både stöttat mig och kritiserat mig. Jag tar till mig av vad ni alla säger.

Det känns tråkigt att det blivit såhär. Jag är inte arg på någon, och jag vill inte heller att nån ska tro att jag försöker leka martyr. Jag blir däremot chockad och ledsen över att uppgifter om min IRL-identitet spridits på det här sättet.

Den enda person jag kan ändra på är mig själv, och därför är det mitt val att inte delta i debatterna här i framtiden. Mitt arbete är viktigare än min fritid, helt enkelt.

Mitt eget bröllop närmar sig också med stormsteg, och jag och blivande maken har mycket att ordna med. Jag kommer säkert att kika in här ibland för att söka tips och information, för det finns mycket matnyttigt på sidan.

Vill också passa på att säga att jag speciellt uppskattar de av er som har åsikter som går stick i stäv med mina egna ibland, men som ändå klarar av att skilja på sak och person. Er gillar jag extra mycket.

Sköt er snyggt, ni som är kvar här och härjar :)

• ananasen

Mrs*N* 18/8

Jag kan tänka mig många fall där ens åsikter som privatperson inte passar ihop med ens yrke.

Säg t ex en barnmorska som är emot abort. Privat tycker hon att abort är fel. I sitt yrke kanske hon håller inne med sina åsikter när hon träffar kvinnor som bestämt sig för att göra abort, och istället inriktar sig på att sköta sitt jobb så bra som möjligt.

Min poäng är att även om hon (min fiktiva barnmorska) säkert står för sina åsikter om abort privat, så vill hon nog inte att hennes patienter ska få reda på det. Det skulle kunna påverka hennes relation till patienterna. T ex skulle en kvinna som ska göra abort kanske inte vilja ha henne som barnmorska. Barnmorskan kanske kan lägga sina åsikter åt sidan och ge kvinnan den "behandling" och hjälp hon behöver, men kvinnan skulle ändå känna sig tryggare med en barnmorska som inte hade "outat" sådana åsikter.

Det blev lite rörigt, men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Jag vill också påpeka att min fiktiva barnmorska inte är Duchess. Jag känner inte Duchess, har aldrig träffat henne och har igen aning om vad hon jobbar med. Exemplet ovan är helt tagen ur luften.

• pickolina

Duchess - Tråkigt! -Lycka till med det stundande bröllopet och allt annat.. :)

• jocelyn

Ösnkar också lycka till!

Och till oss andra; om vi hör talas om nåt liknande från en person som BORDE skött sitt jobb -som prästen i det här fallet- att vi inte skyggar för att ta upp det.

Jag kommer aldrig acceptera något skvallersnack om någon annan BT-are och that's that.

Duchess; ta hand om dig! :)

• Tant Brud

Duchess:
    Har inte läst båda trådarna helt, men vill beklaga det som hänt och säga att jag förstår dig.
    Jag är väldigt rädd om min egen identitet av olika skäl. Andra är inte det.
    Men jag reagerar väldigt på länkar till olika bröllopshemsidor där gäster presenteras, och festprogram med alla namn. Hoppas att jag inte figurerar i sådana sammanhang.

Det här var lite annorlunda, och jag skulle också reagera väldigt mot att någon tillsammans med en präst började prata om BT. Paranojan slår till när man läser sånt här! (Vad har de sagt? Duchess heter en på BT och hon sa?) Eller vadå?

Jag önskar dig all lycka till på ditt bröllop och må solen skina över dig

• LindaBirgitta

Duchess:

Jag instämmer med de andra: Lycka till med bröllopet. Det är otroligt tråkigt att det har blivit som det har blivit. Du har ju lämnat otroligt många och kloka synpunkter på mycket här på BT. Jag förstår ditt dilemma, men det är en förlust för forumet.

• Frantic

Trist om du slutar skriva här Duchess, jag har uppskattat din närvaro och formuleringar.

Brud! jag tycker att det var bra att du skrev att du fått info om Duchess identitet, även om formuleringen blev en aning tvtydig, nu har i alla fall Duchess möjlighet att själv välja om hon skall fortsätta här eller ej utan att ovetande läsas av folk som vet vem hon är.

• Mrs. 170307

Vad synd... Men jag tror att du har rätt: att ändra ditt nick hjälper inte, du skriver alldeles för individuellt för att man inte ska känna igen dig.

Jag har inte alltid haft samma åsikt som du men det har alltid varit kul att läsa vad du skriver.

Hoppas allt går bra med bröllopet och att du klarar att lägga BT bakom dig utan abstinenssymptom.

• Marre07

KONSTIGT!!!

Jag tycker det var ett konstigt uttalande av "Brud!" att det var "En kul parentes" att hon visste vem Duchess var.... Det var dessutom inte skrivet på nåt glatt eller kul sätt. Utan Brud! hänvisade till att det var en kul parentes med tanke på ämnet som diskuterades... hmmm....
    Dessutom skrev brud att om Duchess fick reda på prästens namn kunde det på nåt sätt påverka Brud!s vigsel...

Min tanke om allt detta är att Brud! inte vill säga sin prästs namn till Duchess eftersom denna präst har gått med på att Brud!s far ska leda fram Brud! till altaret.. eftersom tråden handlade om det där Duchess "avslöjades".
    Och Duchess anser att sveriges vigseltraditioner ska följas.
    Och där har vi "konflikten"....

Men jag tycker det var dålig stil av Brud! att säga att man vet vem nån är.. utan att kunna sen säga vem man själv är till Duchess, eller säga vem som berättade vem Duchess var...
    Jättekonstigt!.. Det verkar verkligen som att det är nåt lurt... som att Brud! och prästen har snackat om Duchess och hennes åsikter sinsemellan...

KRAM till Duchess. Jag lider med dig i allt detta!..... Jätteobehagligt när det handlar om ditt jobb speciellt....
    Men du ska veta att jag tycker du har jättebra och kloka åsikter som du fört fram här på BT.

OBS. Ovanstående är bara vad jag tror... (ang brud!s vigsel).. jag VET INTE.

• Pomodoro

Duchess, jag har inte last hela traden och jag vill bara svara pa ditt forsta inlagg:
    Jag tycker abslout att man skall respektera alla anonymitet har pa forumet. Endel har ju nick som "AnnaQuist81Ostersund-ekonom", och da kanske de inte tycker att dte ar sa farligt om nan fragar: "Ar det inte du som heter Anna Quist, ar fodd 81 och jobbar pa revisiosnbyran i Ostersund?", men ditt nick ar ju inte av den arten. Praster trodde jag hade fullstandig tystnadsplikt (far tom inte avsloja brottslingar), sa det ar ju helt fasansfullt!

Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?