• Duchess

Okej att outa IRL-namn?

Jag har en fråga som jag gärna vill lyfta ut ur en annan pågående diskussion för att få objektiva synpunkter.

Som så många andra blivande brudar har jag både läst och skrivit en del på BT:s forum den senaste tiden. Ibland kan det hetta till ordentligt, och jag är inte rädd för att debattera. Därför har jag varit noga med att inte lämna ut för mycket personlig information om mig själv. Jag vill nämligen inte att jag som yrkesperson och jag som privatperson ska kopplas samman, eftersom mitt arbete är av... tja, en speciell art. Och jag är inte här pga mitt arbete - jag är här för att jag snart ska gifta mig, och surfar efter tips. Anonymt.

Idag dök det plötsligt upp ett inlägg där en forumskribent glatt skrev att hon visste vem jag var IRL. "....en rolig detalj i denna diskussionen är att jag vet vem du är. Det var faktiskt min präst som berättade det för mig. Hon hänger här inne med men skriver tydligen inte nåt, vad jag vet iallafall".

Den här tjejens vigselpräst har alltså, på något vis, samtalat med henne om Bröllopstorgets forum, och (såvitt jag förstår) listat ut vem jag är IRL och berättat det för henne.

Själv tycker jag att det känns obehagligt, och jag vet inte om jag har så stor lust att fortsätta skriva här om jag vet att inte ens präster (som borde vara välbekanta med ämnet diskretion) drar sig för att berätta vem jag är IRL för andra forumskribenter om de listar ut vem jag är.

Tycker ni att detta är okej? Jag gör absolut INTE det, men jag vill gärna ha ärliga åsikter från er andra. Övereagerar jag, så säg gärna det. Jag tål mothugg :)

• Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?
  • rocketqueen

Förtydligande, tillägg till ovan: I meningen
    "...att skriva vem det är här" syftar jag på att du, Brud!, vet vem Duchess är och kan föra det vidare till vem du än behagar, på bekostnad av Duchess integritet.

(Duchess, hoppas att det inte gör något att jag talar om dig)

• pickolina

Alltså.. Man kan tycka vad man vill men faktum är väl ändå att prästen inte alls brutit någon form av tystnadsplikt(?) och ingen har egentligen outat Duchess. Tja prästen skvallrade för sin vän vem Duchess är, men så länge hon inte brutit sin tystnadsplikt så är det ett samtal mellan vänner. Sånt som sker hela tiden och det kan man inte förbjuda. Uppenbarligen har inte Duchess varit så hemlig som hon trott. Det kan ingen annan klandras för. Om prästen dock bröt tystnadsplikten så är det en helt annan femma, för det är olagligt.

Jag förstår att obehag kan uppstå men det är en risk man tar på forum och om folk listat ut vem man är så har man uppenbarligen inte varit "hemlig" nog och ingen annan än en själv kan lastas för det.

Då kan man antingen sluta skriva på forum eller se till att vara lite mer diskret i framtiden. Vilket man kan göra under nytt alias om man så skulle vilja.

• Duchess

Ett förtydligande från mig:

Prästen i fråga har inte brutit någon tystnadsplikt genom att berätta för Brud! om min IRL-identitet. Däremot tycker jag att det var dålig stil av prästen i fråga, och jag är orolig över vilka fler som hon outat mig inför, och vad det kan få för konsekvenser i mitt arbete.

Jag kanske borde ha varit ännu mer försiktig, t ex inte nämna något om var jag bor eller var min sambo kommer ifrån. Samtidigt ursäktar det inte att någon som listat ut vem jag är sprider denna information vidare.

• pickolina

Men eftersom en "situation" uppstått så måste jag även säga att det är dåligt (enligt min åsikt) att inte vilja reda ut situationen med Duchess. Det är respektlöst tycker jag.

• gota

Håller med Duchess helt och hållet. Säkert har flera i min bekantskapskrets koll på att jag är jag; men jag tycker inte att man mitt i en diskussion om ett ämne slänger ur sig "och förresten vet jag vem du är". Tycker nog att de inblandade bör ta kontakt med Duchess, hon har uppgett sin mail både har och på den tidigare diskussionssidan. Hoppas inte att du slutar skriva här på bröllopstorget Duchess, du har alltid så bra idéer!

• Mrs*N* 18/8

Som så många andra trådar här känns denna tråden otroligt löjlig. Detta måste väl vara en sak mellan TS och Brud!

Jag kan inte heller se vad Brud! gjort för del?!?!
    Jag läste tråden om brudöverlämning och kunde av den utläsa bl.a att TS är historielärare och teolog,hobbymusiker,
    jobbar tillsammans med en imam och har
    många vänner som är präster.

Kanske inte så svårt att lista ut vem det är då om man varit med i andra trådar oxå och har på känn att det är någon man känner?! (jag har dock ingen aning alls om vem TS är men menar om man kommer från ett mindre samhälle).

Dessutom har väl inte präster tystnadsplikt angående en sån här sak?

Hela situationen känns otroligt uppblåst MEN jag kan absolut förstå att TS känner sig "outad" när hon inte får veta vem Brud! är. Kanske Brud! avslöjade lite klumpigt.
    Men vad blir bättre av att få veta vem prästen är?
    "skadan" är väl redan skedd, det är väl bara att gå vidare, orka hänga upp sig på något sånt här

• pickolina

Duchess - Jag förstår din reaktion och jag tycker att det är extremt dåligt av inblandade att först skriva en massa saker så att en "situation" uppstår och sedan inte vara villig att reda ut den ordentligt.

• jocelyn

Tycker det är förjä*ligt att duchess nu inte kan skriva här på samma villkor som andra. Fy fasiken säger jag om hela den här historien.

Stå på dig duchess, det är inte du som gjort fel!

• Mrs*N* 18/8

varför kan hon inte skriva på samma villkor?

vill man vara hemlig får man väl vara försiktig med vilken personlig information man lämnar ut här??

• Duchess

Mrs*N* 18/8:

Jag tycker att jag varit försiktig, men uppenbarligen har jag inte varit tillräckligt försiktig. Det var dumt av mig.

Men det ursäktar inte att någon som listar ut vem jag är IRL berättar det för andra människor, speciellt när det kan påverka min arbetssituation.

Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?