• Duchess

Okej att outa IRL-namn?

Jag har en fråga som jag gärna vill lyfta ut ur en annan pågående diskussion för att få objektiva synpunkter.

Som så många andra blivande brudar har jag både läst och skrivit en del på BT:s forum den senaste tiden. Ibland kan det hetta till ordentligt, och jag är inte rädd för att debattera. Därför har jag varit noga med att inte lämna ut för mycket personlig information om mig själv. Jag vill nämligen inte att jag som yrkesperson och jag som privatperson ska kopplas samman, eftersom mitt arbete är av... tja, en speciell art. Och jag är inte här pga mitt arbete - jag är här för att jag snart ska gifta mig, och surfar efter tips. Anonymt.

Idag dök det plötsligt upp ett inlägg där en forumskribent glatt skrev att hon visste vem jag var IRL. "....en rolig detalj i denna diskussionen är att jag vet vem du är. Det var faktiskt min präst som berättade det för mig. Hon hänger här inne med men skriver tydligen inte nåt, vad jag vet iallafall".

Den här tjejens vigselpräst har alltså, på något vis, samtalat med henne om Bröllopstorgets forum, och (såvitt jag förstår) listat ut vem jag är IRL och berättat det för henne.

Själv tycker jag att det känns obehagligt, och jag vet inte om jag har så stor lust att fortsätta skriva här om jag vet att inte ens präster (som borde vara välbekanta med ämnet diskretion) drar sig för att berätta vem jag är IRL för andra forumskribenter om de listar ut vem jag är.

Tycker ni att detta är okej? Jag gör absolut INTE det, men jag vill gärna ha ärliga åsikter från er andra. Övereagerar jag, så säg gärna det. Jag tål mothugg :)

• Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?
  • jocelyn

Varför kan inte "Brud!" bara ge dig namnet på prästen? Det tycker jag verkar ytterst märkligt. Finns väl ingen idé alls att "skydda" en skvallerpräst?

Jag blir illa berörd å "duchess" vägnar.

• Sister of the Night

TS

Jag läste faktiskt det inlägget (följde tråden) och jag reagerade på det.
    Jag undrar lite kring vad den som skriver så vill säga. Är det bara ett glatt utrop eller är det ett "jag vet minsann vem du är"?
    Förhoppningsvis det första (det andra vore ju inte särskilt proffsigt).

I vilket fall så torde det ju vara ett rejält "netikettsbrott" att påtala öppet i forumet vilka andra personer i forumet är.

Vill folk avslöja sin egen identitet så visst, men det är något som ska vara upp till var och en att själv avgöra.
    Det är givetvis INTE okej att någon annan tar sig för att göra det!

• Sister of the Night

Efter att ha läst igenom tråden kan tilläggas att visst, Bud! har i och för sig inte outat Duchess här, (som i exemplet jag nämnde) men jag håller med om att det är olämpligt av en präst -med ytterligare tyngdpunkt med tanke på känsligheten kring Duchess jobb- att föra fram till andra att ett visst nick är en viss person.

Enstaka försök att utmåla Duchess som en person som inte står för sina åsikter pga av hennes önskade anonymitet har gjorts här också märker jag, och det känns vara ett rätt dåligt sätt att ursäkta en indiskretion. Som redan sagts av andra tidigare; vill man så gärna vara outad så kan man ju regga sig i sitt riktiga namn istället.
    Men de flesta gör ju inte det.

• brudkronan

Jag hade också tyckt att det var obehagligt med en sån' kommentar och situation i stort. Jag förstår din känsla Duchess.

• Brud 070707

Om jag får säga min åsikt så tycker jag att du överdriver. Jag tycekr det är självklart att man ska stå för sina åsikter. Jag har också ett jobb som gör mig mer utsatt/speciell eller vad man du vill kalla det men om jag skulle träffa någon här inne som jag känner så skulle inte jag ta illa upp av det. På stan går du ju inte omkring och uppger dig för att du är en annan person så varför ska man tvunget göra det på nätet?

Alla får vi ha olika åsikter och det viktigaste tycker jag är att vi respekterar att alla har olika åsikter vi behöver dock inte hålla med. Vi har ju som sagt yttrandefrihet här i sverige. Varför måste man då gömma sig?

• MrsNilsson

Duchess: Om du nu vill vara anonym så kanske det inte är så bra att starta en tråd och förklara sitiationen om och om igen.. Då riktas ju strålkastarna mer på dig! Byt identitet här på BT så vet ju ingen vilken du är fortsättningsvis..

• Lilla Li

Jag tror mig förstå precis hur TS känner sig och vad hon menar. Tänker inte försöka mig på att förklara för andra hur hon menar, för det tycker jag hon har gjort bra själv och om jag och många med mig förstår medan andra inte gör det - då ligger det snarare hos den som inte förstår, inte hos TS för hon har uttryckt sig nog så tydligt.

Däremot vill jag bara säga att om den här prästen nu har listat ut vem TS är så måste det betyda att h*n läser här regelbundet, och förhoppningsvis då hittar denna tråden och förstår vilket misstag h*n gjort. Prästen kontaktar förhoppningsvis TS och ber om ursäkt, så slipper ni gå vägen genom Brud!. Och på så vis kan TS antagligen lista ut vem Brud! i sin tur är.

Hoppas det går bra för dig, Duchess!

• Karis Annelie

En riktigt tråkig sak som kan hända när folk påtalar vem man är, är att en tjej som tänkt ha hemligt bröllop blir outad...
    Jag känner till en tjej från min hemstad som ska ha hemlig vigsel. hon nhar lagt ut bilder på sej själv i klänningen på ett annat forum, som att ingen från hennes stad eller henns bekantas bekanta kan råka gå in där? Tänk om nån bara ser att hon är där, ska gifta sej o nästa gång hon ser hennes syster utropar hon "MEN GUUU VA SKOJ ATT DIN SYRRA SKA GIFTA SEJ ATT DU INTE SAGT NÅT?!"
    sånt är SÅ lätt att det händer.
    Nu har ju denna personen satt sej själv i klistret som gått ut med bilder på sej själv, men som i detta fallet när det bara luskats ut ändå, så tycker iaf inte jag det är okej!
    Det finns anledningar till att man inte vill att ens bekanta/jobbkamrater ska veta allt!
    Jag har inget jobb såsom trådstartaren har, där det är extra känsligt, men jag vill kanske ändå inte att nån bekant ska veta allt om mitt velande fram o tebaka vid klänningsval, bukettval, ska jag bjuda min mormor? osv... Det är helt enkelt inte den bästa personligheten som kommer fram i bröllopsplanerartagen..

• Karis Annelie

i mitt fall skulle skräckexemplet vara att nån som känner min mormor vet att jag velat om att ens bjuda henne... snacka familjedrama det skulle starta! Nog för det redan finns drama där men ändå... aija.

• Fru Henax

Jag anser det vara högst anmärkningsvärt av en präst att outa någons IRL-identitet!
    Sen finner jag det också märkligt att den person som fått vetskap om din identitet inte har något emot att berätta det men vägrar att identifiera sig själv eller den som outat dig! Har man sagt A får man säga B...

Jag har full förståelse för TS önskan om att vara anonym här på BT, det handlar knappast om att "gömma sig". Det handlar (åtminstone i mitt eget fall!) om jag inte anser att det _jag_ tycker och tänker på ett forum är något som t.ex. min mans anställda ska få ta del av! Om jag inte vore anonym här så skulle jag inte bara "blotta" mig själv utan även mina närmaste... Utan deras vetskap/mot deras vilja.

Duchess, hoppas innerligt att du får möjlighet att ta upp detta till diskussion med vederbörande!

Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?