Okej att outa IRL-namn?
Mrs*N* 18/8
Jag kan tänka mig många fall där ens åsikter som privatperson inte passar ihop med ens yrke.
Säg t ex en barnmorska som är emot abort. Privat tycker hon att abort är fel. I sitt yrke kanske hon håller inne med sina åsikter när hon träffar kvinnor som bestämt sig för att göra abort, och istället inriktar sig på att sköta sitt jobb så bra som möjligt.
Min poäng är att även om hon (min fiktiva barnmorska) säkert står för sina åsikter om abort privat, så vill hon nog inte att hennes patienter ska få reda på det. Det skulle kunna påverka hennes relation till patienterna. T ex skulle en kvinna som ska göra abort kanske inte vilja ha henne som barnmorska. Barnmorskan kanske kan lägga sina åsikter åt sidan och ge kvinnan den "behandling" och hjälp hon behöver, men kvinnan skulle ändå känna sig tryggare med en barnmorska som inte hade "outat" sådana åsikter.
Det blev lite rörigt, men jag hoppas du förstår vad jag menar.
Jag vill också påpeka att min fiktiva barnmorska inte är Duchess. Jag känner inte Duchess, har aldrig träffat henne och har igen aning om vad hon jobbar med. Exemplet ovan är helt tagen ur luften.