• Janie

Gravid och missfall, trots Yasmin!

Jag började äta Yasmin för ca 45 månader sedan... allt gick bra i början, men efter ca 1 mån fick jag stora humörändringar; jag var ledsen ofta och mycket... grät... bråkade med alla...
    För ca 1 månad sedan, förstod att jag var gravid...! Trots att jag hade ätit p-piller så som jag ska, och inte missat en enda gång. Efter 3-4 veckor, fick jag missfall.
    Jag tog det ganska bra första dagarna - var som vanligt. Men sedan fick jag enorma ångestattacker på kvällarna och nätterna... och det gick så långt att jag var i sådana konstiga sinnestillstånd att jag hotade min man med att jag skulle ta mitt liv - jag skärde mig i armen etc etc.

Jag slutade ta Yasmin nu för en vecka sedan, och det känns som om jag har äntligen kommit ut ur dimman.
    Jag mår så mycket bättre - och när jag minns de kvällar och nätter då jag var helt "borta" (med självmordstankar etc), så känns det som om det var en helt annan person. Jag ser mig själv göra alla dessa galna saker som jag gjorde; men jag ser mig själv som en beskådare, inte som den person som faktiskt gjorde allt det...

Så, jag undrar...
    Har någon annan haft liknande med Yasmin...?
    Blivit gravid trots p-piller? Sedan fått missfall?
    Blivit deprimerad pga p-piller?

• Svar på tråden Gravid och missfall, trots Yasmin!
  • pickolina

Allt du beskriver är väldigt vanligt, oavsett typ av p-piller. Därför är det såå viktigt att man försöker vara uppmärksam på förändringar och byter preventivmedel om man inte mår bra av dom.

Gällande att bli gravid så finns det inget preventivmedel som är 100% säkert så det kan alltid hända "olyckor". Den säkraste metoden är hormonspiral, den är lika säker som en sterilisering (som för övrigt inte alltid är 100% säker heller).

Vad trist att det blivit som det blivit för dig. Hoppas du mår bra snart och hittar ett bättre alternativ. Det finns ju väldigt många att välja på.

• Forsfors

Jag har mått skit när jag ätit p-piller (ångest, PMS värre än något annat, aggressioner osv). Av den anledningen ville man tvinga på mig yasmin för att man påstod att "av dem kommer du inte må dåligt" jag tvärvägrade och det är jag glad för när jag läser ditt inlägg. har själv testat två andra p-pillersorter (follimin och trionetta, minns inte i vilken ordning med den första sorten grät jag bara hela tiden, så jag fick byta till den andra) och åt p-piller i 5 år innan jag insåg att de kanske hade med mitt humör att göra och slutade. Har fortfarande kraftig PMS, men den är inte på långa vägar lika hemsk som när jag åt p-piller. P-piller fungerar nog bra för många, men så kanske de finns vi som inte tål dem alls, eller så har man bara haft otur och prövat såna man inte tål och sen blivit rädd för att pröva andra. Jag tänker aldrig utsätta min kropp och mitt psyke för någon form av preventiv hormonbehandling igen, men tycker att det är jättebra att alternativet finns för de som tål det.

beklagar verkligen det du fått vara med om, måste ha varit jättehemskt.

• Fröken A, blivande Fru D

Jag har råkat ut för precis samma sak, med Yasmin! Jag var också otroligt noga, tog pillerna i stort sett samma tid varje dag, missade dem aldrig, och på grund av att jag verkligen ville göra en riktig satsning inom den idrott jag då var aktiv i, så var inte barn ett alternativ! Jag var dessutom vid den tiden endast drygt 17 år!

Håller de inte på att utreda Yasmin, pga andra problem med det pillret också? Det sa min barnmorska om jag inte missminner mig?

Är inte pspruta nästan lika säkert som hormonspiral? Det är iaf vd jag hört?

• jocelyn

Det är några danska läkare som anser att Yasmin är "farligare" än andra piller. Det är det inte. Svenska läkemedelsverket har hänvisat till en omfattande studie med 58 000 kvinnor och funnit att alla kombinerade p-piller innebär risker. Att vara gravid innebär en större risk för blodpropp jämfört med att äta p-piller.

Beroende på hur din kropp fungerar och vilka hormoner du är känslig för så påverkar gestagenet -vilket är olika från märke till märke- dig såväl fysiskt som psykiskt. Östrogenet är av samma sort i alla kombinerade p-piller.

Tål du inte Drospirenon -gestagenet i Yasmin och Yasminelle- kan du mycket väl tåla desogestrel eller andra gestagener. Man får prova sig fram.

Jag är av åsikten att man ska ge läkemdel en chans men aldrig fortsätta äta något som får en att må så dåligt så att ens fysiska och psykiska hälsa är i fara. Man måste säga ifrån till läkare! Om ett medel gör dig jättedålig så är det inte meningen att du ska ta det.

TS jag beklagar verkligen det som hände dig. Att du fått ångest är inte särskilt konstigt med tanke på vad du gått igenom. Jag hoppas du får en samtalskontakt / psykolog /kurator och hjälp att bearbeta det som hänt.

*styrkekram*

• Sara o Per

När jag åt yasmin fick jag fruktansvärda humörsvägningar och mådde skitkasst. Har hört att det är ganska vanligt för just yasmin jag åt dem kanske 7 mån och sen bytte jag till p-plåster som jag funkade bra på men tyvärr blev allergisk mot klistret.

• Swing

Jag åt p-piller i några månader när jag var 15, men slutade eftersom jag tydligen höll på att få blodpropp i benet. Gjorde förbannat ont. Har haft kopparspiraler i 30 år sedan dess och är jättenöjd.
    Har själv erfarenhet av PMS och kan förstå hur dåligt du måste ha mått.
    Att hålla noga koll i almanackan har hjälpt mig att inse när det är PMS-besvär och det gör det lite lättare att hantera dom. Ca 10 dagar före mens kan jag må jättedåligt i nåt dygn, få ångest och känna mig helknäpp. Brukar då kolla i almanackan och se att det är ca 10 dagar kvar och "-Aha, då går det snart över". Sen mår jag bra i några dagar och sen kan det vara dags för den vanliga, oftast lite mer måttliga PMS:en. Då känner jag mig mycket trött, retlig och obehaglig till mods och vill vrida nacken av alla elaka människor som förpestar tillvaron för stackars, stackars mig, osv...
    Vill skicka dig en STOR styrkekram!

• fakeblond

Det är inte alls extra vanligt att få humörsvängningar och må kasst av just Yasmin. Tvärtom! Många som mår dåligt av andra p-piller mår mycket bättre av Yasmin för det är en annan sammansättning på dem än vissa äldre piller.

Min barnmorska rekommenderade mig att testa Yasmin eftersom jag tyckte att jag inte mådde helt bra av Follimin som jag hade innan och jag har aldrig haft ett bättre p-piller. Så för vissa funkar Yasmin toppen men tyvärr passar det ju inte för alla så man får ju som sagt testa sig fram. Jag är iallafall supernöjd!

Svar på tråden Gravid och missfall, trots Yasmin!