Inlägg från: jocelyn |Visa alla inlägg
  • jocelyn

Gravid och missfall, trots Yasmin!

Det är några danska läkare som anser att Yasmin är "farligare" än andra piller. Det är det inte. Svenska läkemedelsverket har hänvisat till en omfattande studie med 58 000 kvinnor och funnit att alla kombinerade p-piller innebär risker. Att vara gravid innebär en större risk för blodpropp jämfört med att äta p-piller.

Beroende på hur din kropp fungerar och vilka hormoner du är känslig för så påverkar gestagenet -vilket är olika från märke till märke- dig såväl fysiskt som psykiskt. Östrogenet är av samma sort i alla kombinerade p-piller.

Tål du inte Drospirenon -gestagenet i Yasmin och Yasminelle- kan du mycket väl tåla desogestrel eller andra gestagener. Man får prova sig fram.

Jag är av åsikten att man ska ge läkemdel en chans men aldrig fortsätta äta något som får en att må så dåligt så att ens fysiska och psykiska hälsa är i fara. Man måste säga ifrån till läkare! Om ett medel gör dig jättedålig så är det inte meningen att du ska ta det.

TS jag beklagar verkligen det som hände dig. Att du fått ångest är inte särskilt konstigt med tanke på vad du gått igenom. Jag hoppas du får en samtalskontakt / psykolog /kurator och hjälp att bearbeta det som hänt.

*styrkekram*

Svar på tråden Gravid och missfall, trots Yasmin!