• A+P=sant

Vad ska jag ta mig till?

Har levt i hop med min sambo (fästman) sedan ca. fem år och vi har varit ett par i snart sex år (förlovade 1.5 år, planerade bröllop till nästa sommar). Vi har haft det bra, kanske inte direkt passionerade men vi har haft det bra. Vi gör mycket saker tillsammans och vi är verkligen varandras bästa vänner och kan prata om det mesta. Vi har kul i hop och jag trivs verkligen med honom, men gnistan finns inte hos oss, eller hos mig kanske jag ska säga. Det har inte tidigare varit ett problem därför att jag har nöjt mig med det jag har fått ändå (en vän, trygghet, stabiltiet och en trygg ekonomi). Sexlivet är inte det bästa och det har det aldrig varit, skönt och bra så men aldrig 10 poäng om man säger så.

Men vad gör man när man vill ha allt det där andra och när man träffar någon som känner samma sak och som är SÅ otroligt villig att ge det till mig?

Han får jorden att snurra så mycket fortare genom att bara titta på mig och jag blir helt knäsvag. Så har jag ALDRIG känt för min sambo och jag önskar verkligen att jag kunde säga det, men det har jag inte. Min sambo är tryggheten själv och jag vill inte alltid känna mig helt trygg.

Den här andra personen sitter i en knivigare position än jag då jag är varken gift eller har barn. Han är dock villig att lämna allt det för min skull, för att få dela sitt liv med mig.

Alla säger skynda långsamt. Det kan jag hålla med om. Men hur ska jag kunna hitta något mellan mig och min sambo som inte finns där? Som inte funnits där på lång, lång tid, om någonsin.

Jag känner mig förtvivlad och förvirrad och mitt inre är i ett enda kaos. Jag äter inte som jag ska och min omgivning börjar ha synpunkter på att jag har tappat vikt och de börjar undra vad det är som är fel och jag kan inte tala om det för dem.

Varför kan inte livet vara enkelt för en gångs skull? Vet inte vad jag ska ta mig till. Tack för att ni finns där ute och som jag kan få gråta ut en stund hos.

• Svar på tråden Vad ska jag ta mig till?
  • Joleen

Hej,

Jag är av den åsikten att man aldrig ska lämna sin partner för någon annan. Gör slut med din fästman om du känner att du vill det, men var beredd på att leva själv! Att gå från en relation till en annan är alltid svårt, man behöver tid att sörja och smälta separationen och drömmarna som gick i kras innan man satsar på något nytt. Du vet inte om den nya mannen kommer lämna sin hustru för din skull, eller kommer satsa på deras relation. Personligen skulle jag vilja att den person jag träffar varit singel ett tag, för att inte behöva känna mig som tröstpris eller "vägen ut" ur en olycklig relation. Det är alltid lättare att göra slut när man har någon ny att luta sig mot.

Så, mitt förslag till dig är att tänka igenom om du vill lämna din sambo, gör i så fall det. Skaffa ett eget boende och var själv ett tag. Bestämmer sig den nya mannen för att skilja sig så får ni ta det därifrån. Om inte så kommer du att träffa någon annan längre fram som får hjärtat att klappa i bröstet på dig!

//J

• Nini_m

Joleen - vad bra sagt! håller verkligen med!

TS- Du kanske skulle ta och prata om dina känslor med din partner. Jag skulle bli sååå besviken på min partner om han hade sådana känslor för mig som du har för din fästman men inte sa nåt. Jag skulle nog inte vilja leva med någon som hade kände så och dessutom övervägde att lämna mig för någon annan.

Lycka till! Hoppas det löser sig på bästa sätt!

• Marskatt

Tack Joleen!
    Precis det svar jag behöver till en nära anhörig som verkar vara i samma sits som TS. Ska skriva ut tråden till henne!

• Misery

fast jag vet inte jag, känns det rrätt att lämna sin partner för en annan, om man är riktigt säker, så tycker jag man ska satsa.

jag lämnade min sambo sedan fem år för min nuvarande, flyttade direkt ut från vårt gemensamma hem in till honom, på andra sidan sverige dessutom (lämnade med andra ord jobb, vänner och hela mitt liv).
    väldigt många sa att jag inte var klok någonstans och det kanske jag inte var, men det kändes rätt och livet är för kort för att gå runt och vara olycklig för att man inte lever det liv man vill ha.
    Detta var för ca 1,5 år sedan, vi gifter oss om en vecka och jag har inte ångrat mig en sekund sedan dess.

• Misery

fast i mitt fall vad det iof inte en familjefar jag gått och kärat ner mig i, det lär ju komplicera saker en del,

• A+P=sant

Tack för era ord.

Att han har barn komplicerar saker och ting. Och han vet vad jag står i den frågan. Att hans barn kommer först (har helt underbara barn...). Det måste de göra.

• A+P=sant

Jag håller med dig Joleen.
    Ska jag gå i från min sambo så vill jag bo ensam en tid. Hitta mig själv igen.

Jag har en fruktansvärt förstående sambo. I bland blir jag nästan arg på honom av den anledningen. Han säger: behöver du en paus så tar vi en paus, du vet var jag finns...

Men är det paus jag vill ha?

• Joleen

Om du är osäker på vad du vill så ta en paus, men inte för att "prova" den andra killen, det är bara grymt och elakt!

Din sambo är en MYCKET bra och lojal kille, det måste du respektera honom för! Börja med en paus, var själv ett tag och känn efter. Vill du göra slut så gör det, sedan kan du utreda relationen till den andra mannen!

• Tilde-Li

Hej A+P

Jag befinner mig i en liknande situation som du... Och är lika villrådig...
    Jag är iofs gift vilket gör det hela lite svårare, men ändå.

Har också träffat en annan man och önskar det fanns ett givet svar på vad man ska göra.
    Har i alla fall i stort sett bestämt mig för att skilja mig från min man... Men det är inte lätt att gå från tanke till handling... Hur ska man säga det på ett bra sätt....?
    Jag känner mig som en skurk, för han verkar vara helt ovetande....
    Vi har varit gifta många år, och tillsammans flera år innan dess..... Jag älskar honom men är inte förälskad, men att ta steget och välja att leva ensam utan sin livskamrat och bästa vän är lika lätt som att skära av en arm.....

Jag kommer inte att gå direkt från min man till den nye, för just nu har vi lagt locket på den relationen tills mitt liv rett upp sig. Men allt blir ju lättare när jag väl är ensam. Då kan vi träffas när vi vill, utan att smyga, och efter hand lära känna varann och se vad som händer...

Har alltså egentligen inga goda råd att ge, ville bara att du skulle veta att du inte är ensam...

Jag hoppas att det löser sig för dig.

KRAM

• A+P=sant

Tilde-Li

Nej visst är det som om man ska skära av en arm. Jag älskar ocså min sambo, men vi har inte tagit hand om vår kärlek och förälskelsen är borta, det finns ingen glöd hos oss (eller mig) längre. En mycket frustrerande situation. Min sambo och jag har haft och har en väldigt öppen diskussion kring saker och ting och det känns väldigt skönt. Vill gärna ge honom och vårt förhållande en chans, men hur gör man det när ens hjärta tillhör någon annan?

Det är otroligt skönt att veta att det finns fler där ute som är i samma situation och som brottas med samma problem och grubbel. Hur vet man att man tar rätt beslut?

Jag har dessutom en hel del materialla ting att ta hänsyn till. Jag är egentligen inte någon materialistisk människa men när det kommer till vårt gemensamma hem har jag ett stort problem då det huset har varit i min familjs ägo i hundra år lite drygt, men det är inte mitt utan hans på grund av olika anledningar. Att lämna gården är inte det lättaste för mig.

Lycka till!

Svar på tråden Vad ska jag ta mig till?