• A+P=sant

Vad ska jag ta mig till?

Har levt i hop med min sambo (fästman) sedan ca. fem år och vi har varit ett par i snart sex år (förlovade 1.5 år, planerade bröllop till nästa sommar). Vi har haft det bra, kanske inte direkt passionerade men vi har haft det bra. Vi gör mycket saker tillsammans och vi är verkligen varandras bästa vänner och kan prata om det mesta. Vi har kul i hop och jag trivs verkligen med honom, men gnistan finns inte hos oss, eller hos mig kanske jag ska säga. Det har inte tidigare varit ett problem därför att jag har nöjt mig med det jag har fått ändå (en vän, trygghet, stabiltiet och en trygg ekonomi). Sexlivet är inte det bästa och det har det aldrig varit, skönt och bra så men aldrig 10 poäng om man säger så.

Men vad gör man när man vill ha allt det där andra och när man träffar någon som känner samma sak och som är SÅ otroligt villig att ge det till mig?

Han får jorden att snurra så mycket fortare genom att bara titta på mig och jag blir helt knäsvag. Så har jag ALDRIG känt för min sambo och jag önskar verkligen att jag kunde säga det, men det har jag inte. Min sambo är tryggheten själv och jag vill inte alltid känna mig helt trygg.

Den här andra personen sitter i en knivigare position än jag då jag är varken gift eller har barn. Han är dock villig att lämna allt det för min skull, för att få dela sitt liv med mig.

Alla säger skynda långsamt. Det kan jag hålla med om. Men hur ska jag kunna hitta något mellan mig och min sambo som inte finns där? Som inte funnits där på lång, lång tid, om någonsin.

Jag känner mig förtvivlad och förvirrad och mitt inre är i ett enda kaos. Jag äter inte som jag ska och min omgivning börjar ha synpunkter på att jag har tappat vikt och de börjar undra vad det är som är fel och jag kan inte tala om det för dem.

Varför kan inte livet vara enkelt för en gångs skull? Vet inte vad jag ska ta mig till. Tack för att ni finns där ute och som jag kan få gråta ut en stund hos.

• Svar på tråden Vad ska jag ta mig till?
  • A+P=sant

Tack för era ord.

Att han har barn komplicerar saker och ting. Och han vet vad jag står i den frågan. Att hans barn kommer först (har helt underbara barn...). Det måste de göra.

• A+P=sant

Jag håller med dig Joleen.
    Ska jag gå i från min sambo så vill jag bo ensam en tid. Hitta mig själv igen.

Jag har en fruktansvärt förstående sambo. I bland blir jag nästan arg på honom av den anledningen. Han säger: behöver du en paus så tar vi en paus, du vet var jag finns...

Men är det paus jag vill ha?

• A+P=sant

Tilde-Li

Nej visst är det som om man ska skära av en arm. Jag älskar ocså min sambo, men vi har inte tagit hand om vår kärlek och förälskelsen är borta, det finns ingen glöd hos oss (eller mig) längre. En mycket frustrerande situation. Min sambo och jag har haft och har en väldigt öppen diskussion kring saker och ting och det känns väldigt skönt. Vill gärna ge honom och vårt förhållande en chans, men hur gör man det när ens hjärta tillhör någon annan?

Det är otroligt skönt att veta att det finns fler där ute som är i samma situation och som brottas med samma problem och grubbel. Hur vet man att man tar rätt beslut?

Jag har dessutom en hel del materialla ting att ta hänsyn till. Jag är egentligen inte någon materialistisk människa men när det kommer till vårt gemensamma hem har jag ett stort problem då det huset har varit i min familjs ägo i hundra år lite drygt, men det är inte mitt utan hans på grund av olika anledningar. Att lämna gården är inte det lättaste för mig.

Lycka till!

• A+P=sant

Jag blir så glad när jag läser era inlägg och ser att man kan gå från ett bra förhållande till ett där allt är ännu bättre. Jag har hela tiden sagt att jag inte tror gräset är grönare på andra sidan, det är bara annorlunda (en annan nyans kanske).

Jag känner mig otroligt förtvivlad över den situation jag befinner mig i. Min sambo är bortrest den här veckan och eftersom han vet att jag saknar de små romantiska sakerna i livet så kan man ju tycka att han borde skicka något gulligt sms eller så för att väcka de där känslorna till liv. Men ingenting (förutom några korta telefonsamtal som inte känns bra) och då känner jag mig bara ännu mer förtvivlad. Att saker och ting inte går fram till honom.

• A+P=sant

Jag kanske ska tillägga att vårt sexliv är ett stort problem. Han är inte intresserad av sex på samma vis som mig. Jag anser att det är en naturlig drivkraft och det roar mig (nu låter jag som en sexgalning...) men saken är den att jag tänder inte på min sambo. Har nog aldrig gjort det. Han är som du skriver i´m in love: tryggheten själv.

Jag säger inte att det är enbart sexlivet som är vårt problem för efter sommarens diskussioner har det dykt upp en hel del annat också, bland annat kring vår gemensamma ekonomi (eller vad jag trodde var vår gemensamma ekonomi...).

• A+P=sant

misery

Ja. Vi har haft diskussioner hela sommaren- timmar och åter timmar av samtal av vad det är som fattas mellan oss och vad vi vill ha ut av livet. Men det är tydligen svårt att få en gammal hund att sitta säger de...

Han är ingen romantiker, har aldrig varit. Han kan hålla mig i handen om man är ute på stan, men jag har aldrig fått en puss av honom inför andra- och absolut inte inför hans föräldrar.

Nu låter jag elak, men i bland känns det som om att när vi väl blev tillsammans så kände han att allt var lugnt och att det skulle bli vi tills vi dör. Att han inte behövde oroa sig för oss så att säga. Inte jobba på oss.

Vi kommer från två otroligt olika bakgrunder. En styrka och en svaghet.

• A+P=sant

Anton

Tack för dina ord!
    Det kändes bra med en man som kommenterar mitt dilemma. Den ende man jag diskuterat detta med förutom min sambo är den andre mannen (och min far- men det har varit mer på en allmän nivå).

Du har rätt i mycket. Vi har tagit varandra för givet. Vi gör mycket saker tillsammans, men vi skulle lika gärna kunna göra dessa tillsammans som syskon känns det som.

Jag tycker inte att det kan vara så svårt att ta vara på de små tillfällena i livet och ge uppskattning till varandra. jag skriver ofta små söta lappar till min sambo, kan klä uppmig för han skull en kväll, kramas och bjuda på god mat. Sådant som jag själv vill ha. Men han säger att han inte är van vid att göra såna saker därför att han inte kräver dem själv. Han kräver i princip inget alls och när jag frågar honom vad han önskar att jag ska förändra (saker som han retar upp sig på) så har han inget svar på det. Han är fullt nöjd med hur saker och ting är och jag är inte nöjd med det.

Tack återigen för dina ord!

• A+P=sant

Och det skulle inte vara några gula gubbar med i den texten.

Svar på tråden Vad ska jag ta mig till?