• Buslinna

Cambridgekuren - tråd nr 7

Tråd nummer sex är stängd så här kommer tråd nummer sju! :)

Länkar till tidigare Cambridgetrådar:
    Tråd nr 1: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1429039.html
    Tråd nr 2: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1615410.html
    Tråd nr 3: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1790451.html
    Tråd nr 4: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1928984.html
    Tråd nr 5: brollopstorget.se/Forum-2-19/m2007383-1.html
    Tråd nr 6: www.brollopstorget.se/Forum-2-19/m2202889-1.html

• Svar på tråden Cambridgekuren - tråd nr 7
  • Buslinna

Nu har jag kört igång igen, efter en del funderande. Bestämde mig för att prova och se hur det fungerar på jobbet nu, så i dag började jag om. :)

Min plan är att äta rent hemma, men ta med en kolhydratssnål räk- eller kycklingsallad till jobbet.

Lollipoppsan,
    Kul att höra hur du har hållit vikten, det är ju dags att börja planera i detalj hur man ska leva då. :)

Hur har det gått (du skulle väl väga dig i går också?)? Hoppas att det går utan problem i alla fall.

Och förresten, skriv gärna långt för min del - mycket roligare! :)

Smutt,
    Självklart får du hänga på - välkommen! :)

• Buslinna

Smutt,
    Tre kilo på en vecka? Säker på att det inte beror på mens eller så? :)

Har du bestämt dig så är det bara att köra! De första dagarna kan vara rätt jobbiga, men så länge som man kommer ihåg att det är temporärt och att man inom kort kommer att må bättre så klarar man det utan större problem! Det gäller att ha tankarna på målet och på att pulvrandet är temporärt så klarar man de flesta frestelser.

Drick mycket, utspritt över dagen, och ta en kopp te om magen börjar kurra. Och titta in här och/eller på andra forum om det kniper. :)

Du behöver inte vara nervös, men kanske lite förväntansfull. ;)

• Buslinna

Två kilo borta i morse och jag klarade faktiskt arbetsdagen! Det är SÅ skönt att ha satt igång och nu har jag varit och handlat enkla men goda råvaror till min minisallad för lunchen i morgon. Klarade jag i dag ska jag också klara morgondagen.

Lollipoppsan,
    Hur går det? Är nyfiken. :)

• Buslinna

Åtta hekto till i morse och ännu en arbetsdag avklarad - nu börjar det också kännas lättare!

Smutt,
    Du MÅSTE få i dig alla tre måltider! Varför gick det inte? Blev du mätt? var det äckligt?

• Buslinna

Okej, några saker går att göra för att undvika sådana problem. Eftersom det är det enda du äter så måste du verkligen få i dig allt.

Se till att dricka ett glas vatten före maten så mår du mindre illa. Illamående och mättnad avhjälps också med att dela upp maten i halva portioner. Du kan äta dem utspridda över dagen alternativt ta en halva på morgonen och sedan en halva till en halvtimme senare.

Illamående beror på att det är hög koncentration av mineraler i maten (hela dagsbehovet ska få plats). Men med vatten i magen och delade portioner blir det mycket bättre!

Det kan också hjälpa lite om du blandar med riktigt kallt vatten, har is i och dricker med sugrör.

• Buslinna

Ytterligare sju hekto borta med vinden! :) Nu har jag inte SÅ mycket kvar till den vikt jag hade när jag pulvrade före semester och den obscena pluggstressen som slog till i maj och juni. Obeskrivligt skönt!

Jag har heller inga större problem att klara dagarna. Jag får väl tacka för att jag får mindre matsug på sommaren. :) I dag har dock magen kurrat på jobbet och jag höll på att somna på slutet av arbetsdagen. :) Men det beror mer på att jag inte lyckas komma i säng tillräckligt tidigt på kvällarna, så jag får skylla mig själv. :)

Smutt,
    Har det gått bättre i dag?

• Buslinna

Smutt,
    Vad skönt att höra att du inte mår illa nu! :) Nu har du, eller kommer snart att ha, kommit förbi den jobbigaste perioden också! :)

Just nu njuter jag av att det rasar av mig. Måste bara komma ihåg att det kommer att gå långsammare sen - när man har blivit bortskämd med dessa übersnabba resultat kan det kännas frustrerande att inte få dessa belöningar varje dag. :) I dag klämde jag ett kilo till! Men så har jag också mer att ta av än du. :) Det var nog himla bra att börja mitt i mensen för motivationens skull. :)

Jag har svårt att föreställa mig själv i min målvikt. Har aldrig haft den så har faktiskt ingen aning om hur det verkligen känns och ser ut. Försöker tänka mer på att kunna ha en massa fiiiiina kläder, mer kjolar och stövlar (!!!!). Slippa känna sig obekväm med diverse veck och valkar som uppstår när man sätter sig, vara piggare, känna sig sexigare osv. Det ska bli en spännande resa! :)

Jag hoppas, hoppas att jag kan bli av med tio kilo under dessa fyra och en halv veckor som jag har hoppas kunna och orka hålla på nu innan jag ska åka utomlands på bröllop och komma i den fina sommarklänningen som jag köpt. :) Hittade så grymt fina skor också, utan att ens leta ... *längtar*

Just det, vanilj var det. :) Jag hade en period i början när den var en klar favorit. Men jag åt mig lite less på den, så nu var det ett tag sedan. Med riktigt kallt vatten och kanske lite is så smakar den lite milkshake - inte mig emot, jag är laktosintolerant så det var ett tag sedan jag drack milkshake. :)

• Buslinna

Jag har en ny favoritblandning! Är också en riktig chokladoman, men jag klarar inte av den här chokladvarianten. Den är för söt och för lite chokladsmak - jag gillar mörk choklad. :) Men när jag blandar en cappucino med två choklad tycker jag att den blir mindre sliskig, jag slipper bismaken som jag inte gillar och den smakar fylligare. :) Det har varit en stående favorit, men nu har jag börjat lägga i lite kanel och kardemumma också - mums! :D

Vaniljen är förresten också god med kanel i - men då är jag ett riktigt kanelfan också. :)

Min sambo brukade blanda jordgubb och vanilj när han pulvrade. Smakade som söt glass, ungefär (lite Big Pack-känsla, så om du gillar det så ...).

En annan favoritblandning är jordgubb och choklad. Riktigt mumsig den med!

Tittar också i kataloger osv. Vågar inte riktigt gå i butiker för då kommer jag hem med en massa kläder som jag just nu inte har råd med. :) Har ju min fiiina klänning att komma i nu, det får räcka. Men de byxor, som jag inte kunde ha i vintras men fick plocka fram efter att några kilon rasat, börjar bli lite, lite stora. Så det kanske måste bli nya byxor relativt snart ändå. :)

På helgkvällarna brukar jag unna mig lite vällagrad ost, det innehåller få kolhydrater och det verkar inte sakta ner min viktminskning. Sedan dricker jag någon god kopp te med sötningsmedel och lite Sprite zero då och då. På jobbet har jag insett att just en iskall Sprite zero är finemang när man blir småsugen på något gott.

Trevlig kväll och hoppas att det går bra på jobbet!

• Buslinna

Det är ju super, Smutt!! :)

Jag har nu verkligen kommit in i ketosen - är pigg som en mört och glad som en lärka! :D Lite speedad, rent av. :)
    Har jobbat kväll nu också, och även det har gått strålande. Jag klarar av att jobba på pulver. Punkt. :)

Det går hur bra som helst att blanda smakerna. Det gäller bara att vara lite noggrann när man mäter upp en portion. :) Banan-choklad smakar lite som skumbananer, jordgubb-choklad som en chokladöverdragen jordgubbsglass jag gillade när jag var liten och kaffe-choklad samt jordgubb-vanilj har vi redan gått igenom. :) Banan-vanilj och choklad-vanilj tycker jag inte gör så stor skillnad från originalsmakerna, dock.

Jag dricker lightläsk, te med sötningsmedel och äter lite lagrad hårdost (lagrad innehåller färre kolisar - alla mjuka ostar och olagrade hårdostar som hushållsost är mycket mer riskabla) utan problem.

Just nu äter jag ju också en kolhydratssnål sallad om dagen på jobbet (äter bara pulver när jag är ledig, men det har bara varit två dagar den här veckan) och jag rasar i vikt. Mitt rekord för första veckan har tidigare varit fem kilo. Nu har jag två vägdagar kvar och har gått ner 5,3! Helt sanslöst. :D

Svar på tråden Cambridgekuren - tråd nr 7