• Buslinna

Cambridgekuren - tråd nr 7

Vad kul att vi blir fler! :)

Jag är fortfarande ketospigg och -glad så här är allt frid och fröjd. :) Inget minus på vågen i dag, men det har ju jag väntat på länge nu eftersom jag har rasat i vikt varenda dag - det brukar jag inte göra.

zica,
    Välkommen tillbaka!

Nä, inte är jag klar än på långa vägar. :) Jag har hållt på - i korta perioder och med uppehåll av varierande längd - sedan början av året. Jag har gått ner dryga tio kilo allt som allt och har en hel hoper till att klippa. :) Jag gör som jag gjort hela tiden - kör så länge jag vill, orkar och mår bra. :)

Jag kör nu med pulver plus en kolhydratssnål sallad per dag. Första veckan är ännu inte över och jag har rasat i vikt. Får se vad som händer nu när man börjar plana ut lite.

Jag har haft liknande magproblem ett par gånger på pulver. De enda lösningar jag har är att dricka både före och efter maten, dricka regelbundet och utspritt över dagen, ta promenader samt eventuellt äta omega 3-kapslar eller liknande och psylliumfrön.

skenet,
    Hur har det gått i dag?

Tjocksmockan,
    Hur mycket du går ner beror helt på din kropp. Det är inte omöjligt att gå ner så mycket på tre veckor, men jag personligen skulle inte våga ta det för givet. :) Men du kommer definitivt komma en bra bit på väg under den tiden!

Vi är alla rätt nystartade så på den punkten blir du inte ensam. :) Och antalet toabesök kommer att minska!

• Buslinna

Woohoo, hade tappat fyra hekto till i morse! Nu har jag 1,9 kilo kvar till årets lägsta vikt (innan jag åkte på semester och sedan inte hann göra några som helst förändringar i livsstil eller äta ordentligt. Suck!). Jag längtar SÅ efter att komma bortom den.

Därmed, Smutt, har jag gått ner 5,7 kilo under den här första veckan. Nytt personligt rekord för mig som har gjort första veckan några gånger förr. :) Jag vågar nu faktiskt hoppas på att hinna med tio kilo på dessa 4,5 veckor. :)

Börjar märkas ordentligt på mig nu också. Märkte i dag att mina byxor liksom skiftade till, neråt, när jag gick i dag. Jag är visserligen fattig just nu, men inte fy skam att behöva köpa nya byxor för att de gamla är för stora, snart. :D

Det där med att vara sugen ... Jag blir baske mig mer sugen när jag inte får än annars. Bara för att jag inte får. Ju. :) För mig fungerar det inte att tänka "jag får inte/borde inte/kan inte/behöver inte", då blir jag bara sur och tycker synd om mig själv (och kan äta bara därför). :) I stället fungerar "nä, jag VILL inte ha den där just nu - jag kan äta det där när katten jag vill i framtiden, men just nu vill jag gå ner i vikt. Och det här gör jag under en väldigt kort tid för att sedan må mycket bättre under resten av mitt liv" och så en liten visualisering på målet och tanke på vad jag hittills har åstadkommit. Då är det inte längre värt det och jag kan konstatera att jag må fortfarande vara sugen men inte fasen vill jag ha det. :)

Med det i åtanke kan jag faktiskt titta på när sambon äter diverse godsaker utan att känna att jag går miste om något - jag är nöjd med vad jag gör och ser framemot mitt mål i stället.

skenet,
    Det enda jag kan säga är håll dig sysselsatt! :) Gå ut och gå, som sagt. Kanske ladda ner en mp3-bok och ta med ut på promenaderna? Om du gillar att läsa så gör ännu mer av det. :) Pula hemma, sätt kanske igång med något litet projekt som att bygga en hylla eller något. Har du någon hobby som du kan ägna dig åt på något sätt? Kan du åka till stranden (om det är bra väder, det kan man ju inte lita på just nu), ta lugna cykelturer eller liknande?

Det kan vara grymt svårt att få ändan ur när man har lite tid för sig själv, men jösses vad man kan hinna med mycket. :)

• Buslinna

Tjocksmockan,
    Haha, jag vet PRECIS vad du menar med att det blir så mycket enklare! :D Ingen matplanering, -handling, -lagning eller disk! Det är ju ett mirakel! :D Vad mycket tid man får över till annat! :)

Och du, välkommen till ketosen. ;)

• Buslinna

Tjocksmockan,
    Ja, det är faktiskt helt otroligt att jag gått ner så mycket! :D

Du kommer att märka att du får lättare och lättare att dricka vattnet - kroppen behöver det och du kommer troligtvis bli törstig, få ont i huvudet eller må illa om du inte dricker tillräckligt, så det är svårt att låta bli. :) Jag har också svårt för det ibland, men när jag inser att jag inte mår bra av att dricka för lite och dessutom blir hård i magen av det så går jag och hämtar ett till glas på studs. :)

Tänk på att ta det lugnt om du motionerar bara - bara lågintensiv träning i ketos, annars bränner kroppen muskler. :)

• Buslinna

bambi1,
    Välkommen! Jag är på dag nio för den här omgången. :)

Jag har också haft svårt för att somna, man blir som en duracellkanin ... Har inte hittat någon bra lösning på det, men för mig har det alltid varit i korta perioder - det kommer troligtvis att gå över.

• Buslinna

Smutt,
    Det är ju super!! Grattis! :)

• Buslinna

Smutt,
    Weeee! Supergrattis!!! Fy, vad skönt att komma förbi det strecket!!! *längtar*

zica,
    Jag åt pulver och en kolhydratssnål sallad (lite blandsallad, fyra-fem plommontomater, en halv avokado, ett par skivor vällagrad ost och runt en dryg deciliter räkor) till lunch på vardagarna och bara pulver på helgen. Gick ner 5,7 under första veckan.

Med den starten hoppas jag att jag hinner med cirka tio kilo på fyra och en halv vecka. Men det är ju väldigt individuellt, så det är vanskligt att gissa hur mycket du kommer att gå ner.

• Buslinna

Superkul Smutt!! :)

Längtar också! :)

• Buslinna

Barerna ska ju inte ätas på ren kur eftersom de innehåller för många kalorier för ketos, så de är med andra ord inte lika effektiva som pulver.

Provade jordgubbsvarianten en gång - fick en gratis av min konsulent. Väldigt söt, men mumsig.

• Buslinna

I helgen har jag unnat mig lite mat, men i dag är det tillbaka till pulvrandet och det är inga som helst problem än så länge. Är ledig i dag och börjar jobba sent i morgon så jag tror att jag kommer att må finemang till dess.

Ska försöka komma ikapp här nu - kul att det blivit fart på tråden!!

zica,
    Ja, det är säkert ungefär samma dröm för oss alla här! :) Jag skulle gärna göra samma sak fast på släktingens bröllop (hela släkten kommer ju att vara där ...) och sedan på skolan och jobbet. Vore ju härligt! :) Vi håller tummarna för ett bra resultat!

bambi1,
    Japp, känner igen helgsuget. Jag brukar försöka göra en liten ritual av gott te i den lyxigaste koppen jag har, ett glas iskall lightläsk osv. I övrigt är det enda som finns att göra, såvitt jag vet, samma sak som i övrigt - koncentrera sig på målet. Det är ju faktiskt egentligen inte värt det att gå miste om målet för att få äta något just då.

Angående mensen så försök komma ihåg att du egentligen väger mindre än det vågen visade och att du inom några dagar kommer att ta igen det! Och grattis till resultat - trots mens!!

Tjocksmockan,
    Supergrattis! Det är ju strålande! :)

Jag känner mig matt ibland, men det brukar endera vara under kort period eller bero på att jag inte hunnit äta något ännu (på morgonen) eller druckit för lite. Finns det något du kan förändra på de punkterna? Jag hoppas iaf det eftersom det går så bra för dig! :)

Hanna Andersson,
    Välkommen! :) Det är bara att komma hit när det kärvar så klarar vi det - förr eller senare blir det jobbigt för alla. Och, för den delen, jag tror att jag som mest kört dryga två veckor i stöten och jag går stadigt neråt också trots mina uppehåll. :) Det borde vara ett fullt möjligt mål. :)

Smutt,
    Du och jag, Smutt, du och jag. haha Samma här, men det är ju bara att tuta och köra. :)

Svar på tråden Cambridgekuren - tråd nr 7