• A+B

Festlokal Värnamo/Skillingaryd m. omnejd?

Hej!

Vi planerar att gifta oss i Småland nästa sommar. Det var dock ett tag sen jag bodde i Skillingaryd och vi har därmed inte så bra koll på vilka festlokaler som finns.

Har ni nåt tips på festlokal i närheten av Värnmo och/el. Skillingaryd?

Vi blir ca 90 gäster och det ska allra helst finns övernattning intill festlokalen... Tar gärna emot tips på lokaler som inte har övernattning också. Då får vi väl fixa buss till nåt hotell/vandrarhem...

/A

• Svar på tråden Festlokal Värnamo/Skillingaryd m. omnejd?
  • 25Augusti

Hotel småland i klevshult är ett lite mindre hotell med gott om plats för 90 gäster - har jobbat där tidigare - de är verkligen jättetrevliga kan ordna nummer till dem om du vill

• 25Augusti

de brukar fixa jättebra rabatter på hotellrummen om man har festen och allt där

• Äntligen Fru!

Jag har stenkoll på Värnamo men inte så mycket koll på S-ryd. Vilken kyrka ska ni gifta er i? Blir lättare att ge tips då!

• malin&eric

Hooks Herrgård. Där skulle jag ha min fest om jag gifte mig hemma (v-ryd), men nu blir det Gbg istället.

• ankan05

Jag säger bara Toftaholm Herrgård strax utanför Värnamo! Underbart ställe!!

• 25Augusti

både toftaholm och hook ligger helt fantastiskt. Vi bokade först på Toftaholm - men blev så otroligt illa bemötta att vi valde att ha festen hemma istället Hook är också jättefint men det beror på om man önskar god mat eller inte

• A+B

Hej! Vi har inte bestämt kyrka än. Det finns så många mysiga kyrkor i Småland, så vi tänkte hitta festlokal först och sen boka en kyrka i närheten.

Vi har varit på Toftaholm och kollat, det är verkligen det ultimata stället, men lite för dyrt... 1000 kr bara för middag och 3 glas vin... eller är det det normala?

Var på Isaberg, där ska dom ha jättebra mat har jag hört och det kostade typ 700 kr/person men då fick man fördrink o snittar + mkt mera vin jämfört med Toftaholm. Lokalen är dock lite för stor. Känns som att det finns risk at gästerna sprids ut och att det känns tomt.

Kompisar har pratat om PO:s lada utanför Skillingaryd och Åminne bruk utanför Värnamo, men vi har aldrig varit där... Vet ni nåt om dessa ställen?

En kompis hade hört talas om ett kloster utanför Värnamo där man kunde ha festen, nån som vet vad det kan vara?

• Äntligen Fru!

Det enda jag har erfarenhet av de ställerna som du nämner är Åminne bruk. Det är en häftig festlokal men kräver ganska mycket arbete. Det är en gammal industrilokal så glöm vit klänning med släp. Det är sot överallt MEN det är ett väldigt charmigt ställe att vara på! Var där på bröllop förra året och de hade verkligen lagt ner tid på att göra det mysigt, tyg i taket etc. Helheten blev kanon! Det är verkligen en helt unik lokal.

Kloster utanför Värnamo måste vara Nydala. De har en väldigt mysig kyrka där i alla fall. Jag vet inte om man kan hyra själva godset som ligger bredvid längre. Det är ingen restaurang i alla fall utan i så fall catering som gäller.

Det finns en supermysig restaurang i Värnamo som heter Gästgivaregården. De har mycket god mat, det är lagom stort och som gjort för en romantisk stämmning. Har prisuppgifter någonstans här hemma då vi samlade in offerter till vårt bröllop.

Är det rastaurang ni vill vara på?

Hoppas jag kan vara till någon hjälp i alla fall!

• A+B

Just kollar vi lite på allt möjligt, både restauranger/herrgårdar och ställen dit man kan catera maten. Efter att ha kollat runt lite så hoppas vi komma på var och hur vi vill ha det.

Har för mig att Gästgivaregården är för litet för 90 gäster...???
    Ska kolla upp det, tack för tipsen!

• 25Augusti

Jag bor granne med P-O's lada det är helt okey men inget jag skulle vilja ha mitt bröllop i. Jättefint för countryfest. De har inget eget kök så man måste fixa catering dit....

• Fru Villa Solglimt

Om ni vill ha vacker utsikt och billig övernattning... så skulle jag rekommendera Hindsengården.
    Det är en scoutgård som man kan hyra.

Vi hade vår fest där efter vårt bröllop. Vi satt ute och åt och när det blev kyligt på kvällen så gick vi in i den stora byggnaden. Jättemysigt.

• Äntligen Fru!

Vi hade vårt bröllop på Solgården utanför Bor. Lokalen är superbra. Stort kök, rum där man kan ha buffén, rum med kakelugn osv. Jag vet personer som har haft 120 gäster där. På övervåningen finns det bar och dansgolv. Dessutom finns det två riktigt stora verandor som är perfekta om det regnar. En uppe och en nere. Vi kunde inte haft en bättre lokal. Den kostade 1900 kr att hyra med både över- och undervåning. Ljudanläggning på undervåningen inkluderat.

Den ligger vid vattnet (Hindsen) och många brudpar anländer dit med båt. Jag vet bara att man får boka i riktigt god tid om man ska ha bröllopet under sommarmånaderna.

• zukigirl

Jag kan verkligen också rekommendera Solgården! Ritkigt mysigt ställe med badstrand utanför och lite avsides så man inte stör någon. Det är otroligt vackert därute på sommrarna. Sen finns det ju golfbanans restaurang (utanför Vmo). Det är fint där med. Om ni inte har hittat en kyrka att vara i så kan jag rekommendera Lidnäs kapell ett par km utanför Vmo. Där är det jättefint!

• zukigirl

Förresten om ni är intresserade av Solgården så ligger Voxtorps kyrka ca 5 min bilväg därifrån. Den är MYCKET finare än t.e.x Värnamo stadskyrka!

• Funderingar

Hej!!
    Det var många år sedan någon skrev något i denna tråd. Jag funderar på lokal runt Värnamo. Är det någon som har fler tips/nyare tips och erfarenheter? 

Svar på tråden Festlokal Värnamo/Skillingaryd m. omnejd?