Inlägg från: majbrud2008 |Visa alla inlägg
  • majbrud2008

Maj 2008

Hej hej!

Jag är oxå en majbrud! Gifter mig den 31 maj i Västerås. Jag tycker än så länge jag har planeringen under kontroll, kanske mycket beroende på att jag tycker det är SÅ kul och inte kan sluta tänka på all bröllopsplanering! =)

Kyrka och festlokal är klart (ska ha festen på ett mysigt värdshus där i princip allt ingår så det kommer inte bli så mycket planering kring själva middagen). Fotograf och liveband är bokat och jag har hittat en jättefin klänning som jag ska prova igen på torsdag. Förutom det så håller jag hela tiden ögonen öppna för små detaljer som kan göras allt eftersom!

• majbrud2008

Det blir lättare om vi har i datumsordning, så jag tar mig friheten att sortera listan. Hoppas ingen tar illa upp! =)

*BRÖLLOP I MAJ LISTA*

Champis_Sanna - 3 Maj - Lerbo Kyrka, Katrineholm.
    Bella77 - 10 Maj kl:15 - Våmbs kyrka, Skövde.
    0205 - 24 Maj kl:13 - Utomhus Tantolunden, Sthlm.
    majbrud2008 - 31 maj kl:14.30 - Badelunda kyrka, Västerås

• majbrud2008

Nu har jag köpt min brudklänning! Känns roligt, spännande och lite läskigt på samma gång... är det första jag köpt till bröllopet. Vi har bokat lokal, fotograf etc redan men det är ju inte betalt så känns inte lika mycket på riktigt =)

Mamma har fått i uppgift att hämta den under veckan och ha den i säkert förvar så min m2b inte kan tjuvkika. Sen nån månad innan bröllopet ska jag lämna in klänningen där jag köpte den så ska de sy upp den och göra den fin!

• majbrud2008

0205:

Tack! Den är verkligen jättevacker. Fastnade för den så fort jag såg den! Insåg rätt snabbt att om jag inte köper den så kommer jag bara jämföra med den när jag provar andra klänningar och därför aldrig hitta någon som är lika bra!

Jag betalar 7000 kr, ordinarie pris är 11000 kr men jag får den billigare eftersom den är uthyrd en gång. Det är några små fläckar längst ner på klänningen (största anledningen till att jag fick den billigare) men de lovar att om de inte går bort så kommer de sy över några pärlor eller på annat sätt dölja dem. Så det känns som om jag får mycket rabatt för några fläckar som inte kommer synas =)

• majbrud2008

Kyrka och värdshuset där vi ska ha festen är klart. Fotograf och liveband (inkl solist) är bokat. Förra veckan köpte jag min klänning och för ett par dar sen hittade jag ett par perfekta skor. Jag har så smått börjat titta på trycksaker. Först hade jag tänkt köpa inbjudningskort, men nu är jag mer inne på att göra dem själv så de får samma layout som festprogram, placeringskort etc.

Det som är på gång är väl transport och bröllopsvit!

• majbrud2008

Bella77:

Jag tycker det blir alldeles för dyrt om man ska köpa alla trycksaker (bara inbjudningskorten går ju på ca 2000 kr) och inte lär placeringskort, fest- och vigselprogram vara mycker billigare. Så tycker det känns mer lönsamt att göra det själv. Det ska bli så kul också, kan knappt vänta tills jag får börja knepa och knåpa!

Min klänning är en Phil Collins 4910, bild finns här: www.philcollinsbridal.co.uk/archive_gallery.htm Det är klänningen längst ner till höger. Skorna är Cellini www.have2have.se/product.asp&sub=56&page=1

Är väldigt nöjd med såväl klänning som skor. Känns skönt att ha det klart!

• majbrud2008

bella77:

Klänningen har jag köpt i butik så ändringssömnad och allt ingår i priset vilket är skönt! Den sitter redan jättebra men är lite för lång så det är väl framförallt på längden som den måste ändras.

0205:

Vi kommer inte skicka ut några save-the-date-kort. I princip alla vet redan om att vi ska gifta oss för vi är inte så bra på att hålla tyst =)

• majbrud2008

När vi bestämde att vi skulle gifta oss i början av maj och det var mer än ett år kvar så tyckte min m2b jag var lite galen som bara pratade om bröllop =) Men nu så är han mer involverad och jag har inte fått något kommentar om att jag är en ute i god tid på länge. Han har väl insett hur mycket planering som krävs och att allt tar tid!

• majbrud2008

Precis! Man vill ju hinna njuta av tiden före bröllopet! Jag tror egentligen att det är nu som det är som mysigast och roligast. Bröllopsdagen i sig går ju så fort och efter tror jag att det kan kännas ganska tomt. Så det är ju nu som man ska passa på och njuta av att man ska gifta sig!

• majbrud2008

Vi har några olika funderingar vad gäller bröllopsresa men det vi hållt fast vid längst är att åka några dagar till någon europeisk stad (troligtvis Paris) direkt efter bröllopet och sedan åka en månad till Australien i oktober. Tanken är att vi bila från Cairns ner till Sydney...

Vi kommer också önska oss pengar till bröllopsresan i present, men det är inget måste för att kunna åka. Vi har redan pengarna till bröllopet så det vi kommer spara till under ett år är egentligen bara resan!

• majbrud2008

Brud-08:

Va kul att kryssa i Karibien! Jag var på en liten ö i Karibien i juni som heter Turks & Caicos (ingen har i princip hört talas om den, inte jag heller innan jag var där! =) och innan dess så var vi några dagar i Florida. Har ni några dagar i Florida så skulle jag rekommendera att bada med delfiner för det var en helt fantastisk upplevelse! Även Everglades är värt ett besök.

• majbrud2008

Hej hej!

Kan inte hålla mig borta från BT trots att jag har massor att göra på jobbet =)

Vi har bokat en fotograf som kommer vara med hela dagen från sminkning på förmiddagen till bröllopsdans och tårta på kvällen. Jag har för mig att han sa totalt 8 timmar... För mig känns det otroligt viktigt att få bra bilder från hela bröllopsdagen och jag tycker oftast de lite mer spontanta är finast och roligast att ha, därför tycker inte jag det räcker med vanliga porträttbilder. Vi har också släktingar som har bra kameror och är duktiga att fotografera, men jag vill inte lägga bördan på dem att de ska vara fotografer under hela dan... vill ju att de ska kunna ha roligt och njuta tillsammans med oss!

Jag är däremot lite velig om när porträttbilderna ska tas... jag tror det lutar mot att bli innan vigseln pga samma orsaker som redan nämnts men samtidigt så skulle det ju vara kul att min m2b inte får se mig förrän vid vigseln!

• majbrud2008

Vi har en väldig tur så vi får en stor del av bröllopet betalt av mina svärföräldrar. Mina föräldrar hjälper också till, men inte med lika mycket eftersom de inta har samma ekonomiska möjligheter. Så av hela bröllopet som beräknas gå på 100 tkr så betalar vi ungefär 30 tkr själva...

• majbrud2008

Jag vet att jag sett en förklaring till olika klädkoder i flera olika bröllopstidningar, du kan kanske titta där?

Vi kommer ha kostym... känns inte som om det kan misstolkas så mycket.

lottis84 skrev 2007-10-01 20:50:51 följande:
    Vi ska ha klädsel kavaj, men är osäker om alla gästerna har koll på vad det innebär. Funderar på att ge en liten förklaring på vår bröllopssida vad det innebär, men inte hur jag ska formulera mig... e det någon som kan hjälpa mig???
  • majbrud2008

Vår budget ligger på ca 100 tkr (sedan tillkommer bröllopsresan) och jag hoppas vi kommer kunna hålla det trots att vi dragit över lite på det vi hittills köpt/bokat! Vi har dock turen att ha väldigt generösa föräldrar så vi kommer bara betala drygt 30 tkr själva. Dessutom så tänker vi önska oss pengar till resan i bröllopspresent...

• majbrud2008

Vi har också funderat på Malaysia, verkar jättemysigt! Min m2b var på Malaysias turistbyrå i Sthlm och hämtade massor av olika broschyrer men vi har inte hunnit titta så ingående på vad vi vill se och göra än. Helst skulle vi vilja vara borta ungefär en månad och hinna med båda Borneos regnskogar, någon fin liten paradisö och Kuala Lumpur!

Skulle vara jättekul om fler ska åka dit då kan vi ge varandra tips!

• majbrud2008

Vi kommer, vart bröllopsresan än går, boka reguljärt. Vi är inga chartermänniskor utan vill ha friheten att boka vad vi vill...

Jag tror inte det finns någon charter till Malaysia under sommaren. Vi har tittat lite på en researrangör som heter indcen.com. De verkar vara duktiga och prisvärda, men vi har inte personligen pratat med dem än. Vi måste först bestämma lite närmare vad vi vill se och göra! Som tidigare sagts är det dock viktigt att komma ihåg att västkusten har regnperiod under sommaren, så det är östkusten som gäller!

Svar på tråden Maj 2008