• Briljant

Vi som gifte oss i ösregn!

Gifte mig i lördags och det var en helt underbar dag. Men det regnade, och det var inget duggregn direkt! Jag hade följt väderprognoserna i två veckors tid och hade väl hoppas på att ett under skulle ske, att det åtminstone skulle vara uppehåll under vår vigselceremoni som vi skulle ha på stranden. Men inte... Det regnade hela dagen. Under fotograferingen utomhus fick min mamma vara "assistent" och hålla ett paraply över oss. Mitt hår blev blött och brudnäbbarnas klänningar prickiga. Vi frös så vi skakade. En timme innan ceremonin var vi tvungna att ta beslut om vi skulle vara inomhus (i en konferenslokal på restaurangen där vi skulle ha festen) eller utomhus med paraplyer. Eftersom jag alltid drömt om ett utomhusbröllop bestämde vi oss för att trotsa vädret och köra på utomhus ändå. Vi fick dock korta ner vigselceremonin till 10 min och så fick vår solist sjunga uppe på terassen under tak, när vi hade brudskål. Det blev trots regnet ändå lyckat även om det inte blev som vi tänkt oss. Middagen och festen (som vi hade inomhus) blev jättebra, maten var toppen, vår toastmaster och toastmadame gjorde ett kanonjobb. Alla hade roligt och stämningen var på topp. Tycker att det blev en alldeles underbar dag, men kan ändå inte låta bli att tycka att man hade en väldigt otur med vädret. Är det fler här som gift sig i ösregn? Hade varit kul att höra era historier.

• Svar på tråden Vi som gifte oss i ösregn!
  • N&N

Vi gifte oss också i lördags - i regn! Det ösregnade under vår fotografering men vi fick våra önskade utomhusfoton ändå, vägrade studiofoton. Vi var under en bro vid en å med vatten och näckrosor i bakgrunden. Inte så stor variation på bakgrunden direkt men det blev iaf utomhusfoton :) När vi ringde till våra värdar vid feststället, vid vattnet i Norrtälje sa de att det var uppehåll där, vi skyndade dit för att ha vigseln utomhus. Vi stod också en timme innan och resonerade med våra värdar hur vi skulle göra. Ville heller inte gå in i en tråkig angränsande lokal även om det fanns ett fint burspråk mot vattnet. Dock hade inte alla fått plats där utan fått stå i ett större rum och kikat i fönstren... när vi gick fram till vigselplatsen duggregnade det och vi hade inga paraplyn. När vi ställde upp och sa ja, blev det uppehåll! Sån himla tur, lite blöta men vi kunde mingla ute och folk kastade rosblad och blåste såpbubblor och vi var UTE :) Allt blev himla bra till slut, vi kunde dessutom fota fler bilder ute vid vattnet med olika bakgrunder.

• N&N

Ett tillägg; folk har efteråt sagt att man inte tänkte på regnet, alla var helt koncentrerade på oss när vi skred fram och våra små döttrar brydde sig inte heller och gick så fint efter oss. Men som råd till alla som har utomhusbröllop framöver, ha en bra plan B, annars blir man lätt stressad. Vi hade en annan plan och var inte så stressade över vädret egentligen.

• BlivandeFru2007

Hihi...Vi gifte oss också i regnet i lördags. Vi fotade oss också ute, just lite uppehållmen håret på ända och gåshud, det var svin kallt. Men helt underbart!! Sitter nu på hotellet på väg på bröllopsresa och skriver.
    Nöjd med frisyren å klänningen, killen hade uniform (jätte stiligt), allt bra utom vädret, men vad gör det. Nu är vi lykligt gifta och har tagit mitt efternamn:)
    Regn i brudkronan betyder lycka!!

• Maria

Grattis till er nygifta och det var kul att höra att era bröllop gick bra trots regnet! N&N, det du skriver om att ingen tänkte på regnet när det väl var dags stämmer så väl. Jag har varit på flera bröllop med regn, ibland även med extra komplikationer (som när det inte var bara REGN utan tropiskt skyfall eller som nu i midsommar där dansen blev gyttjedans på en äng vid ett bröllop där jag var tärna...), och alltid sett detsamma: regnet förstör inte så mycket. Har man bara rätt attityd så tänker man knappt på att det regnar och även om man blir plaskblöt är det inte så farligt - man skall ju inte vara ute i regnet i många timmar eller så.

Bilder kan bli toppenbra även i regn. Enda risken kan väl vara att regnar det FÖR häftigt såvågar proffsfotografer ofta inte fotografera p.g.a. risken för att deras dyra utrustning skall bli förstörd. Visst, håret blir lite platt om det regnar rejält, men det blir en del av minnena och stör inte på bilderna. Däremot kan det vara bra att tänka på val av kläder: vid bröllop et jag var på i midsomras hade bruden först en rak, väldigt enkel klänning vid vigseln och sedan en helt annorlunda, stor, vid prinsessliknande vid dansen. Den första klänningen var inte lyckad i regn - sden metade fast vid henne som ett andra skinn när den blev blöt. Den andra däremot funkade jättebra, man kunde knappt se att den är var så blöt.

En plan B kan väl vara bra att ha om man oroar sig men vid de bröllop jag varit på i regn så har man oftast antingen inte haft någon plan B eller beslutat sig för att köra plan A regnet till trots.

• Briljant

Det känns skönt att höra att det inte bara är vi som hade otur med vädret. Egentligen var det nog mest vi själva som tänkte på det. Gästerna verkade inte bry sig att de fick stå med paraplyer ute i regnet i 10 minuter. Alla var glada och sa att det var så fint. Vår cellist som spelade fick sitta under ett paraply som vår toastmaster höll, brudnäbbarna blev blöta, men var lika glada ändå. Fotografen var glad över att få "annorlunda" bilder. Fotoutrustningen var till och med regnsäker, vilken tur! Vi är så glada att vi ändå tog beslutet att vigas utomhus.

Grattis till er andra!

• Briljant

Efter den här sommaren måste det väl ha varit fler som gift sig i regn?! Vill höra era historier!

• September mys

vi ska gå emmellan kyran och lokalen så vi oroar oss lite för regn, det andra löser sig.. vå fotograf hoppas tillochmed på regn

• Sweetpea

Vi lyckades tajma två dagar med strålande stol (den 1/9 här hemma och den 8/9 på Irland, där det faktiskt var toppenväder) och där beklagade sig den ansvarige fotografen över att ljuset är så dumt när solen skiner. Det blir så skarpa kontraster, etc.

• grekens

Jajemen, en till som gifte sig 8 sep i SPÖ regn, förutom att man blev en smula "regnhärjad" i hår osv så sken vi som solar i alla fall, vi kunde genomföra hela utomhusvigseln, alla gäster trängde ihop sej under paraplyer och log så snällt emot oss;)
    Trodde faktiskt att vädret skulle betyda mer än vad det egentligen gjorde, vi hade en toppen dag/natt ändå:):):)

• ceowyn

Gifte oss i lördags (8/9) och när vi vaknade öste regnet ner. Rena rama tropiska orkanregnet. Trodde altantaket skulle gå sönder. Hos frissan satt jag bara och skrattade, vad ska man göra???
    Hade förberett oss med en massa paraplyer inför fotograferingen och folk stod på rad med paraplyer när jag skulle ta mig från frissan in i bilen för att åka och fotas. Vi åker bil i cirka tio minuter och när vi kliver ur bilden duggar det bara....
    Sen är det uppehåll hela fotograferingen, hela vigseln och under brudskålen som vi hade utomhus. En bra bit in på middagen börjar det regna igen, men då spelade det liksom ingen roll...

Så vi hade tur med vädret.

Svar på tråden Vi som gifte oss i ösregn!