• Cousin

Min pojkvän vill inte släppa sitt ex...

Min kille vill inte avsluta kontakten med sin fd flickvän. Jag har bett honom att avsluta kontakten eftersom jag mår dåligt av det men han säger att han inte vill det för att hon har hjälp honom så mycket och han är så tacksam för det (+ att han har gjejer kvar hos henne). Jag kan förstå att han är tacksam för hennes hjälp osv och att han måste han någon form av kontakt tills han har fått hit sina gjejer (långt avstånd emellan)men därefter vill jag att kontakten upphör och att det är vi och vårt förhållande som han vill fokusera och satsa på. Dessutom säger han att han vill ringa emellanåt och höra hur hon mår eftersom hon har psykiska problem. Skulle jag då ha kontakt med mitt ex som är alkoholist för att höra hur det är med honom??? Det är klart att man undrar ibland och bryr sig men jag menar att när en relation är över, så är den över - och man bryter för att kunna satsa till 100% på något nytt utan några spökande ex. Jag vet inte alls vad jag ska göra. Jag älskar min kille men jag kan inte leva med ett spökande ex.

• Svar på tråden Min pojkvän vill inte släppa sitt ex...
  • Cousin

Jag läser era kommentarer och förstår i princip att man inte har rätt att förbjuda sin partner att umgås med någon - men samtidigt vet jag vad jag känner...

Det är mycket möjligt att jag har blivit så illa tilltygad av tidigare erfarenheter att jag är extremt känslig på den här punkten. Min pojkvän och jag har också haft oerhört svåra och påfrestande problem i förhållandet, men ändå lyckats ta oss igenom. Men det här känns mig övermäktigt - så det kanske bara är att lägga ner... Jag älskar honom så otroligt mycket och vill inget hellre än att fortsätta med honom men jag kan inte ignorera mina känslor och köra över mig själv.

Jag kunde kanske förstå om det var ett långt och seriöst förhållande det handlade om men nu handlar det om ett kort förhållande (sexuellt) över en månads tid. Hur kan ett sånt förhållande bli så viktigt och väga så tungt att man inte kan lämna det bakom sig??? Allra helst som han påstår att jag är hans andra hälft som han har letat efter... Varför är det så svårt att offra den kontakten (med "exet")när han vet hur dåligt jag mår av det...om han är seriös??

Jag måste få känna mig trygg i ett förhållande och att min partner satsar ALLT på mig och på oss... Kanske är han inte rätt partner för mig i alla fall...

Tack för era kommentarer.

• Cousin

Den blinkande ikonen kom in av misstag.

• Cousin

Hästsson
    "Jag skulle inte vilja att min man åkte och hälsade på sina ex, hängde med dem på stan eller liknande. Och det har INTE att göra med att jag är osäker på om min man älskar mig eller att jag känner mig "hotad". Jag gillar helt enkelt inte att bli påmind om de personer han haft intima relationer med tidigare."

Jag känner precis som du Hästsson. Jag gillar absolut inte att bli påmind om deras sexuella och intima relation. Det känns inte kul alls.

Självklart fattar jag att han har haft ett liv innan han träffade mig och konstigt vore det väl annars (det hade ju jag med) men jag vill inte bli påmind om det och att det ligger och stör i vår (intima)relation.

• Cousin

Det finns alltid flera sätt att se på saker och ting och det är ju också tydligt när det gäller den här frågan.

För er som tycker att man kan ha kvar relationen med sitt ex och den nuvarande parten inte störs eller har något emot det - kanske rent av också umgås med personen ifråga - så är väl det bara bra.

Och i förhållanden där man tycker som Aminda och hennes partner dvs. att det som har varit är överspelat och det lämnar man bakom sig, är väl det också bara bra.

Problemet uppstår ju endast när man är av olika åsikt givetvis... Och det finns ju inget som är rätt eller fel. Det handlar ju endast om att båda ska vara överens, som i så många andra sammanhang. Man har helt enkelt olika syn, åsikt, inställning, värdering...
    Vad mer kan jag säga. Vi människor är ju alla så otroligt olika - inte sant!?
    Allting kan ju ses ur olika perspektiv.

Jag är jätteglad för alla inlägg och skilda åsikter. Nu förstår jag...

Svar på tråden Min pojkvän vill inte släppa sitt ex...