Håller med övriga om att det inte är konstigt att man är vänner, även efter att kärleken tagit slut. Jag har haft låånga disskutioner med min sambo om mitt ex. Vi var tillsammans i sex år och träffades även efter att det var slut, innan jag träffade min nuvarande. När man levt tillsammans så länge har man varit med om mycket och känner varandra väldigt väl, självklart försvinner inte omsorgen om vänskapen över en natt då. Min sambo kände sig sårad över att vi var vänner, jag tror själv att det kommer sig av att han ville vara allt för mig, älskare, bästa vän, sambo. Det är ju så att en människa kan aldrig rymma de behov vi har, man har ju oftast inte bara en vän! Iallafall så orkade jag inte med dessa änslösa gräl, och jag hade kontakt med mitt ex, (på vänskapligt plan) i smyg istället. Det blev en jätte jobbig situation, jag ville aldrig smyga men kände att jag blev tvungen, eftersom jag inte var redo att ställa upp på hans krav. Nu efter några år, har min blivande man accepterat mitt ex och min relation, det betyder att vi pratar på msn någon gång ibland, eventuellt något telefonsamtal i månaden, om ens det. Han känner sig inte hotat längre. Vad jag vill säga är att det låter som din man är ärlig mot dig och säger hur verkligheten ser ut, han bryr sig om henne som en vän och vill prata med henne ibland. Du behöver inte vara rädd att han ska gå tillbaka till henne. Detta grundar jag på mina erfarenheter i samma ämne såklart.
Det är inte roligt för dig om han börjar smyga och inte känner att han kan vara ärlig mot dig, det tror jag kommer svida mycket värre. Sen är det ju en annan sak, om du inte tror att han är ärlig, och vill ha kakkan och samtidigt äta den, det finns det ju exempel på det med.
Fast i mina öron låter det som din kille bara vill veta hur det går i hennes liv fortfarande, men du är nummer ett, och kan inte bli ifråntagen flickvänskronan. Det känns som att han tycker det är viktigt att förklara för dig hur deras relation ser ut nu, just för att du inte ska vara orolig. Jag hade inte hindrat honom i detta, utan istället visat mig från min finaste sida och uppmuntrat deras vänskap, som man aldrig kan få för mycket av, eller hur! :)