• Cousin

Min pojkvän vill inte släppa sitt ex...

Min kille vill inte avsluta kontakten med sin fd flickvän. Jag har bett honom att avsluta kontakten eftersom jag mår dåligt av det men han säger att han inte vill det för att hon har hjälp honom så mycket och han är så tacksam för det (+ att han har gjejer kvar hos henne). Jag kan förstå att han är tacksam för hennes hjälp osv och att han måste han någon form av kontakt tills han har fått hit sina gjejer (långt avstånd emellan)men därefter vill jag att kontakten upphör och att det är vi och vårt förhållande som han vill fokusera och satsa på. Dessutom säger han att han vill ringa emellanåt och höra hur hon mår eftersom hon har psykiska problem. Skulle jag då ha kontakt med mitt ex som är alkoholist för att höra hur det är med honom??? Det är klart att man undrar ibland och bryr sig men jag menar att när en relation är över, så är den över - och man bryter för att kunna satsa till 100% på något nytt utan några spökande ex. Jag vet inte alls vad jag ska göra. Jag älskar min kille men jag kan inte leva med ett spökande ex.

• Svar på tråden Min pojkvän vill inte släppa sitt ex...
  • Sister of the Night

När en kärleksrelation är över, ja då är den över. Men vänskapen kan finnas kvar.
    Jag tror inte på idén att avkräva av partnern att han aldrig mer har kontakt med sitt ex. Det viktiga är däremot på vilket sätt han har kontakt.

Han kan mycket väl ha släppt henne för all framtid som flickvänsmaterial. Att han lever med dig måste väl betyda nåt?
    Att de bibehåller en vänskap är ingenting du behöver känna dig hotad av, om allt går reko till (dvs inget smussel).
    Det låter som att du känner dig väldigt hotad av den här relationen, fråga dig själv varför och agera utifrån det svar du finner istället.

• Misery

jag tycker inte du har någon rätt att kräva att han bryter med henne, jag tycker det hela i grund och botten verkar handla om din osäkerhet och arr du inte litar på honom, det är dina problem som du måste arbeta med, vad är det som gör hans kontakt med henne så otänkbar för dig?

jag skulle bli förbannad om min man försökte styra över vilka jag var vän med, det är enligt mig inte normalt beteende.

• Bettina 070428

Jag är inne på samma linje som Sister of the Night. Det är klart att man kan ha en fungerande vänskapsrelation med någon man varit tillsammans med.
    Jag skulle rent utsagt bli ganska förbannad om min man krävde att jag inte skulle ha nån kontakt med mitt ex. Han är en bra kille och även om vi inte har något som hellst intresse av varandra som partners längre är jag glad att ha honom som vän. Skulle min man kräva att jag sa upp bekantskapen skulle det kännas som om han inte litade på mig för fem öre.

Försök se till varför du mår dåligt av att de har kontakt, känner du dig hotad? Har du anledning att misstro din kille, eller är det dålig självkänsla hos dig själv som spökar?

• Madeleene

Varför vill du inte att han är vän med henne? Jag har själv varit i samma situation med min m2b. Jag ville så gärna att han skulle säga upp sin vänskap tills jag insåg att min förhållande var på väg att ta slut och jag måste tänka om. Man kan inte tvinga en människa att säga upp en vänskaps relation.

Jag träffade min m2bs fd flickvän och det hjälpte mig enormt mycket. Hon själv ville träffa mig för att kunna gräva ner yxan mellan oss. Så idag när vi ses så kan vi prata, hon har även gratulerat till bröllopet.

Försök att fundera på varför du vill att han säger upp den? För du vill nog inte säga upp vänskapen men en bättre vän heller.

• Misery

Min man brukar åka ner till sin förra flicvän och hjälpa henne att klippa deras f.d. gemensamma hundar, och bara hälsa på ett par dagar, nu fungerar inte det längre eftersom hennes nya vägrar acceptera deras vänskap.
    Hon var bjuden på vårt bröllop men kunde inte komma, och vi har starka misstankar om att det var hennes nya som inte kunde med att hon skulle gå på sin f.d. killes bröllop...*suck*
    detta leder ju till att min man inte kan träffa hundarna, som var "deras" i över två år och som han älskar, de är hans bäbisar och börjar bli gamla, risken är att han inte hinner träffa dem igen eller ens at farväl innan de dör.
    jag har erbjudit mig att fälja med, men till och med när han har med sig sin fru är han visst ett hot.

sånt här kontrollernade beteende gör mig bara förbannad och ger mig "potentiell misshandlare" - vibbar med kontrollerandet och det faktumk att man beter sig som om ens partner är ens ägodel vars umgänge man tycker sig ha rätt att bestämma över.

är man så osäker i sig själv och sin relation bör man försöka arbeta med sig själv, inte böra ställa massa sjuka krav på sin partner.
    jag blir bara förbannad och äcklad.

• Lilla Li

Jag tycker inte man har rätt att bestämma över sin partner alls. Man har ingen rätt att kräva något på det viset. Och som flera andra sagt - detta handlar om din egen osäkerhet, ingenting annat.

• Mirranda

Håller med övriga om att det inte är konstigt att man är vänner, även efter att kärleken tagit slut. Jag har haft låånga disskutioner med min sambo om mitt ex. Vi var tillsammans i sex år och träffades även efter att det var slut, innan jag träffade min nuvarande. När man levt tillsammans så länge har man varit med om mycket och känner varandra väldigt väl, självklart försvinner inte omsorgen om vänskapen över en natt då. Min sambo kände sig sårad över att vi var vänner, jag tror själv att det kommer sig av att han ville vara allt för mig, älskare, bästa vän, sambo. Det är ju så att en människa kan aldrig rymma de behov vi har, man har ju oftast inte bara en vän! Iallafall så orkade jag inte med dessa änslösa gräl, och jag hade kontakt med mitt ex, (på vänskapligt plan) i smyg istället. Det blev en jätte jobbig situation, jag ville aldrig smyga men kände att jag blev tvungen, eftersom jag inte var redo att ställa upp på hans krav. Nu efter några år, har min blivande man accepterat mitt ex och min relation, det betyder att vi pratar på msn någon gång ibland, eventuellt något telefonsamtal i månaden, om ens det. Han känner sig inte hotat längre. Vad jag vill säga är att det låter som din man är ärlig mot dig och säger hur verkligheten ser ut, han bryr sig om henne som en vän och vill prata med henne ibland. Du behöver inte vara rädd att han ska gå tillbaka till henne. Detta grundar jag på mina erfarenheter i samma ämne såklart.
    Det är inte roligt för dig om han börjar smyga och inte känner att han kan vara ärlig mot dig, det tror jag kommer svida mycket värre. Sen är det ju en annan sak, om du inte tror att han är ärlig, och vill ha kakkan och samtidigt äta den, det finns det ju exempel på det med.
    Fast i mina öron låter det som din kille bara vill veta hur det går i hennes liv fortfarande, men du är nummer ett, och kan inte bli ifråntagen flickvänskronan. Det känns som att han tycker det är viktigt att förklara för dig hur deras relation ser ut nu, just för att du inte ska vara orolig. Jag hade inte hindrat honom i detta, utan istället visat mig från min finaste sida och uppmuntrat deras vänskap, som man aldrig kan få för mycket av, eller hur! :)

• kentfantast

Jag skulle göra slut med den som krävde av mig att bryta med mina ex. Skulle aldrig kräva det av nån heller.
    Man behöver ju oftast inte oroa sig eftersom det tagit slut och finns skäl för det och det finns skäl för den nya relationen oxå...

• Snart_FruL

hmm i den här frågan har DU bara att välja, att antingen acceptera att hon fortfarande är hans vän eller att göra slut med honom och hitta en partner som har samma värdingar som du själv på det området.

Man kan bara styra över sina egna val, att försöka styra över andras blir aldrig riktigt lyckat. Det brukar sluta illa på ett eller annat sätt.

• Soofia

Hej Cousin,

Instämmer med alla inlägg här,problement ligger mest hos dig. Du kanske borde försöka förstå varför du känner dig hotad och jobba på det i stället.

Skulle inte heller vilja leva med någon som har krav på vem jag är vän med...och skulle inte kräva det av min man heller! Har man inte förtoende har man absolut ingenting att bygga upp en relation på...

Mvh,

Svar på tråden Min pojkvän vill inte släppa sitt ex...