• Cousin

Min pojkvän vill inte släppa sitt ex...

Min kille vill inte avsluta kontakten med sin fd flickvän. Jag har bett honom att avsluta kontakten eftersom jag mår dåligt av det men han säger att han inte vill det för att hon har hjälp honom så mycket och han är så tacksam för det (+ att han har gjejer kvar hos henne). Jag kan förstå att han är tacksam för hennes hjälp osv och att han måste han någon form av kontakt tills han har fått hit sina gjejer (långt avstånd emellan)men därefter vill jag att kontakten upphör och att det är vi och vårt förhållande som han vill fokusera och satsa på. Dessutom säger han att han vill ringa emellanåt och höra hur hon mår eftersom hon har psykiska problem. Skulle jag då ha kontakt med mitt ex som är alkoholist för att höra hur det är med honom??? Det är klart att man undrar ibland och bryr sig men jag menar att när en relation är över, så är den över - och man bryter för att kunna satsa till 100% på något nytt utan några spökande ex. Jag vet inte alls vad jag ska göra. Jag älskar min kille men jag kan inte leva med ett spökande ex.

• Svar på tråden Min pojkvän vill inte släppa sitt ex...
  • Cousin

Jag läser era kommentarer och förstår i princip att man inte har rätt att förbjuda sin partner att umgås med någon - men samtidigt vet jag vad jag känner...

Det är mycket möjligt att jag har blivit så illa tilltygad av tidigare erfarenheter att jag är extremt känslig på den här punkten. Min pojkvän och jag har också haft oerhört svåra och påfrestande problem i förhållandet, men ändå lyckats ta oss igenom. Men det här känns mig övermäktigt - så det kanske bara är att lägga ner... Jag älskar honom så otroligt mycket och vill inget hellre än att fortsätta med honom men jag kan inte ignorera mina känslor och köra över mig själv.

Jag kunde kanske förstå om det var ett långt och seriöst förhållande det handlade om men nu handlar det om ett kort förhållande (sexuellt) över en månads tid. Hur kan ett sånt förhållande bli så viktigt och väga så tungt att man inte kan lämna det bakom sig??? Allra helst som han påstår att jag är hans andra hälft som han har letat efter... Varför är det så svårt att offra den kontakten (med "exet")när han vet hur dåligt jag mår av det...om han är seriös??

Jag måste få känna mig trygg i ett förhållande och att min partner satsar ALLT på mig och på oss... Kanske är han inte rätt partner för mig i alla fall...

Tack för era kommentarer.

• Cousin

Den blinkande ikonen kom in av misstag.

• Snart_FruL

det är ju i mitt tycke en viss skillnad. I det första inlägget lät det i mina öron som att hon var någon han varit ihop med flera år. Men om det bara är ett kort strul så kan jag förstå att du undrar. Det hade jag också gjort.

• anne på grönkulla

Kan du inte berätta om dina upplevelser och tankar om det för honom då? Så kanske du åtminstone kan få svar på dina funderingar. Om det ändå inte känns lättare så har du ju ändå försökt förstå varför det är så viktigt för honom.

• Hästsson

Måste säga att jag tänker och tycker som du, Cousin! När en relation tar slut så tar den slut, och sen vill man inte ägna en massa tid åt sitt ex istället för sin nya partner.

Har flera vänner som är näst intill "bästisar" med sina ex och jag kan säga att det blir ganska krystade middagar hos dem när både exet och den nya ska vara med. Visst har jag förståelse för att man inte vill bryta med någon man är god vän med, men jag har också förståelse för dem som inte uppskattar såna kompisrelationer.

Jag skulle inte vilja att min man åkte och hälsade på sina ex, hängde med dem på stan eller liknande. Och det har INTE att göra med att jag är osäker på om min man älskar mig eller att jag känner mig "hotad". Jag gillar helt enkelt inte att bli påmind om de personer han haft intima relationer med tidigare.

• Misery

Cousin

jag fattar fortfarande inte vad det är som är probleme med att han vill ha kontakt med exet, känner du dig hotad, eller vad är det som gör det så jobbigt?

Hästsson

känns ju lite som att om du inte klarar av tanken på att ens partner har haft ett liv innan dig så kanske du ska frsöka hitta en orörd kille som aldrig varit med någon tidigare.
    att kräva att ens partner helt bryter med sina ex för att man själv inte klarar av tanken på det är som att beandla symtomen istället för sjukdomen.

• Hästsson

Misery,

jag och min man har aldrig krävt av varandra att vi inte ska umgås med våra ex. Ville han träffa dem skulle han självklart få göra det, jag bestämmer ju inte över honom på något sätt!

Jag klarar definitivt av tanken på hans tidigare liv, men får jag välja att sitta och tänka på det eller att njuta av det vi har i nuläger är inte valet särskilt svårt...

• Misery

nu hänger jag inte med, varför skulle man inte kunna njuta av det man har i nuläget bara för att ens partner har en relation med en föredetta?

• Hästsson

Har själv inga jobbiga erfarenheter av ex i nya relationer, men har sett exempel på riktigt dåliga fall. När jag t.ex. ser hur våra bekanta har det, där killen är superbra kompis med sitt ex, så verkar det tyvärr som att den nya relationen blir lidande av det. De talar ständigt om allt kul de hade ihop, alla resor de gjort, saker de sett etc. och jag tycker inte det verkar som att den nya tjejen uppskattar det särskilt mycket.

Här försöker hon bygga upp en relation med killen, och så får hon ständigt höra om allt han och exet tidigare gjorde som hon och killen nu av olika anledningar inte har råd/tid att göra. Han älskar henne verkligen och jag vet att han är supernöjd som det är, men att ständigt få höra från exet att de minsann hade så kul ihop känns bara trist. Känns som att hon fortfarande "pinkar in revir" så att säga.

Men detta är som sagt ett par och det kan säkerligen funka hur bra som helst i andra fall! Jag är bara väldigt avskräckt av det här med vänskapsrelationer efter ett avslutat förhållande.

• Cousin

Hästsson
    "Jag skulle inte vilja att min man åkte och hälsade på sina ex, hängde med dem på stan eller liknande. Och det har INTE att göra med att jag är osäker på om min man älskar mig eller att jag känner mig "hotad". Jag gillar helt enkelt inte att bli påmind om de personer han haft intima relationer med tidigare."

Jag känner precis som du Hästsson. Jag gillar absolut inte att bli påmind om deras sexuella och intima relation. Det känns inte kul alls.

Självklart fattar jag att han har haft ett liv innan han träffade mig och konstigt vore det väl annars (det hade ju jag med) men jag vill inte bli påmind om det och att det ligger och stör i vår (intima)relation.

Svar på tråden Min pojkvän vill inte släppa sitt ex...