• Cousin

Min pojkvän vill inte släppa sitt ex...

Min kille vill inte avsluta kontakten med sin fd flickvän. Jag har bett honom att avsluta kontakten eftersom jag mår dåligt av det men han säger att han inte vill det för att hon har hjälp honom så mycket och han är så tacksam för det (+ att han har gjejer kvar hos henne). Jag kan förstå att han är tacksam för hennes hjälp osv och att han måste han någon form av kontakt tills han har fått hit sina gjejer (långt avstånd emellan)men därefter vill jag att kontakten upphör och att det är vi och vårt förhållande som han vill fokusera och satsa på. Dessutom säger han att han vill ringa emellanåt och höra hur hon mår eftersom hon har psykiska problem. Skulle jag då ha kontakt med mitt ex som är alkoholist för att höra hur det är med honom??? Det är klart att man undrar ibland och bryr sig men jag menar att när en relation är över, så är den över - och man bryter för att kunna satsa till 100% på något nytt utan några spökande ex. Jag vet inte alls vad jag ska göra. Jag älskar min kille men jag kan inte leva med ett spökande ex.

• Svar på tråden Min pojkvän vill inte släppa sitt ex...
  • Cousin

Det finns alltid flera sätt att se på saker och ting och det är ju också tydligt när det gäller den här frågan.

För er som tycker att man kan ha kvar relationen med sitt ex och den nuvarande parten inte störs eller har något emot det - kanske rent av också umgås med personen ifråga - så är väl det bara bra.

Och i förhållanden där man tycker som Aminda och hennes partner dvs. att det som har varit är överspelat och det lämnar man bakom sig, är väl det också bara bra.

Problemet uppstår ju endast när man är av olika åsikt givetvis... Och det finns ju inget som är rätt eller fel. Det handlar ju endast om att båda ska vara överens, som i så många andra sammanhang. Man har helt enkelt olika syn, åsikt, inställning, värdering...
    Vad mer kan jag säga. Vi människor är ju alla så otroligt olika - inte sant!?
    Allting kan ju ses ur olika perspektiv.

Jag är jätteglad för alla inlägg och skilda åsikter. Nu förstår jag...

• emmtil

Hmmm... e nog av samma åsikt som dej cousin. De e bra när de funkar och båda tycker lika! Men...
    Ja vill också att X är X o de vill man inte ska spöka! Jagtyckte annorlunda före då de bara va ja som hade kontakt med mitt X o han inte me sitt.. sen hade han me sitt X och då klara ja inte av de, för osäker helt enkelt! Så de resultera i att X e X och de e något man lämnat helt.. Nu e båda överrens och nöjda. Känns riktigt bra! Hoppas att de reder upp sej för er!

• Huldahulda

Den enda gången som man faktiskt är mer eller mindre tvungen att ha kontakt med sitt X, är om det finns barn med i bilden. Annars kan jag inte se varför partnern inte kan ha större förståelse för att den nya, inte tycker det känns bra. I så fall ska ju BÅDA ha samma kontakt med partnerns X! Annars skulle nog jag tycka det vore lite konstigt. Oavsett om jag är säker eller inte på vårt förhållande.

• kentfantast

Men... varför ska båda ha samma kontakt med exen?! Det vore väl ändå märkligt, bara för att det skulle bli jämt på nåt sätt?
    Jag har inte intresse av att vara kompis med min mans ex eftersom vi inte har nån historia och inte har så mkt gemensamt. Min man kommer snart bli kollega med ett ex som han inte velat ha kontakt med och är kompis med ett annat... Man kan ju inte tvinga på nån en kontakt man inte vill ha bara för att det ska bli rättvist.

• Lilla Li

Jag kan hålla med Huldahulda om att om killen har kontakt med sitt ex så borde tjejen också ha kontakt med hans ex. Som någon sa innan så borde hon kunna vara kompis med hans ex likaväl som hon är kompis med hans kompisar.

• kentfantast

Erbjudas att ha kontakt kanske, men inte att man tvunget måste ha det... tycker jag...

• Lilla Li

kentfantast: Ja, såklart.

• Misery

därmed inte sagt att man aldrig ska kunna umgås med sitt ex utan sin nya partner.

• Bröllopstokiig

Varför ha kontakt med ett ex? Det man en gång delat är ju faktiskt inte vänskap utan nånting helt annat....Det är ju inte vänskap man grundar en relation på utan attraktion....Visst är vänskap en del av en relation och visst kan det vara så att man börjat träffas som vänner men grunden för att relationen ska bli en kärleksrelation är ju attraktion! Sexuell sådan närmare bestämt.
    Visst kan det vara så att man träffar nån och tänker "oj vilken trevlig kille" eller nåt sånt och man tänker kanske inte "oj vad han var attraktiv, honom vill jag bli ihop med", men för att det ska bli "nåt mer" så måste attraktionen finnas med i bilden....det är ju det som är skillnaden mellan en kompis och nån man är ihop med: sexet och attraktionen! Om man inte alls vore attraherad så skulle man inte bli hop alls.
    Nä, en kärleksrelation är inte som vänskap, är det slut så är det slut. Det är därför det är svårt att göra slut.
    I många fall där folk har kontakt med sina ex så är det så att ena personen vill lappa ihop relationen, men han/hon kanske inte ens erkänner det för sig själv. Och den andra kan känna sig smickrad...
    Kontakter med ex brukar inte sluta bra, det är ofta nån som blir sårad...Jag skulle absolut inte vilja ha kontakt med mina ex hur bra vi än hade det en gång i tiden. Vissa ex hoppas jag att det går bra för, att dom har det bra och lever det liv dom vill leva, andra ex är jag mer likgiltig inför.

• Sister of the Night

jessa76

Jag förstår hur du tänker.
    Men ändå inte. För när attraktionen försvinner så är -i bästa fall- vänskapen kvar.

• Aminda

Läs läsarberättelserna i GT i dag.....

• sweetstreet

Jag tror att vissa kan vara vänner med sina ex medan andra absolut inte kan tänka sig detta. Allt beror nog på vilken typ av person man är men även hur ens relation med exet var och framförallt på på vilket sätt det tog slut.

För egen del hade jag jättebra kontakt med mitt ex efter att det tagit slut. Men då hade vi en otorligt stark vänskap i botten av vår kärleksrelation, och ingen av oss ville nog riktigt mista den andra som vän. Vi hade varit tillsammans många år och gått igenom flera svåra saker i livet också, bl a dödsfall och allvarlig sjukdom. Och detta gjorde att man kände vrandra utan och innan. Anledningen till att det ändå tog slut var att attraktionen helt enkelt dog ut och kvar fanss "bara" vänskapen kvar. Detta var ett gemensamt beslut vi fattade efter en längre period av vetskap att "allt inte riktigt kändes helt rätt".

När jag träffade min man så (ca 6 månader efter att det tagit slut helt mellan mig och mitt ex) så talade jag på ett tidigt stadium om för honom att jag hade en otroligt stark relation till mitt ex, men enbart som vän. Min man var och är en otrolig person och han förstod hur viktigt det var för mig att ha kvar mitt ex som vän och kom inte med några som helst invändningar, även om han i efterhand berättat att han först tyckte det kändes lite jobbigt. Men att han ju självklart litade på mig och mitt omdöme och att jag ju ändå haft ett halvår på mig att "gå tillbaka" till mitt ex ifall jag velat detta.
    Men så snart han träffat mitt ex (vi sågs första gången alla tre på en fest hos gemensamma vänner) så sa han att den ev oro som funnits där försvann helt eftersom han märkte på mig mitt ex att det verkligen inte fans någon som helst "attraktion" kvar mellan oss.

Min man och mitt ex utvecklade sedan en vänskap mellan varandra också och vi umgicks en hel del tillsammans alla tre samt tillsammans med andra vänner. Detta fungerade jättebra i flera år.

Tyvärr fick det hela ett mycket hastigt slut då mitt ex träffade sin blivande fru. I början hade jag förståelse för att hon ev kände sig obekväm med att träffa mig, men jag jag trodde detta skulle gå över. Tyvärr har det inte alls blivit så och jag har nu tappat i stort sett all kontakt med mitt ex. Vis ses nu enbart på gemensamma vänners fester, och de kom t ex på vårt bröllop eftersom vi självklart bjöd dem.

Men all kontakt vi förut hade (gå på bio, ta en fika etc) är helt borta sedan han träffade henne vilket nu är ett par år sedan. I början tyckte jag det var så otroligt ledsamt eftersom jag kände att jag förlorade en av mina allra bästa vänner. Jag var både ledsen och arg på honom för att han verkligen inte ens "försökte" få sin flickvän att förstå att jag inte var/är ngt hot. Men samtidigt så accepterar och respekterar jag självklart att han stöder henne om hon nu tyckte detta var jobbigt.
    Men visst känns det otroligt tråkigt och sorgligt. Jag tror att jag fortfarande sörjer honom lite. Då som VÄN och inget annat.

• Virvel

Jag har inte läst hela tråden men vill bara tala om att jag umgås med min m2b ex utan problem. Dom två var kompisar innan dom blev ihop och sen bodde dom ihop i fem år och tre år efter att dom gjorde slut träffades min sambo och jag. Jag förstår inte varför man inte kan umgås? Litar man inte tillräckligt på sin kille eller vad beror det på? Jag och m2b ex har barn i samma ålder så vi brukar åka till lekparken ihop. Fungerar hur bra som helst. Jag vet inte om det har med ålderna att göra hur svartsjuk man är. Själv fyller jag trettio i år och tycker nog att jag var svartsjukare när jag var yngre. Kanske känner jag mig starkare som person idag.

• gunsandroses

Du skriver inget om att du har misstankar om din kille och exet.

Jag hade förstått att det hade varit en obekväm situation då. Men nu när det verkar som om de bara är vänner förstår jag inte varför du inte tror att din kille kan satsa 100% på dig?

Man kan inte äga en annan människa och ibland är det svårt att komma ihåg när man delar allt.

Jag tycker att du ska vara glad och STOLT över att du har en kille som kör med öppna kort!

Om dem skulle ha något mer än vänskap förutsätter jag tt du inte hade varit tillsammans med honom.

• Carolina101
    Min situation var hopplös jag och min man stod på gränsen till skilsmässa. Jag var i ett hemskt tillstånd och kände att jag inte orkade med livet längre. Jag fick reda på prästen TAKUTA som jag kom till med många recensioner om hans tempel och jag kontaktade honom. Prästen TAKUTA han gjorde en återföreningsförälskelse för mig och nu mår vi bra igen mer än någonsin tidigare. Tack så mycket präst TAKUTA för att du räddade mitt äktenskap. Du kan nå prästen TAKUTA på hans e-post (egbedietakuta@gmail.com) eller whatsappa honom på detta telefonnummer (+16592027218) wa.me/+16592027218.
    eller så kan du kontakta honom på facebook www.facebook.com/share/19fohCc7a2/
    Och du kan kontakta honom för andra problem som
    1) Kärleksbesvärjelser
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa
    4) Bindande trollformler.
    5} Penisförstoring och andra justeringar
    6) Demonteringstrollformler
    7) Graviditetsproblem
    sarah
Svar på tråden Min pojkvän vill inte släppa sitt ex...