• Cousin

Min pojkvän vill inte släppa sitt ex...

Min kille vill inte avsluta kontakten med sin fd flickvän. Jag har bett honom att avsluta kontakten eftersom jag mår dåligt av det men han säger att han inte vill det för att hon har hjälp honom så mycket och han är så tacksam för det (+ att han har gjejer kvar hos henne). Jag kan förstå att han är tacksam för hennes hjälp osv och att han måste han någon form av kontakt tills han har fått hit sina gjejer (långt avstånd emellan)men därefter vill jag att kontakten upphör och att det är vi och vårt förhållande som han vill fokusera och satsa på. Dessutom säger han att han vill ringa emellanåt och höra hur hon mår eftersom hon har psykiska problem. Skulle jag då ha kontakt med mitt ex som är alkoholist för att höra hur det är med honom??? Det är klart att man undrar ibland och bryr sig men jag menar att när en relation är över, så är den över - och man bryter för att kunna satsa till 100% på något nytt utan några spökande ex. Jag vet inte alls vad jag ska göra. Jag älskar min kille men jag kan inte leva med ett spökande ex.

• Svar på tråden Min pojkvän vill inte släppa sitt ex...
  • Misery

nu ser jag inte TS någonstans skriva om huruvida han pratar massa om deras förhållande eller ej, de verkar ju inte ens varit tillsamans så länge så hur mycket skoj historier kan de ha att tvinga henne lyssna på?
    jag tycker det mer vekar vara att han har kontakt med henne som är problemet, men nu ska jag inte spekulera.

det är klart att det kan gå snett, speciellt om man tvingar sin nya partner att ha en relation till sitt ex när partnern inte är redo för detta, det ska man så klart inte behöva gå med på, däremot tycker jag inte man har någon rätt att kräva att partnern inte ska ha någon kontakt med vem han/hon vill.

• Hästsson

Nej, kräva något kan man aldrig, men att be om något har man all rätt till! Sen är det väl upp till ens partner hur han/hon vill göra.

Och om det är som TS skrev, att det var en kortvarig sexuell relation, så förstår jag inte vitsen med att lägga energi på att bygga upp någon sorts vänskapsrelation när det är över. Speciellt inte om ens nya partner inte uppskattar det. Då skulle jag hellre försöka vara tillmötesgående mot min nya och inte lägga så tid/energi på relationen till en gammal kk...

• Misery

jag vet inte jag, om de kom väldigt bra övrens så ser jag inga problem med att de blir vänner.

däremot så har jag svårt att tro på de som säger att "det har inetnting med osäkerhet/briskt på förtroende/svartsjuka/liknande" att göra, för vad skulle det annars finnas för anledning?

• Soofia

Håller fullständigt med Misery. Nog har det rätt mycket att göra med ens egen självförtoende. Skulle aldrig klara av att leva med någon som skulle bestämma åt mig vem jag får och inte får träffa. Om det enda man kan tänka på när man ser sin sambo och en av hans ex i samma rum är att de har varit intima med varandra, då är det varken hos exet eller sambon som problemet finns...

• Hästsson

Men vem har sagt att det är sambon och exet som har problem?! Och det har väl heller inte varit snack om att någon ska bestämma åt den andra vem han/hon får eller inte får träffa?? (TS skriver att hon "bett" honom, inte "sagt åt" honom...)

Ok, säg att det beror på dåligt självförtroende att någon inte vill att sambon ska umgås med en gammal flamma (vilket jag är 110% säker på att det INTE behöver betyda) - ska man då ändå inte kunna tala med sin partner om hur man känner? Eller blir man direkt klassad som en hysterika som vill "kväva" den andra eller bestämma över den?

Jag skulle aldrig kunna leva med någon som jag inte kunde tala med om precis allt, inklusive eventuella obehagskänslor inför ex!

Cousin, prata med din kille och förklara exakt hur du känner. Han kanske är villig att ändra sig på vissa punkter, eller så kanske du kommer på att det trots allt inte känns så illa. Men om du pratar med honom om detta och han helt ignorerar hur du känner eller inte lyssnar på dig alls, så kanske han inte är en person som är särskilt lätt att leva med i längden.

Jag tycker att man ALLTID har rätt att lägga fram sina åsikter och att ens partner ska lyssna, ta till sig och tänka igenom dem innan han/hon avvisar dem helt.

• Misery

hästsson

låt mig citera TS:

"därefter vill jag att kontakten upphör och att det är vi och vårt förhållande som han vill fokusera och satsa på"

"Jag måste få känna mig trygg i ett förhållande och att min partner satsar ALLT på mig och på oss... Kanske är han inte rätt partner för mig i alla fall..."

"när en relation är över, så är den över - och man bryter för att kunna satsa till 100% på något nytt utan några spökande ex."

det där ger ju ett intryck av att om hon inte får som hon vill så kanske hon inte vill fortsätta relationen, det om något är ju mer än att bara snällt lägga fram sin åsikt och acceptera hans val.

jag tyvker det verkar vara ett krav från hennes sida.

•  Miss Cee

Förstår om du tycker att det är jobbigt, du har all rätt att känna som du gör.

Däremot så är det svårt att kräva att han ska släppa kontakten med någon han vill ha kontakt med, om han inte på något sätt misskött den kontakten. Om han på något sätt svikit dig på det området innan, varit otrogen eller liknande så är det en sak. Men om det bara handlar om att han vill ha en vänskaplig kontakt med sitt ex och han är öppen med det så har du liksom inget att komma med, och din begäran blir då inte så vettig utan mest "galen".

Risken om du framhärdar är att han börjar gå bakom din rygg med den här kontakten, eller att du skjuter honom ifrån dig. Det vill du inte eller hur...?

I ditt läge hade jag förklarat för honom att du inte känner dig bekväm med kontakten, men att du förstår hans synpunkt och ska göra ditt bästa för att acceptera det här, om han samtidigt hjälper dig att visa att du inte har något att oroa dig för. Dvs inga hemliga möten, inga mumlande telefonsamtal. Att han är totalt öppen med vilken kontakt han har med henne och när, så att du inte behöver få några överraskningar.

Har han pratat med henne så ställ någon fråga om hur hon mådde. Upmuntra honom att prata om sin relation till henne, istället för att bli förbannad när han pratar med henne så han börjar smyga med det. Föreslå att ni ska bjuda hem henne så ni får träffas. Om han ska ha henne som vän så finns det ju ingen anledning att hon inte ska kunna vara vän med er båda!

Keep your friends close and your enemies closer...

• Lilla Li

Hästsson:
    Jag har svårt att se hur man i en sådan här situation kan prata om detta utan att det blir ett krav. Lägger hon fram det som att hon mår dåligt av detta så utmålas ju han till en skurk om han då inte avslutar relationen med sitt ex, eftersom han då inte tar hänsyn till hennes känslor.

• Aminda

Jag skulle ALDRIG umgås med mitt ex pga att min man inte skulle uppskatta det. Lika lite skulle jag uppskatta att han hängde med sitt ex. Detta har inget med svartsjuka eller dåligt självförtroende att göra utan mer att det som är avslutat är avslutat..
    (Jag förstår om man måste upprätthålla kontakten om man har barn tillsammans med sitt ex t.ex. )

• Sister of the Night

Aminda

Du skulle inte upskatta om han gjorde det skrev du. För att det som är avslutat är avslutat.
    Men att det har ingenting med svartsjuka att göra.

Skulle du reagera lika definitivt med att "inte uppskatta det" om han återupptog kontakten med en gammal kompis som han brutit med/tappat kontakten med för flera år sedan?

Svar på tråden Min pojkvän vill inte släppa sitt ex...