Så blev det när vi hyrde kläder på Stallet i Vännäs!
Ska Ni hyra kläder se upp med Stallet i Vännäs! Innan jag hyrde min klänning frågade jag ägarinnan om kemtvätt ingår i hyrpriset. "Ja, tvätten ingår", blev svaret. När vi hämtar kläderna dagen före vigseln, så halar hon fram ett hemsnickrat kontrakt där hon i princip friskriver sig från allt som eventuellt skulle kunna hända kläderna. Oj, tänkte jag, här gäller det att vara alldelles extra vaksam och se till att man inte får några "svåra" fläckar, för annars blir det till att ersätta kläderna, d v s köpa nya. Det tycktes ju inte vara något lockande alternativ då bara hyran gick på 4 200 spänn, Så vi hade svårt att riktigt slappna av under bröllopsfesten men vi tyckte att vi klarat det riktigt bra. När vi lämnade tillbaka kläderna granskade hon noggrant kläderna och på fracken fanns några fläckar som hon försökte skrapa bort med naglarna. När hon inte fick bort dem sa hon att vi skulle försöka lämna in fracken på kemtvätt i Umeå annars var vi tvugna att ersätta den. Vi lämnade in den på kemtvätten och det visade sig vara inga problem att få bort fläckarna. När vi lämnade tillbaka fracken vägrade hon att betala för kemtvätten och menade att hon bara betalar och rengör sådant som hon kan ta hand om själv (fråga mig inte hur). Kem-man i Umeå visste inte ens att Stallet hyrde ut festkläder och blev lite förvånad då de har de andra uthyrarna som regelbundna kunder. Det som gör mig sur är att tanten på Stallet gjorde oss oroliga i onödan(det verkade som om hon VILLE att det skulle vara helt omöjligt att ta bort fläckarna), samt att säger man att tvätt ingår så ska det faktiskt göra det också. Och att gnugga med fingrarna på fläckarna och därefter fälla omdömen gäller inte som tvätt! Inte i min värld i alla fall.