• it-brud

Åhhh;vad ska man göra??

Klart att man (antagligen) vill ha med alla sina kompisar på sin möhippa, men ibland funkar det bara inte. Det är faktiskt ingen plikt att vara med på en möhippa, trots att man är vän till bruden.

Att säga att man jobbar, att man inte har lust att resa och att det är för dyrt är rimliga skäl tycker jag. Det är väl inte meningen att man som möhippedeltagare ska behöva punga ut med en massa pengar för detta. Vissa hippe-anordnare verkar ju tycka att man ska lägga ut hur mycket pengar som helst. Är det dessutom långt att resa så kan det ju bli både dyrt och ta lång tid. Nu är det ju visserligen inte så långt till Jönköping...

För egen del har jag också väldigt svårt för möhippor/svensexor som går ut på att mer eller mindre förnedra bruden/brudgummen och tvinga dem att göra bort sig så mycket som möjligt. Sånt vill jag själv inte vara med om på en eventuell möhippa, och skulle därför inte gilla att gå på en sån hippa för en kompis heller. Kan det vara av den orsaken din blivande frus väninnor väljer att inte delta?

• it-brud

jakegbg25

Jag skulle också bli besviken om mina vänninor inte kommer på min möhippa (om jag nu får någon...). Men det är ju faktiskt inget tvång att vara med på den, trots vänskap. Jag har varit på möhippor och vill så klart att de "brudarna" ska vara med på min. Men jag kommer inte att bli arg och dra tillbaka inbjudan från bröllopet bara för att de inte kommer. Om de däremot skulle ha en jättedålig ursäkt för att inte vara med på själva bröllopet skulle jag bli riktigt besviken, för bröllopet är ändå en större grej än möhippan.

• it-brud

Jag hävdar fortfarande bestämt att man har rätt att tacka nej till en möhippa. Man har, hör och häpna, faktiskt rätt att tacka nej till ett bröllop också om man inte har lust att gå. Det är ingen plikt!

Men de som jag ser som mina riktiga vänner vill jag naturligtvis vara med och fira på alla sätt och vis, både bli bjuden på bröllop och på möhippor. Men OM jag av någon anledning inte kan/har lust så tänker jag tacka nej!

• it-brud

Att man som brudpar lägger ner mycket pengar på sina gäster, så att man förväntar sig att möhippegänget och svensexegänget ska lägga ner lika mycket tillbaka tycker jag är helt knäppt! Om jag vill lägga ner hur mycket pengar som helst på mitt bröllop, på middan, underhållningen och allt sånt så är ju det MITT beslut. Det ska inte drabba mina väninnor. De ska inte behöva lägga ut en förmögenhet på hippa bara för att jag väljer att ha ett dyrt bröllop.

• it-brud

jakegbg25

Gärna för mig, du verkar ju inte vara öppen för att andra har andra åsikter än dig ändå.

Men jag hoppas ändå att din blivande får en jättetrevlig möhippedag, och det menar jag verkligen!

Svar på tråden Åhhh;vad ska man göra??