• jakegbg25

Åhhh;vad ska man göra??

Måste bara fråga:

Jag och min blivande ska gifta oss den 25:e augusti.Hennes ena tärna är dessvärre på andr sidan jorden och kommer hem den 4:e och har inte kunnat vara med och planera hennes möhippa, men så har hennes arbetskompis och barndomsvän tagit tag i saken,men så visar det sig att hennes vänner inte vill "ställa" upp på hennes möhippa,antingen är det för dyrt eller så jobbar dom eller så vill dom inte resa.Jag blir så arg att dom sviker henne, det är nu man vet vilka hennes riktiga vänner är.Har stor lust att avboka dom från bröllopet, någon som gjort det?eller vad ska man göra???

• Svar på tråden Åhhh;vad ska man göra??
  • Raspberry

Ett tips, fast det är kanske lite sent nu, är att den/dom som planerar hippan hör av sig till tilltänkta deltagare i förväg. Känner av vad dom tycker verkar som ett bra upplägg, hur mycket dom har möjlighet att spendera etc etc. Det kan ju faktiskt bli lite svårt om man bara får veta att om X antal dagar är det möhippa, vi kommer att vara på Y-ställe, göra Z och det kommer kosta Ö antal kronor. Om det tex blir för dyrt eller på en dag eller plats som inte funkar....ja vad kan man göra då förutom att tacka nej?

Nu vet jag ju inte om det var exakt så det gick till i detta fallet i och för sig...

• Zozo

Man vadda "ställa upp"??? Jisses, ens vänner har väl för sjutton inget TVANG att hitta pa nagot. Var glad för dem som VILL och KAN istället för att gnälla om giltiga skäl för de andra!

När jag anordnade min bästa väninnas möhippa skulle vi bli 15 ... det slutade med att vi var 3 plus bruden men hon hade jättekul ända, det lovar jag!

• jakegbg25

It brud:

Det är just en sådan möhippa min blivande INTE vill ha,hon vill bara umgås med sina riktiga vänner och dricka champagne, inte vara utklädd och absolut inte gå på stan.Jag tycker då inte att om man är en gammal riktig vän att det är en bra anledning att inte vara med för att det är för långt till jönköping.RIKTIGA VÄNNER ställer ju upp på en kompis, jag skulle då aldig ens tänka tanken att inte vara med mina bästa vänners svensexor, även om det är i norra sverige..

• jakegbg25

Jag får förtydliga mig lite verkar det som:

En möhippa är absolut inget tvång, men som en bra vän borde man ju vara där och visa att man bryr sig och vill fira hennes dag med henne.detta borde gå för mycket annat i livet.Jag skulle ju inte gå på någons svensexa som inte gick på min, men det kanske bara är jag??

• mjr

it-brud:
    Om man är bjuden som kompis till bruden så tycker jag faktiskt att det inte finns så många giltiga själ att inte vara med på möhippan. Det är ju hennes dag!!! och hon har bjudit dig och lägger ner pengar på dig så då ska man minsann ställa upp. Jag menar ej att det ska behöva kosta massor, men bruden ska få ha roligt med sina vänner- och de som inte kommer av "bekvämlighet" behöver man inte sätta upp på vänlistan.

jakegbg25: De hippade mig för några veckor sedan och min syster hade gjort ALLT. Något jag blev jätteförvånad över och glad men samtidigt förstod jag att ingen av mina sk. vänner hade engagerat sig som min syster hade hoppats på och det blev rätt tråkigt på kvällen. Mina vänner tvivlar jag på nu men min syster värderar jag allt högre... MEN tror inte att jag hade blivit mindre besviken av att få veta det innan- jag blev ju iallafall överaskad.

• Raspberry

Jag förstår att du är mån om din blivande och att du vill att hennes dag skall bli perfekt. Men det är inte alltid så att andra resonerar likadant som man själv. Det behöver inte betyda att man värderar vänskapen mindre.

Var glad åt dom som kommer och prata inte med din blivande om detta! Det är mycket möjligt att hon kommer få en superdag med dom som faktiskt kommer. Då vore det väl synd att förstöra det för henne...

Min m2b hade en jätterolig svensexa. Men det var absolut inte alla hans vänner som hade möjlighet att komma. Men det var ingenting han var ledsen över. Jag hade en likaledes kul möhippa förra helgen. Det var 7 av mina vänner som kom. Jag har bjudit många fler till bröllopet men det är svårt att få en stor grupp vuxna människor som har jobb, familj, bor på olika ställen, med olika ekonomiska förutsättningar att hitta EN dag som passar ALLA....

• jakegbg25

Tack mjr, en sådan vän skulle min blivande ha

• it-brud

jakegbg25

Jag skulle också bli besviken om mina vänninor inte kommer på min möhippa (om jag nu får någon...). Men det är ju faktiskt inget tvång att vara med på den, trots vänskap. Jag har varit på möhippor och vill så klart att de "brudarna" ska vara med på min. Men jag kommer inte att bli arg och dra tillbaka inbjudan från bröllopet bara för att de inte kommer. Om de däremot skulle ha en jättedålig ursäkt för att inte vara med på själva bröllopet skulle jag bli riktigt besviken, för bröllopet är ändå en större grej än möhippan.

• Raspberry

Och nej, du verkar inte dum. Bara mån om din blivande.

• Raspberry

En sak jag undrar i sammanhanget; vad är en dålig ursäkt?

För mig är en dålig ursäkt typ "nej den dan har jag bokat tvättstugan". Men att tycka att det blir för dyrt kan ju faktiskt vara en realitet. Är det då en dålig ursäkt?

Svar på tråden Åhhh;vad ska man göra??