• neina

MOONCUP - det bästa som hänt din mens

Kanske inte har så mycket med just bröllop att göra, men med kvinnokroppen, och det underlättar ju

Jag har hittat ett mensskydd - fast 'skydd' låter fel, som om mens är något ont som vi ska skyddas från! - som har gett nig ett helt annat liv, ett liv i frihet, fri som kvinna! Inte bunden till kemikalieindränkta, svampframkallande bindor eller svidande tamponger...

Mooncup är en liten kopp - nej, läs vidare! - som förs upp i slidan men inte så högt som en tampong, sitter precis ovanför nedersta muskeln. Den är av silikon och orsakar inga allergiska reaktioner. Den suger inte åt sig som en tampong och gör hela miljön torr och svidande, ligger inte som ett våtvarmt omslag och ger en giftig brygd som bindor. Den avger inga kemikalier (jag har hört att vissa bindor har tätningsmedel liknande dem i Hallandsåsens ökända tunnel...) utan är helt ofarlig mot slidans naturliga flora.

Sedan jag började använda den har jag börjat se fram emot mensen! Jag upplever en sådan frihet - ATT vara kvinna, inte FRÅN att vara kvinna!

De praktiska fördelarna är, i icke-hierarkisk ordning:
    *hygienisk: du slipper kemikalier, svamphärdar och sveda
    *ekonomisk: en kopp som du själv sköljer dagligen och steriliserar efter varje menstruation, räcker i tio år eller mer
    *miljömässig: tänk vilka sopberg som *inte* blir
    *du slipper ha en massa extra med dig - mooncup:en sköljer du i hett vatten (eller kallt om du campar, eller torkar ur med papper) och har den alltid diskret med dig
    *jag, i alla fall, har börjat älska min kropp. Som någon sade på en sida om menskoppen, våra kvinnliga flöden är inte "deponi", eller skräp! Därför ska det inte heller förvaras i kemiska svamphärdar utan tas om hand praktiskt och hygieniskt.

Nu ska jag inte bli mer långrandig än jag redan har varit... Vill du läsa mer, se www.mooncup.co.uk Hoppas, HOPPAS att någon mer vågar prova denna produkt, som ger ett efterlängtat sätt att vara en fri kvinna!

Floreat
    neina

• Svar på tråden MOONCUP - det bästa som hänt din mens
  • neina

Oj oj oj... Så många reaktioner.

För det första: Min första reaktion var också "öö, äckligt!" men det är det inte, det är mycket fräschare än våtvarmt omslag. Det är inte tupperwaregrejor. Men men. Alla får vi ha vår åsikt, jag har sagt mitt om den, och jar tror fortfarande att det är viktigt att vara vän med sin kropp och dess funktioner, inte rygga bort från dem som äckliga.

Det är sant att man inte får göra reklam på dessa sidor, men jag anser inte att det är reklam. Om jag har hittat en bra produkt så måste vi väl få prata om det. Jag representerar inte något företag.

Ett förslag: ni som inte provat, har ventilerat era åsikter att den verkar skitäcklig. Finns någon som provat som inte är nöjd? Skriv då, och i så fall varför. Det är säkert så att olika saker passar olika kvinnor, och jag ville dra mitt strå till stacken för att kanske hjälpa någon hitta koppen, om den hjälper dem. Ni som inte är intresserade slipper, och jag önskar er all lycka med det ni nu använder.

Tack för lite positiv respons också. Som sagt, eftersom jag vet hur nöjd jag själv är, kan jag inte låta bli att berätta om koppen, även om det får blandade reaktioner.

• neina

Ja, jag kan bara hålla med. Underligt hur turerna kan gå. Det är väl bättre att se det som underhållande, än tragiskt, att vi har så mycket förutfattade meningar om saker och ting.

Och så är det befriande att se att allt, verkligen ALLT, ksn diskuteras! Jag tror det är nyttigt. Tänk vad jobbigt att aldrig kunna ventliera saker som smulande tamponger (vilket jag pratade med en stackar kompis om senast idag oberoende av denna diskussionen) eller menskoppar eller o-Hollywood-skt sex... Det kanske är en av fördelarna med internet, att vi kan vara lite anonyma men ändå få diskutera.

• neina

Jag hade inte hört talas om den förrän 2001 då jag såg en liten notis i tidningen Hälsa. Där stod ingen mer information, bara en bild och "gissa vad? en menskopp!". Sedan letade jag själv, ett par år senare, upp den på internet.

På mooncups hemsida hittar jag inte någon information om ifall de har gjort reklam. På divacups hemsida påstår de att de gör reklam, men liksom du har jag inte sett någon.

På ungdomsmottagningen där jag bor har de precis börjat ta in menskoppar och informera unga tjejer om den samtidigt med de andra mensskydden. Hurra! Jag tror det kommer mer och mer.

• neina

En sak som är intressant med menskoppen är att mensen inte är så äcklig längre, tycker jag. I en tampong eller binda är blir den det (brun, luddig, klumpig m. m. och luktar dessutom) men i menskoppen är det inte alls lika äckligt. Kalla mig galen, men jag tycker till och med att det är vackert!

Och dessutom, så är det ett tecken på att kroppen fungerar som den ska, vilket ju är fantastiskt och en anledning att vara tacksam.

• neina

Finns det fler som får extra mycket lust just under mens? Jag har själv undrat mycket över det! Varför Har jag som mest lust just då?! Jag tycker ju egentligen inte att det är särskilt lämpligt just då... Och rent biologiskt stämmer det ju inte heller? (om man tänker sig att fortplantning är drivkraften bakom sexuell lust. vet inte riktigt)

Ang. handduk under funkar det bra för min del. Även om vi flyttar på oss och håller på, kan den lite smidigt vara med. Det tar inte många sekunder, sen är man igång igen och det är desto härligare om man inte behöver oroa sig för fläckar.

• neina

Anton: som svar på din fråga om någon kunde köpa en och berätta om sina erfarenheter. Jag började ju tråden eftersom jag köpte en för ett tag sedan och blivit 'frälst', du kan se mina inlägg ovan.

Men jag skulle också tycka det vore jättespännande om någon mer här vågade prova! Jag känner tre tjejer till som köpt ungefär samtidigt som jag, alla är jättepositiva, och alla hade varit riktigt ordentligt skeptiska till en början. Även jag, men är man desperat så är man. Och det föll ju väl ut!

Fler erfarenheter?

• neina

Jag var desperat, eftersom bindor LÄCKTE, mest nattetid, och dagtid var de stora, prassliga, illaluktande blöjor. Alltid måste man komma ihåg att ha nya med sig... Tamponger sen, läckte också eller sög upp för mycket! Jag kunde riktigt känna min kropp protestera när jag satte in denna gnissligt torra, eller hopplöst lilla, kemikalieblekta fiberbunt.

Ja, jag är välddigt oregelbunden; till och med från dag till dag. Därför kunde någon dag en tampong vara 'för mycket' och nästa, en binda 'för lite'. Framför allt gjorde det mig så ont att mina kroppsliga funktioner, min livskraft, skulle tas om hand så OFRÄSCHT och ekologiskt förkastligt.

Jag använder kanske lite starka ord. Men sådan var min frustration, och desto lyckligare är jag nu!

Svar på tråden MOONCUP - det bästa som hänt din mens