• neina

MOONCUP - det bästa som hänt din mens

Kanske inte har så mycket med just bröllop att göra, men med kvinnokroppen, och det underlättar ju

Jag har hittat ett mensskydd - fast 'skydd' låter fel, som om mens är något ont som vi ska skyddas från! - som har gett nig ett helt annat liv, ett liv i frihet, fri som kvinna! Inte bunden till kemikalieindränkta, svampframkallande bindor eller svidande tamponger...

Mooncup är en liten kopp - nej, läs vidare! - som förs upp i slidan men inte så högt som en tampong, sitter precis ovanför nedersta muskeln. Den är av silikon och orsakar inga allergiska reaktioner. Den suger inte åt sig som en tampong och gör hela miljön torr och svidande, ligger inte som ett våtvarmt omslag och ger en giftig brygd som bindor. Den avger inga kemikalier (jag har hört att vissa bindor har tätningsmedel liknande dem i Hallandsåsens ökända tunnel...) utan är helt ofarlig mot slidans naturliga flora.

Sedan jag började använda den har jag börjat se fram emot mensen! Jag upplever en sådan frihet - ATT vara kvinna, inte FRÅN att vara kvinna!

De praktiska fördelarna är, i icke-hierarkisk ordning:
    *hygienisk: du slipper kemikalier, svamphärdar och sveda
    *ekonomisk: en kopp som du själv sköljer dagligen och steriliserar efter varje menstruation, räcker i tio år eller mer
    *miljömässig: tänk vilka sopberg som *inte* blir
    *du slipper ha en massa extra med dig - mooncup:en sköljer du i hett vatten (eller kallt om du campar, eller torkar ur med papper) och har den alltid diskret med dig
    *jag, i alla fall, har börjat älska min kropp. Som någon sade på en sida om menskoppen, våra kvinnliga flöden är inte "deponi", eller skräp! Därför ska det inte heller förvaras i kemiska svamphärdar utan tas om hand praktiskt och hygieniskt.

Nu ska jag inte bli mer långrandig än jag redan har varit... Vill du läsa mer, se www.mooncup.co.uk Hoppas, HOPPAS att någon mer vågar prova denna produkt, som ger ett efterlängtat sätt att vara en fri kvinna!

Floreat
    neina

• Svar på tråden MOONCUP - det bästa som hänt din mens
  • rocketqueen

Haha! Är det det man behöver för att vara en fri kvinna! Jag måste genast puffa för tråden. :D

• Anneleigh

Döäckligt är min och mina vänners första reaktion. Ingen av oss skulle tänka tanken att använda den där "grejen"

• liebfraumilch

ursäkta är inte det där reklam!

Enligt forumreglerna inte tillåtet!

• Kix

Reklam eller ej, här kommer medhåll från en som har testat! Min menskopp heter Divacup och efter ett halvår med den är jag helfrälst. Instämmer i hela uppräkningen av fördelar. Största förändringen är jag inte längre behöver oroa mig för när mensveckan ska infalla, jag känner mig inte hindrad av den längre. Och varför skulle en silikonpryl vara äckligare än en tampong? Eller en kladdig binda? Nej, fler menskoppar åt folket!

• cessi

Jag håller helt och hållet med. Använder också Divacup och det känns som att livet förändrats sedan dess. Man glömmer bort att man har mens helt enkelt. Fantastiskt!

• liebfraumilch

öh.. man kan ju inte glömma bort mensen. Mensvärk försvinner väl inte. Går det att ha sex med menskopp inne? nja att man skulel gilla ha mens tvivlar jag på..man måste ju ändå hålla koll och tömma koppen och hålla på och rengöra den.

• jocelyn

Känns på tok för äckligt för min smak. Ska man ha med sig denna slemmiga kopp och rengöra i handfat på offentliga toaletter eller hur är det tänkt? Verkar föga praktiskt!

Jag är en fri kvinna och behöver ej stoppa upp tupperware-prylar i min ni-vet-vad.

• Anneleigh

liebfraumilch & jocelyn

Jag håller med er båda, som sagt döäckligt, vem vill hålla på att tömma och tvätta den, för att inte tala om återanvända den igen gång på gång på gång *ryser*
    bara älskar min p spruta just nu....har inte haft mens på 6 år och är mer än nöjd med det.

• Humma 11/8

Men allvarligt... varför skulle en tampong vara svidande och en binda en bakteriebrygd? (eller hur var det?) Varför skulle det kännas bättre att ha en liten behållare upptryckt som man dessutom måste tömma och koka? Kalla mig gammalmodig med - NEJ tack!

• MKD

Jag har iofs aldrig provat, en binda är ju inte det mysigaste heller ;) det är väl bara det att man är mkt mer van vid det än, vad hette det nu, "kopp" ;) Men lite reklammässigt skrivet var det ju absolut, om det nu inte är reklam, fine, men jag tolkar det absolut som reklam. Synd.

Svar på tråden MOONCUP - det bästa som hänt din mens