• neina

MOONCUP - det bästa som hänt din mens

Kanske inte har så mycket med just bröllop att göra, men med kvinnokroppen, och det underlättar ju

Jag har hittat ett mensskydd - fast 'skydd' låter fel, som om mens är något ont som vi ska skyddas från! - som har gett nig ett helt annat liv, ett liv i frihet, fri som kvinna! Inte bunden till kemikalieindränkta, svampframkallande bindor eller svidande tamponger...

Mooncup är en liten kopp - nej, läs vidare! - som förs upp i slidan men inte så högt som en tampong, sitter precis ovanför nedersta muskeln. Den är av silikon och orsakar inga allergiska reaktioner. Den suger inte åt sig som en tampong och gör hela miljön torr och svidande, ligger inte som ett våtvarmt omslag och ger en giftig brygd som bindor. Den avger inga kemikalier (jag har hört att vissa bindor har tätningsmedel liknande dem i Hallandsåsens ökända tunnel...) utan är helt ofarlig mot slidans naturliga flora.

Sedan jag började använda den har jag börjat se fram emot mensen! Jag upplever en sådan frihet - ATT vara kvinna, inte FRÅN att vara kvinna!

De praktiska fördelarna är, i icke-hierarkisk ordning:
    *hygienisk: du slipper kemikalier, svamphärdar och sveda
    *ekonomisk: en kopp som du själv sköljer dagligen och steriliserar efter varje menstruation, räcker i tio år eller mer
    *miljömässig: tänk vilka sopberg som *inte* blir
    *du slipper ha en massa extra med dig - mooncup:en sköljer du i hett vatten (eller kallt om du campar, eller torkar ur med papper) och har den alltid diskret med dig
    *jag, i alla fall, har börjat älska min kropp. Som någon sade på en sida om menskoppen, våra kvinnliga flöden är inte "deponi", eller skräp! Därför ska det inte heller förvaras i kemiska svamphärdar utan tas om hand praktiskt och hygieniskt.

Nu ska jag inte bli mer långrandig än jag redan har varit... Vill du läsa mer, se www.mooncup.co.uk Hoppas, HOPPAS att någon mer vågar prova denna produkt, som ger ett efterlängtat sätt att vara en fri kvinna!

Floreat
    neina

• Svar på tråden MOONCUP - det bästa som hänt din mens
  • silverdrake

använder också "koppen" inte mooncup dock, och älskar den, jättebra verkligen,, man känner sig 100 ggr fräschare. och slemmhinnorna mår bättre, hade alltid tampong förut och nu de får ggr jag provat det igen så känns det bara torrt och "luddigt", och bindor känns plastiga och kliiga...

jag har dock börjat alternera min kopp med ekologiska tygbindor, andas mer än vanliga i plast... rätt bra det också., inte samma fräschhets-känsla som koppen dock men iallafall bättre än trad. bindor. :)

• neina

Oj oj oj... Så många reaktioner.

För det första: Min första reaktion var också "öö, äckligt!" men det är det inte, det är mycket fräschare än våtvarmt omslag. Det är inte tupperwaregrejor. Men men. Alla får vi ha vår åsikt, jag har sagt mitt om den, och jar tror fortfarande att det är viktigt att vara vän med sin kropp och dess funktioner, inte rygga bort från dem som äckliga.

Det är sant att man inte får göra reklam på dessa sidor, men jag anser inte att det är reklam. Om jag har hittat en bra produkt så måste vi väl få prata om det. Jag representerar inte något företag.

Ett förslag: ni som inte provat, har ventilerat era åsikter att den verkar skitäcklig. Finns någon som provat som inte är nöjd? Skriv då, och i så fall varför. Det är säkert så att olika saker passar olika kvinnor, och jag ville dra mitt strå till stacken för att kanske hjälpa någon hitta koppen, om den hjälper dem. Ni som inte är intresserade slipper, och jag önskar er all lycka med det ni nu använder.

Tack för lite positiv respons också. Som sagt, eftersom jag vet hur nöjd jag själv är, kan jag inte låta bli att berätta om koppen, även om det får blandade reaktioner.

• jocelyn

Jag ÄR vän med min kropp. Vi är faktiskt bästisar! Men jag vill inte köpa en plastbytta och använda som mensskydd ändå, oavsett hur pengasparande det är! Ej heller vill jag ha natursvampar istället för tamponger.

Visst vore det bra om miljövänligare alternativ fanns tillgängliga, men INTE på bekostnad av min frihet!

Alla mår inte dåligt av de produkter som finns på marknaden idag, många med mig är faktiskt väldigt nöjda.

Skaffa en plastmensmugg om ni vill, det har inget med mig att göra! Valet är fritt, som bekant.

• pickolina

Själv har jag en DivaCup och jag vet inte om jag tycker att det är så särskilt mycket äckligare än att anv binda eller tampong... Hur som så är det underbart att den kan sitta inne i 12 timmar. Behöver alltså bara bry sig 2ggr/dygn och för mig som får prolem av bindor och tamponger torkar ut för mycket så är det en bra lösning.. :) Speciellt bra är det att man kan sätta in den innan mensen, dvs om man tex vet att den kommer komma mitt under dagen eller kanske bara på ett ungefär vilken dag den kommer. Att råka ut för en olycka när man tex står mitt i butiken och jobbar och inte kommer ifrån är mindre praktiskt.

Tja, det finns många, många fördelar helt enkelt... :)

• pickolina

Och även om bindor inte skulle ge mig problem så skulle jag aldrig, aldrig, aldrig komma på tanken att anv dom äckliga och opraktiska sakerna! Huah!

• Anneleigh

pickolina

Du menar inte att du har den inne i 12 timmar utan att rengöra den?

• pickolina

Anneleigh - Det är precis vad jag menar.. Jag har tampongerna inne i 8 timmar annars, vilket enligt tillverkarna är helt OK. Och en silikonkopp är inte i närheten av samma bakteriehärd som en tampong.. Helt i enlighet med tillverkarnas råd alltså. Om man hade kunnat ha den inne längre så skulle jag nog ha det oxå...

Gällande offentliga toaletter så tycker jag att en av menskoppens fördelar är att man lättare kan undvika offentliga toaletter än om man anv binda/tampong, som måste bytas oftare. Sedan förstår jag inte alls varför det skulle vara äckligare att tömma sin menskopp på en offentlig toalett än byta binda/tampong. Hur som, en av anl till att jag gillar koppen är att jag slipper alla offentliga toaletter... :)

En annan fördel är att man kan bada med den och slipper springa och byta tampong efter varje dopp...

Enda riktiga nackdelen jag kan komma på är att man inte kan ha sex med den inne, vilket man kan med tampong.. *s*

• Misha**

Hahahaha! Kan man ha sex med tampong inne? Eller det kanske bara funkar om killen har väldigt liten ***** Fy fan va jag är trött nu..

Vad kostar en sån där kopp då?

• pickolina

Misha** - Det går även om killen är normal eller större... Fungerar alldeles utmärkt. Jag har aldrig känt av den och inte killarna heller. Det är inget jag gör ofta men det händer då och då... :D

Minnst inte, men du kan kika på www.menskopp.se Tror dom ligger på typ 300:- eller något liknande...

• jocelyn

Men varför? Plockar du inte ur diskmaskinen innan du stoppar in ny disk?
    Jag fattar inte grejen...

Svar på tråden MOONCUP - det bästa som hänt din mens