Inlägg från: pickolina |Visa alla inlägg
  • pickolina

MOONCUP - det bästa som hänt din mens

Själv har jag en DivaCup och jag vet inte om jag tycker att det är så särskilt mycket äckligare än att anv binda eller tampong... Hur som så är det underbart att den kan sitta inne i 12 timmar. Behöver alltså bara bry sig 2ggr/dygn och för mig som får prolem av bindor och tamponger torkar ut för mycket så är det en bra lösning.. :) Speciellt bra är det att man kan sätta in den innan mensen, dvs om man tex vet att den kommer komma mitt under dagen eller kanske bara på ett ungefär vilken dag den kommer. Att råka ut för en olycka när man tex står mitt i butiken och jobbar och inte kommer ifrån är mindre praktiskt.

Tja, det finns många, många fördelar helt enkelt... :)

• pickolina

Och även om bindor inte skulle ge mig problem så skulle jag aldrig, aldrig, aldrig komma på tanken att anv dom äckliga och opraktiska sakerna! Huah!

• pickolina

Anneleigh - Det är precis vad jag menar.. Jag har tampongerna inne i 8 timmar annars, vilket enligt tillverkarna är helt OK. Och en silikonkopp är inte i närheten av samma bakteriehärd som en tampong.. Helt i enlighet med tillverkarnas råd alltså. Om man hade kunnat ha den inne längre så skulle jag nog ha det oxå...

Gällande offentliga toaletter så tycker jag att en av menskoppens fördelar är att man lättare kan undvika offentliga toaletter än om man anv binda/tampong, som måste bytas oftare. Sedan förstår jag inte alls varför det skulle vara äckligare att tömma sin menskopp på en offentlig toalett än byta binda/tampong. Hur som, en av anl till att jag gillar koppen är att jag slipper alla offentliga toaletter... :)

En annan fördel är att man kan bada med den och slipper springa och byta tampong efter varje dopp...

Enda riktiga nackdelen jag kan komma på är att man inte kan ha sex med den inne, vilket man kan med tampong.. *s*

• pickolina

Misha** - Det går även om killen är normal eller större... Fungerar alldeles utmärkt. Jag har aldrig känt av den och inte killarna heller. Det är inget jag gör ofta men det händer då och då... :D

Minnst inte, men du kan kika på www.menskopp.se Tror dom ligger på typ 300:- eller något liknande...

• pickolina

jocelyn - VA???? Nu hängde jag inte alls med på vad du menade...

• pickolina

Gällande rengöring och hantering under mens så kan jag säga att jag inte riktigt uppskattar det heller, men fördelarna överväger det långa vägar... Tampong är ju inte heller så fräscht och binda ska vi inte tala om, det är ju riktigt äckligt..då blir man ju äcklig överallt... Huah!

• pickolina

En tampong kan sitta inne i upp till 8 timmar utan problem. Dom råden har jag dels läst på tillverkarnas sidor och även olika sidor där dom ger råd... Så har det alltid varit, inget nytt under solen. Många byter dock oftare.. Jag låter inte alltid tampongen sitta inne i 8 timmar men typ 5-8 timmar, beroende på hur mycket jag blöder. Byter jag för ofta så blir det bara torrt och irriterat.

Gällande bindor så håller jag inte alls med er, jag tycker att det är äckligt och att man blir äcklig..även om man byter ofta... Avskyr verkligen bindor. Obekväma, äckliga, gör så att byxorna sitter fult och obekvämt och att i alla fall jag får obalans (smärta/sveda osv).

Gällande att ha sex med tampong så är det för att jag inte vill ha "blodsex".. Det är inget jag gör ofta men det har hänt ett antal gånger. Det är många som gör så.. Och eftersom varken tjejen eller killen känner det så spelar det ju ingen roll, man slipper blodet helt enkelt. Om ni andra inte vill göra så, så gör inte det då! ;):D

Sedan är det för övrigt inte alls farligt att anv tampong över natten, så länge man inte har den inne för länge.

• pickolina

Anneleigh - Man kan rengöra den oftare om man vill.. Jag lovar, ingen tvingar en att bara rengöra den 2ggr/dygn.. ;)

• pickolina

Anneleigh - Jag åt minipiller förut och hade ingen mens på 1,5år. Det var grymt skönt.. Tills jag fick sluta pga akuta magsmärtor pga cystor orsakade av minipillren. Nu äter jag kombinerade p-piller för att ha ett jämnare humör, en finare hy, lättare hålla vikten osv osv... Då är mensen en liten börda att bära 2 dag var 10e vecka... :D För alla är inte "mensfritt" att föredra...

• pickolina

Jag kan ju säga att det kanske hänt max 10ggr på dom ca 12år jag varit sexuellt aktiv så det är inget jag gör regelbundet, vilket jag vet att många tjejer gör. Sedan kan jag även säga att jag inte är ett dugg orolig, första gången hade jag lite problem att få ut tampongen men det är en teknik man snabbt lär sig.. Jag är inte ett dugg orolig för att det skulle skada livmodertappen eller liknande heller då jag alltid har tampongen lite vid sidan om livmodertappen, så den glider bara undan helt enkelt.. Och eftersom en tjej är så pass töjbar så har varken jag eller någon av killarna någonsin känt tampongen. Och det trots att jag ofta känt obehag av "stora organ" genom åren...

Så..nä..jag är inte särskilt orolig, men jag har heller inga planer på att göra det till en regelbunden vana...

• pickolina

Hmm, det har nog inte ens hänt 5ggr... Jaja, oviktigt. Hur som, det fungerar, jag är inte ett dugg orolig och alla för göra som dom själva vill.. ;):D

• pickolina

Och förresten, om man har tampongen vid sidan som livmodertappen så kan den inte åka för långt upp för det tar liksom stopp där.. haha.. Den hamnar på samma ställe som geischakulorna hamnar när man anv sådana... ;):D No problemas!

• pickolina

Varför skulle det bli smulor av den??? Har du någonsin anv en tampong kan man ju undra ;) *skämtar* Den trycks ihop lite, thats it!

Jag har aldrig tidigare hört talas om att folk gör det och jag tror inte att det är överdrivet vanligt.. Men jag har läst X-antal gånger på olika forum att en hel del tjejer faktiskt gör det.

Det var inget jag visste att man kunde göra, inget jag hört talats om..det "bara hände" och sedan har jag "låtit det hända" några gånger efter det oxå eftersom jag vetat att det går utmärkt...

Och jag har redan skrivit VARFÖR jag gjort det och ingen behöver förstå sig på VARFÖR jag valt att göra så... ;) *skratt*

• pickolina

Skratt... Jadå och jag har "hårdkn*llat" med en tampong inne utan att den smulat sönder eller gjort ont eller försvunnit någonstans i kroppen oxå! *asgarv*

Jag säger ingenting om era åsikter om att det är konstigt och att ni aldrig skulle göra så osv osv men jösses vad många förutfattade meningar det är om hur det verkligen är, gällande både menskoppen och tampongen.. Saker som är helt tagna ur det blå av personer som uppenbarligen inte har en aning om vad dom pratar om... *s* Intressant!

• pickolina

Åh vad roligt att läsa att det finns fler "knäppisar" än jag! ;):D Kände mig lite ensam här.. *s*

Gällande menskoppen så förstår jag om man tycker att det låter äckligt. Helt ärligt så tycker jag själv att det är ganska äckligt.. MEN, jag tycker att alla mensskydd är äckliga på sitt sätt och alla positiva saker (för MIN del) med menskoppen gör att det överväger sådant som rengöring osv med hästlängder, om och om igen.. ;):D

Men det är klart en smaksak..

Det tog mig flera år innan jag beställde en egen faktiskt. Tyckte det lät smart och bra på många sätt men underligt och äckligt. Till slut beställde jag en i alla fall. Jag har inställningen att man inte kan uttala sig förrän man faktiskt testat.. Sagt och gjort. Jag ångrar mig inte en sekund!

• pickolina

*Vad jobbigt! Nej jag tar aldrig ut varken tampong eller menskopp för att göra nr2.. :D

*Min kopp läcker bara om jag sätter den fel.. Och jag har så extremt lite mens att den ofta är i princip tom när jag tar ut den efter 12 timmar gått. Vilket är en av anl till att den är så bra för mig jämfört med tampong eller binda.

*Hmm, konstig fråga.. Allt som är bra görs inte reklam för och allt som görs reklam för är inte bra.. :D

• pickolina

Nej det är inte jobbigt att ta ut den innan.. Jag kan ju bara tala för mig själv men jag har inte sex när jag har mens. Varken jag eller killarna jag varit med har velat det.. Ingen av oss har tyckt att det varit särskilt trevligt. Dom få gånger det hänt har varit när jag haft en tampong inne. Då har ingen av oss märkt det, varken mensen eller tampongen..

Jag förstår att du tycker/tänker annorlunda, men vi är alla olika eller hur? ;)

Gällande att ha mens generellt så nää, jag tycker inte att det är särskilt trevligt med blodet. Speciellt inte det som är blandat med "gegget" som kommer ut med mensen.. Att vara blodig där nere uppskattar jag inge vidare och inte heller att hålla på med det.. Blää.. Det är ju inte så att jag får kvälningar eller fånar mig på det sättet.. Men älskar jag blodet enbart för att det är mina egna kroppsvätskor och naturligt och "bla bla bla", näää, inte direkt...

• pickolina

Alltså, inte för att vara elak nu men hur har ni sex egentligen? Dum fråga jag vet, men vad jag tänker på är detta...

Lägg en handduk under. Va? När jag har sex är jag sällan stilla på ett och samma ställe, ska man förstöra sexet genom att böka runt med en handduk hela tiden? Det är det ju inte ens värt.. Få blod på fingrar, i munnen och i ansiktet? Nice, NOT! Nää, det sexet kan jag lika gärna vara utan om jag ska vara ärlig!

För övrigt tycker jag inte att det är jätte nice att ta hand om infektioner och var osv heller. Visst, man gör det men man måste inte älska allt bara för att det "kommer från ens egen kropp" och "är naturligt". Jisses!

Ha sex med kalsongerna på? Que.. Flera här har intygat att varken tjejen eller killen ens märker tampongen.. Hur kan det då jämföras med att ha sex med kalsongerna på? Fånigt ju.. Det är som att ha sex utan tampong.. ;):D

• pickolina

Anton - Om du läser tråden så är det flera stycken som skrivit om sina upplevelser vid anv av menskopp! Sedan kan du anv sökfunktionen om du är nyfiken. Menskoppar har diskuterats massor på forumet.

Gällande handduk så förstår jag självklart varför ni anv er av det. Riktigt så korkad är jag faktiskt inte.. ;) Men jag tycker personligen att det låter för bökigt och trist. Då löser jag hellre det hela på andra sätt.

Jag vill kunna ha sex i hela lägenheten, liggandes, sittandes, ståendes osv och har ingen vidare lust att springa runt med en handduk och "böka". Sedan vill jag kunna bli smekt, smeka, ge/få oralsex osv osv och då skulle det ju bli blod överallt.. Så, nej tack!

Om ni tycker att det fungerar bra så är det ju jätte bra. För min del låter det som en usel idé.

Svar på tråden MOONCUP - det bästa som hänt din mens