• neina

MOONCUP - det bästa som hänt din mens

Kanske inte har så mycket med just bröllop att göra, men med kvinnokroppen, och det underlättar ju

Jag har hittat ett mensskydd - fast 'skydd' låter fel, som om mens är något ont som vi ska skyddas från! - som har gett nig ett helt annat liv, ett liv i frihet, fri som kvinna! Inte bunden till kemikalieindränkta, svampframkallande bindor eller svidande tamponger...

Mooncup är en liten kopp - nej, läs vidare! - som förs upp i slidan men inte så högt som en tampong, sitter precis ovanför nedersta muskeln. Den är av silikon och orsakar inga allergiska reaktioner. Den suger inte åt sig som en tampong och gör hela miljön torr och svidande, ligger inte som ett våtvarmt omslag och ger en giftig brygd som bindor. Den avger inga kemikalier (jag har hört att vissa bindor har tätningsmedel liknande dem i Hallandsåsens ökända tunnel...) utan är helt ofarlig mot slidans naturliga flora.

Sedan jag började använda den har jag börjat se fram emot mensen! Jag upplever en sådan frihet - ATT vara kvinna, inte FRÅN att vara kvinna!

De praktiska fördelarna är, i icke-hierarkisk ordning:
    *hygienisk: du slipper kemikalier, svamphärdar och sveda
    *ekonomisk: en kopp som du själv sköljer dagligen och steriliserar efter varje menstruation, räcker i tio år eller mer
    *miljömässig: tänk vilka sopberg som *inte* blir
    *du slipper ha en massa extra med dig - mooncup:en sköljer du i hett vatten (eller kallt om du campar, eller torkar ur med papper) och har den alltid diskret med dig
    *jag, i alla fall, har börjat älska min kropp. Som någon sade på en sida om menskoppen, våra kvinnliga flöden är inte "deponi", eller skräp! Därför ska det inte heller förvaras i kemiska svamphärdar utan tas om hand praktiskt och hygieniskt.

Nu ska jag inte bli mer långrandig än jag redan har varit... Vill du läsa mer, se www.mooncup.co.uk Hoppas, HOPPAS att någon mer vågar prova denna produkt, som ger ett efterlängtat sätt att vara en fri kvinna!

Floreat
    neina

• Svar på tråden MOONCUP - det bästa som hänt din mens
  • silverdrake

ibland känns det som man knappt får plats med snoppen där ;););) så jag förstår faktiskt itne hur man får plats med tampong också utan att banka i livmodertappen, låter lite vansligt.

körde på "blodsex" förr när jag var mer sugen, nuförtiden är jag så moody vid mens så det är inget issue iallafall :)

är det vanligt med menskydd inne samtidigt som sex alltså??

• pickolina

Jag kan ju säga att det kanske hänt max 10ggr på dom ca 12år jag varit sexuellt aktiv så det är inget jag gör regelbundet, vilket jag vet att många tjejer gör. Sedan kan jag även säga att jag inte är ett dugg orolig, första gången hade jag lite problem att få ut tampongen men det är en teknik man snabbt lär sig.. Jag är inte ett dugg orolig för att det skulle skada livmodertappen eller liknande heller då jag alltid har tampongen lite vid sidan om livmodertappen, så den glider bara undan helt enkelt.. Och eftersom en tjej är så pass töjbar så har varken jag eller någon av killarna någonsin känt tampongen. Och det trots att jag ofta känt obehag av "stora organ" genom åren...

Så..nä..jag är inte särskilt orolig, men jag har heller inga planer på att göra det till en regelbunden vana...

• pickolina

Hmm, det har nog inte ens hänt 5ggr... Jaja, oviktigt. Hur som, det fungerar, jag är inte ett dugg orolig och alla för göra som dom själva vill.. ;):D

• pickolina

Och förresten, om man har tampongen vid sidan som livmodertappen så kan den inte åka för långt upp för det tar liksom stopp där.. haha.. Den hamnar på samma ställe som geischakulorna hamnar när man anv sådana... ;):D No problemas!

• jocelyn

Jag känner ingen som gör så, har heller inte hört talas om det förrän nu. Verkar liksom ologiskt att inte ta ut saker innan man stoppar in grejer. Blir det inte äckligt att försöka peta ut små smulor efteråt? Eller "finkn*llar" så det knappt märks?

Kan som sagt inte förstår mig på VARFÖR man skulle göra något sådant som att ha kvar tampongen inne...

• pickolina

Varför skulle det bli smulor av den??? Har du någonsin anv en tampong kan man ju undra ;) *skämtar* Den trycks ihop lite, thats it!

Jag har aldrig tidigare hört talas om att folk gör det och jag tror inte att det är överdrivet vanligt.. Men jag har läst X-antal gånger på olika forum att en hel del tjejer faktiskt gör det.

Det var inget jag visste att man kunde göra, inget jag hört talats om..det "bara hände" och sedan har jag "låtit det hända" några gånger efter det oxå eftersom jag vetat att det går utmärkt...

Och jag har redan skrivit VARFÖR jag gjort det och ingen behöver förstå sig på VARFÖR jag valt att göra så... ;) *skratt*

• jocelyn

Har du nånsin haft sex? Man kan ju undra... *skratt*

Man upphör ju aldrig att förvånas sägs det...men det här var nog en av de märkligare saker jag hört om. Gross!

• pickolina

Skratt... Jadå och jag har "hårdkn*llat" med en tampong inne utan att den smulat sönder eller gjort ont eller försvunnit någonstans i kroppen oxå! *asgarv*

Jag säger ingenting om era åsikter om att det är konstigt och att ni aldrig skulle göra så osv osv men jösses vad många förutfattade meningar det är om hur det verkligen är, gällande både menskoppen och tampongen.. Saker som är helt tagna ur det blå av personer som uppenbarligen inte har en aning om vad dom pratar om... *s* Intressant!

• Chrsistine_1979

Haha, jag dööör! den här tråden var det roligaste jag läst på länge! Tamponger som smular, tupperware i muffen, "finkn*llning" och till sist en diskussion om hurvida det är ok att ha sex med tampong eller inte!

• neina

Ja, jag kan bara hålla med. Underligt hur turerna kan gå. Det är väl bättre att se det som underhållande, än tragiskt, att vi har så mycket förutfattade meningar om saker och ting.

Och så är det befriande att se att allt, verkligen ALLT, ksn diskuteras! Jag tror det är nyttigt. Tänk vad jobbigt att aldrig kunna ventliera saker som smulande tamponger (vilket jag pratade med en stackar kompis om senast idag oberoende av denna diskussionen) eller menskoppar eller o-Hollywood-skt sex... Det kanske är en av fördelarna med internet, att vi kan vara lite anonyma men ändå få diskutera.

Svar på tråden MOONCUP - det bästa som hänt din mens