• neina

MOONCUP - det bästa som hänt din mens

Kanske inte har så mycket med just bröllop att göra, men med kvinnokroppen, och det underlättar ju

Jag har hittat ett mensskydd - fast 'skydd' låter fel, som om mens är något ont som vi ska skyddas från! - som har gett nig ett helt annat liv, ett liv i frihet, fri som kvinna! Inte bunden till kemikalieindränkta, svampframkallande bindor eller svidande tamponger...

Mooncup är en liten kopp - nej, läs vidare! - som förs upp i slidan men inte så högt som en tampong, sitter precis ovanför nedersta muskeln. Den är av silikon och orsakar inga allergiska reaktioner. Den suger inte åt sig som en tampong och gör hela miljön torr och svidande, ligger inte som ett våtvarmt omslag och ger en giftig brygd som bindor. Den avger inga kemikalier (jag har hört att vissa bindor har tätningsmedel liknande dem i Hallandsåsens ökända tunnel...) utan är helt ofarlig mot slidans naturliga flora.

Sedan jag började använda den har jag börjat se fram emot mensen! Jag upplever en sådan frihet - ATT vara kvinna, inte FRÅN att vara kvinna!

De praktiska fördelarna är, i icke-hierarkisk ordning:
    *hygienisk: du slipper kemikalier, svamphärdar och sveda
    *ekonomisk: en kopp som du själv sköljer dagligen och steriliserar efter varje menstruation, räcker i tio år eller mer
    *miljömässig: tänk vilka sopberg som *inte* blir
    *du slipper ha en massa extra med dig - mooncup:en sköljer du i hett vatten (eller kallt om du campar, eller torkar ur med papper) och har den alltid diskret med dig
    *jag, i alla fall, har börjat älska min kropp. Som någon sade på en sida om menskoppen, våra kvinnliga flöden är inte "deponi", eller skräp! Därför ska det inte heller förvaras i kemiska svamphärdar utan tas om hand praktiskt och hygieniskt.

Nu ska jag inte bli mer långrandig än jag redan har varit... Vill du läsa mer, se www.mooncup.co.uk Hoppas, HOPPAS att någon mer vågar prova denna produkt, som ger ett efterlängtat sätt att vara en fri kvinna!

Floreat
    neina

• Svar på tråden MOONCUP - det bästa som hänt din mens
  • jocelyn

Välkomna till tråden tjejer! Här finns allt du inte ville veta! *skratt*

• liebfraumilch

jag måste hålla med pickolina om tampong och sex. Det har jag gjort några gånger! Visst var det ibland lite bökigt att få ut den efteråt men det lyckades alltid. Jag har någon gång tänkt på att hålla snöret utanför om det går för så länge snöret är ute så är det ju lätt att få ut tampongen efteråt. Men som också Pickolina skrev så är det inget jag gjort till en vana. Har kanske hänt ca 5ggr i hela mitt liv. När lusten har fallit på för oss och det har råkat vara dag ett eller två på mensen. Är det senare i mensen brukar jag först ta ut tampongen i och med att jag ändå blöder så lite då.

• SlottsBrud2008

Sex med tampong? been there done that!
    Nån gång när man varit ute och svirat på krogen med sambon och kommit hem och helt enkelt inte tänkt på att man haft tampong inne... Inga problem alls att få ut den.

Har dock en kompis som hade STORA problem med att få ut en kondom som fastnade i henne, hennes one-night-stand fick leka doktor och leta reda på den helt enkelt :D Det har dessutom hänt henne TVÅ gånger...

Har läst massor om den där menskoppen... blir mer och mer positiv till den måste jag säga...

• pickolina

Åh vad roligt att läsa att det finns fler "knäppisar" än jag! ;):D Kände mig lite ensam här.. *s*

Gällande menskoppen så förstår jag om man tycker att det låter äckligt. Helt ärligt så tycker jag själv att det är ganska äckligt.. MEN, jag tycker att alla mensskydd är äckliga på sitt sätt och alla positiva saker (för MIN del) med menskoppen gör att det överväger sådant som rengöring osv med hästlängder, om och om igen.. ;):D

Men det är klart en smaksak..

Det tog mig flera år innan jag beställde en egen faktiskt. Tyckte det lät smart och bra på många sätt men underligt och äckligt. Till slut beställde jag en i alla fall. Jag har inställningen att man inte kan uttala sig förrän man faktiskt testat.. Sagt och gjort. Jag ångrar mig inte en sekund!

• silverdrake

en sak som jag tycker är lite jobbig med min kopp är att ibland gör vacuumet lite ont. har stl 2 men har även provat stl 1 och den var för liten (läckte hela tiden)

en annan sak är att man måste ta ut den när man går nr 2 (:D:D) ( jag måste det iallafall) ....och jag är en sån som går nr 2 x antal ggr om dagen (:D:D:D:D) då tycker jag det blir meckigt att ta in och ut den hela tiden.....

hehe.... i-landsproblem....

• rockon

Om den här nu är så bra och har funnits ett tag, varför görs det inte reklam om den? Jag har aldrig hört talas om den.

• neina

Jag hade inte hört talas om den förrän 2001 då jag såg en liten notis i tidningen Hälsa. Där stod ingen mer information, bara en bild och "gissa vad? en menskopp!". Sedan letade jag själv, ett par år senare, upp den på internet.

På mooncups hemsida hittar jag inte någon information om ifall de har gjort reklam. På divacups hemsida påstår de att de gör reklam, men liksom du har jag inte sett någon.

På ungdomsmottagningen där jag bor har de precis börjat ta in menskoppar och informera unga tjejer om den samtidigt med de andra mensskydden. Hurra! Jag tror det kommer mer och mer.

• liebfraumilch

silverdrake - varför måste du ta ut den för nr2? är det för att du krystar så mycket då? ursäkta frågan men jag är så nyfiken. Är det så för dig med tamponger också att de måste ut om du ska göra nr 2?

• tattar-Emma

Har inget att tillägga utom att jag är nöjd med min Divacup. Funderar iofs på att köpa en till (en större) och prova.

• silverdrake

liebfraumilch

:D:D:D:D.....det känns obehagligt, som om den ska åka ut eller iallafall vara på väg ut.. är samma med tampong också, fast kanske inte riktigt lika mycket...fast jag tror inte det har med att jag krystar mycket för jag behöver aldrig ta i om man säger så :D:D:D:D *här är man öppen om sina privata delar* :D:D:D

trodde faktiskt att de flesta tyckte det var obehagligt att gå 2an med grejer i muttan, det är ju så nära varandra om man säger så...och borde det inte vara lite samma muskler man "klämmer ut" med :D :D:D
    man har ju hört skräckhistorier om förlossning och nr 2... brrrr.....

Svar på tråden MOONCUP - det bästa som hänt din mens