Bröllop utan känsla...
Törs man fråga om du möjligen är lite av en perfektionist? Det låter ju för mig i alla fall som att du verkligen ansträngt dig för att få till allt så bra och perfekt som möjligt men även lagt en neorm press på dig själv; du ska vara såååå lycklig och allt ska bli sååååå perfekt och "the magic moment" måste infinna sig och helst en våg av lycka och lugn och...
Det är just i såna här lägen man liksom "kväver" sin egen lycka eftersom man vill kräva att den ska lysa med sin närvaro på en precis tidpunkt. Men i det långa loppet så vet du ju att du är precis så lycklig och glad som du önskade dig; bara grinandet vid potatisskalaren borde vara bevis nog!
Förmodligen är du långt ifrån ensam om att inte ha kunnat till 100% slappna av och njuta helhjärtat av bröllopsdagen. Det skulle förvåna -och nästan förskräcka- mig om allas bröllop var precis sådär picture perfect som de framställs här eller i berättelser på hemsidor. Men ingen vill väl skriva om att de upplevt mindre missöden eller fått en klump av ångest i magen etc...det är ju inte så glamoröst.
Att barnet störde är såklart inte ok. Kanske det skulle hjälpa om du fick säga detta rakt ut till barnets föräldrar? "Ert barn störde verkligen, det gjorde mig besviken att ni inte agerade" och liksom verkligen få ur dig den laddningen. Innerst inne så vet du ju att barnet inte kunnat rå för detta men att föräldrarna hade kunnat hindra det genom att t.ex. låta den ene vänta med barnet utanför kyrkan under delar av ceremonin. Så säg det till dem! Låt det komma ut.
Att förnya löftena är en fin gest och om det känns viktigt för dig så ska du såklart göra det! Men tänk på att det ju kan dyka upp en skalbagge, eller att du kan känna dig yr eller att det börjar regna eller vad som helst även då. Att garantera sig mot allt går nog inte, så har du med i beräkningen att den här gången är det bara du och din man och era ord som är viktiga så blir det säkert hur bra som helst.
Nu blev det ruskigt långt här...
Grattis till ditt underbara äktenskap och lycka till med både resan och löftena!