Ska man betala deras kläder?
Har en fråga, dum kanske.. men betalar man sin brudtärnas kläder och bestmans kläder?
Har en fråga, dum kanske.. men betalar man sin brudtärnas kläder och bestmans kläder?
Här har du en tråd till om hur fler gör.
www.brollopstorget.se/Forum-1-8/m2415289.html
Jag tycker att ju fler "krav" man har på hur det ska se ut - dessto mer får man vara beredd på att betala för dem. Ger man dem lösa instruktioner kan de ju välja kläder som de kan använda senare, å då kan de ju även välja vilken prisklass de lägger sig.
Min tärna kommer btala sin egena klänning en jag kommer stå för hennes make upp och hår hos frissan och hennes blombuket, det tycker jag är rimligt och det kommer kosta ca 1500 kr
vill även tillägga att hon får välja kläder själv och färg
Tack så mkt för alla sva! Det är så mkt som man inte vet runt bröllop som man kanske borde veta nu när man ska planera ett. Tur att BT finns!
Miss (snart mrs) A:
Iofs kan man väl kanske inte ta för givet att de kommer att köpa nya kläder till ert bröllop men visst...
kentfantast
Jo, jag vet att de kommer köpa nya kläder så det var väldigt enkelt att dra den slutsatsen Och annars hade de gärna fått ha något de köpt tidigare (eftersom vi inte har några krav på vad de ska ha på sig). Det trodde jag var lätt att utläsa med tanke på resten av mitt svar men jag kanske var mer otydlig än vad jag trodde.
mina tärnor ville sy sina klänningar för att ha som en tärn uppgift där dom träffas och pratar!
billigt och bra!
hoppas dom är bra på sy bara............
Vi har betalat alla vår tre tärnorns klänningar samt smycken detta då jag hade önskemål om viss färg och stil.
Åh, så roligt! Måste ju vara skoj att få ha någon man själv sytt (hihi, om man nu är bra på att sy förstås, som du precis skrev).
håller tummarna...men jag valde färgen åt dom...
sen ska jag köpa lite finare smycken åt dom eftersom dom nu själv mant spara massa pengar åt mej
Jag och min tärna sydde våra klänningar tillsammans men hon betalde för sitt tyg själv.
Jag tycker inte att man ska behöva betala för tärnas kläder om man inte har väldigt speciella önskemål om utseendet.
jag anser att man skall betala, eller åtminstone bidra till, samtliga kläder som man anser sig ha rätt att ha synpunkter på. ju fler synpunkter desto större bidrag. måste tärnorna tex ha en bestämd klänning på sig så anser jag att man får köpa dem åt tärnorna, har man synpunkter på att de måste följa ett färgtema kan man i vart fall ge ett bidrag.
vi har köpt klänningar till tärnorna som ska ha lika, best man och brudtärna nr 1 har vi dock inga synpunkter alls på så de får ha vad de vill och får inte en krona av oss :D
Ja jag som då avsatte 1000 kr till min tärnas mer eller mindre fria val resonerade som så här att hon var student, hon fick betala för resa när vi skulle ses (skåne-sthlm) och det kändes som tillräckligt att begära. Så jag tycker att det finns fler aspekter att väga in när man bett nån om en tjänst (även om det är ett hedersuppdrag)...
Absolut, alla merkostnader det innebär att vara tärna tycker jag att man kan hjälpa till med om man har den ekonomin. Man förväntar ju sig ändå en del av sin tärna i slutändran.
Nu sitter jag mest bara och filurar på när man ska tillfråga tärnorna, vi gifter oss om 9 månader så det är ju lång tid kvar men samtidigt är det svårt att hålla sig fär länge, vill ju ha någon att diskutera alla detaljer med, killen därhemma behöver lite avlösning
Vi betalar våra tärnornas klänningar, skor och smycken samt uppehälle under 2 dagar. Hår och smink fixar jag! Bestmannensm kläder hyr vi men betalade väst och plastrong och givetvis han och hans sambos uppehälle då vi gifter oss 40 mil hemifrån!
Men det är väl upp till var och en, vi hade rätt tuffa krav på stil och färger så det blev enklast så här!