• it-brud

Spara eller slösa?

Hej!

Min m2b och har börjat planera för vårt bröllop nästa år, och då dyker ju en stor fråga upp: budget. Jag har ju insett att det går att spendera i princip hur mycket som helst på ett bröllop, men vi får nog ändå försöka hålla i slantarna lite.

En fråga till er som redan gift er eller som är på gång: vad tycker ni att man INTE ska spara på? Ska man slösa på t ex middagen och ringen men försöka få billiga blommor, fixa sminket själv (om man är duktig på sånt...)? Tar tacksamt emot alla tips!

• Svar på tråden Spara eller slösa?
  • it-brud

Tack för alla bra tips! Jag är nog inne på ungefär samma saker som vissa av er, det känns rätt att lägga pengar på festen, ringen och fotograf. Ringen ska man ju förhoppningsvis ha resten av livet och då känns det helt OK att lägga lite pengar på den.

• it-brud

Vi har satt en "smärtgräns" på 100.000 :- så vi behöver väl inte vara toksnåla heller. Men vi måste ju nödvändigtvis inte spendera så mycket, kommer vi billigare undan så är det ju en fördel, speciellt om man planerar att köpa bostad inom kort också...

Jag funderar på att fixa sminket och naglarna själv, även om det skulle kännas lyxigt att bli ompysslad. Håret däremot måste ett proffs ta hand om, mitt hår har en egen vilja och behöver tämjas med mycket spray, nålar och våld En annan sak som jag tycker får kosta lite är festen och middagen. Jag vill t ex inte behöva gå till lokalen dagen efter och städa, fy så tråkigt efter sin bröllopsdag! Så på själva dagen D vill jag bli servad och inte tänka på nåt, borden ska vara dukade, maten ska ställas fram/serveras, någon annan ska duka undan och städa, jag ska bara dricka champagne och må som en prinsessa!

Suck, den som ändå hade oändligt med pengar...

• it-brud

bettan 27, jag förstår vad du menar och att det kanske låter fånigt att vilja ha tips, men bara för att det kanske finns utrymme att lägga 100tusen på ett bröllop så kanske vi inte MÅSTE göra det T ex så tycker jag det känns lite onödigt att lägga 20 papp på en klänning som jag bara kommer att använda en gång... Där kanske man kan köra lite budgetvariant (utförsäljning, billigare märke eller rent av sy själv). Jag kanske inte heller måste ha den allra dyraste buketten eftersom jag inte tänker spara den efter bröllopet. Även om vi är inne på "restaurang-spåret" för middagen så kanske vi inte måste göra det hela till ett potentiellt fylleslag och låta bjudvinet flöda, gästerna kanske kan tänkas köpa sina egna drinkar i baren efteråt?

Det är därför jag vill ha lite tips på vad andra sparar och slösar på, jag vill veta om det GÅR att komma ner i pris, trots att vi inte är två fattiga stackare

• it-brud

Jag vill ju inte framstå som någon besserwisser, men... Tänkte ändå bara tillägga att budget inte betyder "för mindre pengar"... Det betyder ju att man har en viss summa pengar att spendera på något och sen fördela ut de pengarna på olika saker

Sussa gott alla Bröllopstorgare!

Svar på tråden Spara eller slösa?