• it-brud

Spara eller slösa?

Hej!

Min m2b och har börjat planera för vårt bröllop nästa år, och då dyker ju en stor fråga upp: budget. Jag har ju insett att det går att spendera i princip hur mycket som helst på ett bröllop, men vi får nog ändå försöka hålla i slantarna lite.

En fråga till er som redan gift er eller som är på gång: vad tycker ni att man INTE ska spara på? Ska man slösa på t ex middagen och ringen men försöka få billiga blommor, fixa sminket själv (om man är duktig på sånt...)? Tar tacksamt emot alla tips!

• Svar på tråden Spara eller slösa?
  • mooogn

Vad man skall spara in på (eller lägga pengar på) är nog olika från par till par. För oss är inte gourmetmat och sittande middag något vi prioriterar vilket vi sparar en slant på. Däremot är lokalen viktig -iaf läget- så lokal- och matbudgeten hamnade lika...

• mooogn

...Ett vanligt råd på BT brukar vara att lägga pengar på fotograf och ring

• Lena+Mattias=sant

lägg pengar på det ni tycker är viktigt, för oss var det fotograf, fest och kläder (iaf kostnadsmässigt)

• Linum

Vi prioriterar festen (mat & vin), fotograf och bukett. Dessa poster är ganska stora och täcker en stor del av budgeten. Resan ligger utanför alltihop.

Har valt att inte prioritera:

Hotellrum för bröllopsnatten (sover två nätter på vanligt hotell för samma pengar som en natt i bröllopssvit)
    Transport (åker vanliga bilen, blir skjutsade och gästerna får ta sina egna bilar)
    Tårta (köper vanlig moussetårta från ICA Maxi, kostar en bråkdel av vanliga bröllopstårtor...).

• J_J

Jag satsar mer pengar på rejäla underkläder (dvs torsolette) än själva klänningen, hur fin klänningen är förstörs den av fel underkläder. Visserligen syr jag klänningen själv, men...

Lägger mer pengar på alkohol, levande musik och dekoration medan maten är ganska basic, istället för tårta har vi bröllopsbakelser på flervåningsfat som en annorlunda grej.
    Jag vet själv vad jag lägger märke till när jag är på ett bröllop, såsom brudens hållning, buketten, dekorationer och efterrätten. Och om folk dessutom minglar och dansar till ett proffsigt band och hela tiden har drinkar i handen, tror jag de flesta är nöjda och glömmer snabbt vad de åt som förrätt.

• Gerda

Vi satsade på fotografen, ringen, middagen, kläderna och dekoren....

Vi valde deluxe rum och två nätter istället för bröllopssviten.

Jag lägger själv stor vikt vid maten, lokal/dekor när jag är på middagar, bjudningar. Brudpar i allmänhet tycker jag alltid är vackra - ofta har de valt kläder som de trivs i och känner sig vackra i - och då ser de vackra i.

Jag hade en bild av vigselringen "i huvudet" och fick den tillverkad hos guldsmeden.

• SlottsBrud2008

Vi kommer lägga mer pengar på:

*klänningen
    *ringarna (ska ha nya förlovningringar + vigselringarna då såklart :))
    *underhållningen

Sparar in på:
    *transport (har vigseln på samma ställe som festen så det är ju ganska onödigt :p men vi hade sparat in på det i annat fall oxå)
    *tårta (min brors flickvän har ett bageri/konditori. Vi kommer precis som J_J ha bakelser istället)
    *maten. Självklart är det viktigt att maten är god men det behöver inte vara den finaste gourmemiddagen någonsin.

• it-brud

Tack för alla bra tips! Jag är nog inne på ungefär samma saker som vissa av er, det känns rätt att lägga pengar på festen, ringen och fotograf. Ringen ska man ju förhoppningsvis ha resten av livet och då känns det helt OK att lägga lite pengar på den.

• Gerda

it-brud

Ett tips gällande ringen är att få offerter från flera guldsmeder, det är också ett sätt att spara på.

• jagärsåkär

Så här prioriterar vi (har inte gift oss än)

Lägger mkt pengar på:

fotograf
    lokal
    ringar
    generositet till gäster (övernattning o aktiviteter o transport osv)
    riktig champagne
    mkt blommor
    trycksaker
    många middagar eftersom det är ett flera dagars bröllop
    välkomstkorg till gästerna

Detta lägger vi mindre pengar på:

brudkläder (både till mig o m2b)
    bukett (enkel sak)
    hår o smink
    mat (behöver inte vara så exklusiv)
    skjuter upp bröllopsresan några månader

Svar på tråden Spara eller slösa?