• it-brud

Spara eller slösa?

Hej!

Min m2b och har börjat planera för vårt bröllop nästa år, och då dyker ju en stor fråga upp: budget. Jag har ju insett att det går att spendera i princip hur mycket som helst på ett bröllop, men vi får nog ändå försöka hålla i slantarna lite.

En fråga till er som redan gift er eller som är på gång: vad tycker ni att man INTE ska spara på? Ska man slösa på t ex middagen och ringen men försöka få billiga blommor, fixa sminket själv (om man är duktig på sånt...)? Tar tacksamt emot alla tips!

• Svar på tråden Spara eller slösa?
  • H&K

Vi sparade in på
    -smink & hår: min tärna fixade det åt mig, vi övade några gånger innan och sen när det gällde blev det verkligen jättebra. Jag hade tom krona!
    -blommor: vi band brudbukett, tärnbukett och min mans krans själva och vi ordnade med bordsdekorationen
    -bröllopsnatten: vi sov hemma och vi somnade så fort vi la huvudet på kudden, jag hade känt mig besviken om jag hade betalat massvis för det. Det var dessutom väligt trevligt att äta frukost i trädgården med föräldrar, syskon, tärna och värdparet

Det som kostade mest på vårt bröllop var nog mat och dryck. Men vi hade en lyxig buffé så jämfört med många andra här var nog vår mat ganska billig.

Vad har ni tänkt att det får kosta totalt sett? Det spelar ju lite roll för vad man ska spara in på och hur mycket.

• bettan27

det beror ju helt på vad man vill ha! vi har valt att ha ett litet bröllop, dvs bjuda allra närmsta familjen och bästa vännen. men det är precis så vi vill ha det! vi gifter oss i kyrkan men bröllopsklänning och hår, makeup fint :) solist osv. det var viktigt för oss. vi har sedan festen hemma i vårt vardagsrum. hyr bord och stolar och har catering. på så vis får vi ett hemmabröllop som är trevligt och intimt (hoppas vi) vi satsar en del på ringen som ska sitta där ett tag! men som sagt, beror på vad man vill ha. många gäster eller få? har man färre gäster kanske man kan lyxa till det lite mer..... lycka till!!

• Karis Annelie

Vi kommer spara på
    fotograf
    hår
    smink
    just för att jag får det gratis då jag har kontakter. sminket gör jag själv jag är skapligt duktig och köper bara lite nytt lyxigt.
    Annars tror jag vi kommer frösöka spara in på det mesta. Har ingen lust att spendera hur mycekt som helst på en dag.
    Ska försöka sy klänning själv.
    Ring gäller att hitta ngn fin men inte för dyr...
    mat... ja där kanske man inte tar superbudget men heller inte superfint. får gärna vara buffé.
    tårta vet jag inte än. Känner inget jättebehov av superdyr sak där heller

jag tror mina krav är ganska små och rimliga vad gäller bröllopet.
    min m2b har lite tur

• it-brud

Vi har satt en "smärtgräns" på 100.000 :- så vi behöver väl inte vara toksnåla heller. Men vi måste ju nödvändigtvis inte spendera så mycket, kommer vi billigare undan så är det ju en fördel, speciellt om man planerar att köpa bostad inom kort också...

Jag funderar på att fixa sminket och naglarna själv, även om det skulle kännas lyxigt att bli ompysslad. Håret däremot måste ett proffs ta hand om, mitt hår har en egen vilja och behöver tämjas med mycket spray, nålar och våld En annan sak som jag tycker får kosta lite är festen och middagen. Jag vill t ex inte behöva gå till lokalen dagen efter och städa, fy så tråkigt efter sin bröllopsdag! Så på själva dagen D vill jag bli servad och inte tänka på nåt, borden ska vara dukade, maten ska ställas fram/serveras, någon annan ska duka undan och städa, jag ska bara dricka champagne och må som en prinsessa!

Suck, den som ändå hade oändligt med pengar...

• Karis Annelie

jo så tänker jag med vad gäller lokal. att vi eller gästerna ska inte behöva städa morgonen därpå... om det ska städas får man anlita ngn utomstående... det kan jag absolut tänka mig göra.

• Liinda_e

vi ville spara på så mycket vi kunde sa vi innan vi börja planera....
    men sen när det var dags att välja ut saker ...visade det sej att det var inte mycket vi ville strunta i ....så det blir dyrt i slut ändan..men det är det värt

• Snöflinga76

Vi kommer att prioritera oss själva, dvs. vigselring, kläder, hår och bukett. Det behöver inte bli dyrt bara för att man väljer det man vill ha (hittade en klänning på BT- min drömklänning men begagnad.

Det vi kör budget på blir festen, istället för trerätters på restaurang blir det enklare mat i hyrd lokal. Det är STOR skillnad!

Vi kommer såklart prioritera gästerna på det sättet att vi bjuder på dans och dryck under kvällen.

• Kastellet07

Vi lägger pengarna på festen och gästerna som kommit lång väg för vår skull. Vi vill att de ska känna att det var värt den extra ansträngningen från deras sida.

Mest pengar läggs på mat (3 rätters + tårta) och dryck (fri bar). Vi kommer också att skicka våra gäster på en liten skärgårdstur medans vi fotograferas och eventuellt blir det ett litet fyrverkeri på kvällen. Sen är det ju ringen också förstås... Fast den ska jag ju bära resten av livet!

Sparat har vi gjort på bröllopssvit, eftersom vi vill vara kvar länge på festen och umgås med våra gäster. Sen åker vi inte på någon traditionell smekmånadsresa, eftersom ingen av oss gillar sol och bad. Vi har heller inte något band på festen utan en kompis som ska vara DJ. Vi har också kompisar som ska sjunga och spela på vigseln.

• bettan27

ts!
    känns inte som om ni behöver massa budget tips om ni kan lägga 100tusen på bröllopet

• Vidalila

vad vi ska spara på....

Hmm...
    .....
    Hmmm.....

Jag vet inte faktiskt. Bandet kanske? Fast det vill jag ju ha....

Hm....Hmm....harpa har jag fått ge mig på...

vet inte riktigt, däremot har vi sparat pengar på att jag köpt skor och slöja via internet! annars så köper vi nog allt tror jag. Det jag inte skulle vilja spara på är nog fotograf, ring, klänning, mat, alkohol, underhållning, dekor, favors...

hahaha ;)

Svar på tråden Spara eller slösa?