• it-brud

Spara eller slösa?

Hej!

Min m2b och har börjat planera för vårt bröllop nästa år, och då dyker ju en stor fråga upp: budget. Jag har ju insett att det går att spendera i princip hur mycket som helst på ett bröllop, men vi får nog ändå försöka hålla i slantarna lite.

En fråga till er som redan gift er eller som är på gång: vad tycker ni att man INTE ska spara på? Ska man slösa på t ex middagen och ringen men försöka få billiga blommor, fixa sminket själv (om man är duktig på sånt...)? Tar tacksamt emot alla tips!

• Svar på tråden Spara eller slösa?
  • jocelyn

Det beror väl helt på antal gäster... och vilka val man gör av främst festplats/mat och liknande. Vi räknar med ca 1000 kr/gäst i rena kostnader för mat o dryck.

• it-brud

bettan 27, jag förstår vad du menar och att det kanske låter fånigt att vilja ha tips, men bara för att det kanske finns utrymme att lägga 100tusen på ett bröllop så kanske vi inte MÅSTE göra det T ex så tycker jag det känns lite onödigt att lägga 20 papp på en klänning som jag bara kommer att använda en gång... Där kanske man kan köra lite budgetvariant (utförsäljning, billigare märke eller rent av sy själv). Jag kanske inte heller måste ha den allra dyraste buketten eftersom jag inte tänker spara den efter bröllopet. Även om vi är inne på "restaurang-spåret" för middagen så kanske vi inte måste göra det hela till ett potentiellt fylleslag och låta bjudvinet flöda, gästerna kanske kan tänkas köpa sina egna drinkar i baren efteråt?

Det är därför jag vill ha lite tips på vad andra sparar och slösar på, jag vill veta om det GÅR att komma ner i pris, trots att vi inte är två fattiga stackare

• marranmi

bettan27: plus att det är jättebra för oss som inte på allvar börjat planera att få lite reklektioner över hur andra prioriterat, utifrån det vet man om man vill prioritera på samma sätt eller inte.. jättebra tråd tycker jag för alla, inte bara för TS! så det var ett bra initiativ tycker jag! Jag har fått en massa tankeställare när jag läst tipsen här om hur vi kan prioritera och bortprioritera..

• Skottdagen 2008

Vi kommer att ha en budget på ca. 100 000 kr, men så är vi också 100 st gäster och många av dem så även vi får åka närmare 150 mil för att komma dit vi ska vigas.

Vi kommer därför att bjuda på 2-rätters med tårta samt alkohol, men baren får bli till självkostnadspris.

Ringen är superviktig för mig.

Klänningen var viktig att jag fick den någorlunda min egen stil, men eftersom jag har en mycket enkel stil så fanns inte det på brudbutiken ty modet är mycket ryshpysh och broderier. Jag ville bara ha en enkel ärmlös A-lingejformad klänning med lite släp och snörning i ryggen och kan ni tänka er, hon i butiken plockade fram en bal-/tärnklänning från Aspera som jag köpte till NYPRIS för 2900 kr, dvs kolla runt, det finns underbara balklänningar till mycket hyggligare priser.

Hans kläder hyr vi.

då jag även guillar att pyssla kommer vi att göra alla trycksaker själv, det blir också personligare och mer vår egen stil.

Hår och make-up är jag ännu osäker på då jag är rädd att jag inte kommer att se ut som jag och det vill jag verkligen inte betala för.

Fotona kommer att finnas hos våra vänner i många år och hos oss till tidens ände så det är ju också viktigt tycker jag.

• MrG

Kan titta på hur budget ser ut så här en vecka innan och har ltie känsla för vad vi kunde spara på.

Sparfronten är:
    Brudbukett
    Lokal (trots det har vi övernattning för alla gäster)
    Sprit (vin får räcka, varför ska bröllop vara spritfester?)
    Frissan (vänner som hjälper till)
    Fotograf (också vänner, även om vi inte ville ge oss på alla som var proffs)
    Bil från kyrkan (svågerns bästa bil duger bra)
    Mat (sparar vi pengar på, men att laga allt själva har varit stor del av vår fritid)

Och det vi inte sparat på (eller gått över budget):
    Ringarna (de ska vara med resten av våra liv...)
    Bröllopsresan (och där hade vi inte budgeterat för femtusen ytterligare för vacciner)
    Mina kläder (hyra kändes fel, och jag är inte lika duktig på att sy som min brud, men ångrar det inte för fem öre)
    Tiden, vi lägger gärna ned eget arbete, men mest för att vi tycker om pysslet

Och det vi grunnar på om vi gjort fel som vi sparat på:
    Trycksaker, vi kopierade upp festprogram och vigselprogram, men är inte helt nöjda, kanske skulle varit värt trycket...
    Och jag skulle gärna haft ett band som spelade, men det var ett logistiskt problem också

• bettan27

tycker tråden e jätte bra :) men när jag hör budget tänker jag på mkt mindre pengar! men nu fattar precis vad ts menar....

• it-brud

Jag vill ju inte framstå som någon besserwisser, men... Tänkte ändå bara tillägga att budget inte betyder "för mindre pengar"... Det betyder ju att man har en viss summa pengar att spendera på något och sen fördela ut de pengarna på olika saker

Sussa gott alla Bröllopstorgare!

• pasia - www.js070707.blogg.se

nu när man gift sig så är jag väldigt glad att vi la ut pengar på fotografen samt min bruduppsättning.

Jag ångrar enormt att vi bytte ut vår dyra restaurang som vi hade planerat att ha i flera månader, till en billigare... Lägg pengar på maten och lokalen!

Jag hade inte lagt pengar på att skicka iväg saker på tryck (frutom injudan) eftersom många gäster verkade strunta i trycksakerna... Blommor är jag också ganska skeptisk till...

• Emmaline

Bettan27

100 tusen går rätt snabbt i de här sammanhangen tycker jag! Iallafall om man inte vill slava själv med mat eller bjuda på någon slags buffé.

• Emmaline

Prio 1 är gästerna. Bubbel och snittar först och sen trerätters sittande middag där inget vinglas får bli tomt och sen smaskig bröllopstårta. Vi har också satsat en del på festprogrammet med snälla och roliga beskrivningar av alla så att folk ska känna sig uppskattade -det behöver ju inte kosta något men det är pisstråkigt när beskrivningen om en själv är typ "hon är bra på språk" bara för att man nyligen var på semester i Italien eller något. Vi har också tänkt till rejält vid bordsplaceringen och hoppas att det blir bra, vilket ju såklart inte heller kostar mer än tid. De får också presenter förresten.

Prio 2 enhetliga trycksaker och färgtema med små detaljer som gör den stora skillnaden.

Prio 3 ringen.

Prio 4 våra kläder.

Nu har vi inte gift oss ännu men det som oroar mig mest, förutom vädret, är om gästerna kommer ha kul eller ej..! Hoppas hoppas hoppas!!!

• Duchess

Vi gifte oss för en vecka sedan, så jag tänkte komma med några små funderingar om spara och slösa.

Det vi "slösat" på är ringarna. Kostnaden för våra förlovningsringar och min vigselring utgör 1/4 av hela budgeten, och det är vi jättenöjda med!

För övrigt har vi valt många alternativ som kan tyckas vara "spara", men som vi valt för att vi verkligen velat ha dem. Vi hade t ex buffé istället för trerätters eftersom vi ville ha en mer avslappnad stämning på middagen. Det fick vi :)

Jag köpte min drömklänning för halva priset på Blocket. Att köpa begagnat rekommenderas verkligen! Ofta kan man inte se att klänningen är använd.

Goda vänner till oss fick ansvaret för att duka och dekorera i lokalen. De gjorde ett kanonjobb! Vi hade inte ens sett dukningen innan bröllopsdagen, men var inte alls oroliga. Som extra bonus fick vi kostnaderna för detta i present av vännerna :)

• Duchess

Justja: Precis som Emmaline har vi jobbat mycket med både bordsplaceringen och gästpresentationen. Båda delarna var mycket uppskattade av våra gäster.

Att ha människor runtomkring sig som man tycker är trevliga, och att dessutom läsa roliga saker i presentationerna, det gör mycket mer för stämningen på festen än om servetterna matchar blommorna eller om placeringskorten är embossade :)

• the french frog

vi har ganska liten budget... ca 40-50 000:- kommer lägga det mesta på ringar, klänningen och fotografen... vi har iofs gratis lokal tack vare släktingar med hotell

känns som att det man har kvar är ringarna och bilderna, och en snygg klänning har man drömt om sen barnsben...

• Hoffsan

Det vi lägger mest pengar på:
    . festen (ca 700-800 per kuvert)
    . ringen
    . fotografen
    . bröllopsresan

Det vi lägger minst pengar på:
    . fri bar efteråt
    . transport till kyrkan
    . stora pampiga blomsterdekorationer till borden

• Saga med Nova

Vi ska lägga mest på:

*roliga saker för gästerna
    *maten, snittar, 3-rätters, nattamat osv, god dricka & mycket att välja på.
    *även små detaljer så som att allt matchar osv
    "*mycket skoj i festhäftena
    *musiken
    *kläderna, ganska mycket
    * mitt & sambons hår
    Minst på:
    *transport för oss
    *blommor i kyrkan & på borden ( då kan ju ingen se varandra )
    *fotografen ( vi har en kompis som vi litar på som absolut är lika duktig, enligt oss )
    *bröllopsresan ( vi önskar oss pengar som "hjälp" .

jag har säkert glömt något..

• varanus_x

Vi lägger mest pengar på vigselringen och bukett.

Minst pengar lägger vi på hår, naglar, smink (har väner som fixar), och mat. Våra närmaste vänner tar vi med på restaurang på kvällen där de betalar själva.

• tezzzzzzzz

Jag maste ju saga att gasterna e 'number1' pa prioriterings listan.

Forsok att hitta kontakter genom slakt och vanner som kanske kan hjalpa till for lite mindre pengar.

Sjalv sa designade jag och tryckte alla trycksaker. Det blev mer personligt och med tanke pa att jag e en grafisk designer sa hade mina slaktingar blivit valdigt besvikna om jag inte gjort det.

Sen hade pappa lite kontakter inom resturang varlden sa han fixade ett stalle utan att vi behovde betala hyran.

Tartan fixade han som en gentjanst fran en bagare som han kannde.

Bil till och fran kyrkan tyckte vi var lite onodigt att slosa pengar pa for nar man kommer til kyrkan sa ar alla inne i kyrkan redan och sedan efter sa sitter man ju bara i den i nagra minuter.

Min mamma kanner en frisor som aven ar utbildad makeup artist, sa hon gor mitt har for en billigare peng!

Allt tillsammans sa har vi nog fixat vart brollop for 50 000 kronor. och det ar med fotograf, middag, har och smink etc.

kontakter ar guld, och letar du efter dom sa finns dom! lycka till!

• littlepixiegrl - Mrs B

Om det bara hade vart upp till mig så hade jag nog valt att lägga mindre pengar på att ha festen/middagen på en restaurang och istället valt t.ex. bygdegård och buffé. Däremot är min man kock, så för honom var maten det han ville lägga mest pengar på! :)
    Det mesta annat var inte så dyrt och mycket ordnades genom kontakter.

Svar på tråden Spara eller slösa?