• mallas

Kostnad möhippa

Hej alla glada

Jag skall på bröllop nu i augusti min kusin gifter sig, nu har en annan släkting anordnat en möhippa till den blivande bruden.
    Den blivande bruden har varit tillsammans med sin blivande man i snart 10 år de har tillsammans en inkomst som lång överskrider medelsvenssson vilket innebär att de har redan allt de behöver och hon kan därmed köpa och de har gemensamt gjort en massa saker tillsammans.....

Vad jag skulle vilja fråga här nu är vad som är rimligt att betala och hur många aktiviteter skall det vara...
    Vi skall betala 500 kronor/person för den blivande bruden vi är 15 stycken dessutom skall vi själva betala 240 + lunch själva vilket innebär en totalkostnad på drygt 900 kronor/person.
    Det vi skall göra är att hon skall få frukost sedan tandemhoppa från flygplan sedan skall vi äta lunch efters det skall hon få en personal shopper och handla en outfit för 1500 kronor sedan skall hon få en fotografering som också kostar 1500 sedan skall vi hålla kräftskiva för henne....det är inte det att jag inte vill vara med men jag tycker personligen att det är rätt mycket aktiviteter och mycket pengar som skall läggas ut, dessutom så undrar jag om man nu inte har råd att deltaga hela dagen hur säger man det på ett bra sätt.
    Hoppas nu att det finns någon därute som har en åsikt om detta, det är kanske bara jag som tycker att det är dyrt och för mycket dyra aktiviteter....
    tacksam för svar snarast

Vänliga hälsningar
    Malin

• Svar på tråden Kostnad möhippa
  • mallas

Hej igen

Tack för alla svar, det var kanske lite mycket av både aktiviteter och vad det kostar, när jag anmärkte på den blivande brudens ekonomi så menade jag bara att hon har alla kläder hon behöver 2 fulla garderober med bara märkeskläder som exempel Odd molly hon behöver inte mer kläder och som ni också sa så kanske man kunde göra mer tillsammans med henne det tycker jag med.
    Jag skall tala om att jag inte kommer att närvara pga att min ekonomi inte tillåter det och att det kanske är i mesta laget med alla aktiviteter, jag är ju bjuden på bröllopet så jag får väl berätta för min kusin senare varför jag inte kunde närvara trots att jag verkligen ville det!!

Tack igen för alla svar

Vänliga hälsningar
    Malin

• mallas

Hej igen

Har berättat för en av tjejerna som håller i det vad jag anser om aktiviteter och att kostnaden var för stor iallafall för mig, sedan är det mycket i planeringen som brister som de inte tänkt på, jag skall ta det vid ett senare tillfälle. De skall ha ett sista möte innan själva möhippan och hon skulle ringa mig igen kanske kan man få till stånd en förändring i programmet.
    Jag är absolut inte avundsjuk på den blivande bruden hon är som en syster för mig och jag vet att hon inte skulle tycka om att människor omkring henne inte kan vara med på möhippan för att det var för dyrt........och jag skulle bli väldigt glad om någon ordnade en möhippa den dagen jag gifter mig......
    (vilket nog inte kommer hända...men ändå) och för egen del så skulle jag personligen uppskatta att få vara med mina bästa vänner och umgås med dem en hel dag, vad man gör är egentligen oväsentligt eftersom själva grejen är just att få en sista dag/kväll och natt med tjejgänget....så tycker jag iallafall. Nu hoppas jag bara att de kommer ändra programmet inför möhippan så att jag kan vara med för det är viktigt för mig men eftersom jag är ensamstående med 2 barn samt att jag studerar så är drygt 1000 kronor för mig nästan en halv månads mat....då kanske ni förstår mitt dilemma

Tack än en gång

Med vänliga hälsningar
    Malin

• mallas

Hej igen

Tackar för alla trevliga råd och trevliga inlägg......
    Det sista inlägget däremot tycker jag var lite trist!!

"var på möhippa nyligen och tycker inte att 500:-är mycket för en heldag för bruden,låter mer som avundsjuka,man kan ju avstå om man absolut inte kan närvara,har du tänkt på att du kan förstöra för både bruden och alla andra när du skriver så i detalj?!är det något blivande brudar sysslar med så är det ju att läsa här!" Detta inlägget kom från Ann-Marie

Som ni kan läsa ovan så tycker denna skribenten att jag förstör för den blivande bruden och de andra som skall vara med, hur då? jag har inte skrivit några namn eller datum eller något annat som möjligtvis kan förstöra för någon det skulle väl vara upplägget då men det kan ju passa in på många eller hur? jag är inte avundsjuk på den blivande bruden hon är min syssling och jag älskar henne som en syster, jag vill henne bara väl, hon har inte planerat och kalkylerat med aktiviteter eller kostnader för sin egen möhippa och det som jag ursprungligen ville veta var hur andra resonerar kring detta fenomen....jag och en annan väninna har i detta nu tackat nej till att vara med på möhippan av ekonomiska skäl för vissa kanske 500 kronor är en piss i havet men för andra en veckas mat tänk på det innan du tycker en massa, vi kommer ju att närvara vid bröllopet och det är ju viktigast tycker jag.
    Nu vill jag passa på att önska alla blivande brudar lycka till i framtiden, och hoppas att ni får en trevlig möhippa där alla kan närvara och alla ni som skall närvara på möhippan hitta på roliga saker med den blivande bruden det är ju inte kvantiteten som räknas utan kvaliteten tänk på det!.

• mallas

Hej alla hippa hippadeltagare

Hoppas att ni får en jättetrevlig dag och kväll det önskar jag er alla inklusive bruden och jag är helt övertygad om att ni alla vill att den blivande bruden skall ha en FANTASTISK dag och kväll.
    Jag tycker personligen att det hade varit lika trevligt med en tjejkväll men det är ju min åsikt och ingen annans.

Och jag vill för denna skribent tala om att jag och min väninna inte valde att avstå frivilligt men hur hade ni själva känt er i den situationen, den blivande bruden känner mig och väninnan och vet att vi skulle göra vad som helst för att delta....och då visar det sig att vi inte har råd....då har vi faktiskt inte ens råd att närvara på en del av dagen...vad fan tror du om mig, om oss egentligen....jag vill be dig tänka dig för innan du säger något om mig....för jag vill verkligen att den blivande bruden får en trevlig och minnesvärd och rolig dag och kväll och jag är helt övertygad om att ni tänkt ordna det oavsett vad det kostar.....men döm inte mig vad du/ni än gör.
    Nu tycker jag att Skribenten till ovanstående kan säga till mig vad du tycker om mig mellan fyra ögon så jag får veta vem du är eller vågar du inte???
    Jag avskyr falska människor som tycker en massa men inte kan stå för det....sån är jag eftersom jag själv är ärlig och står för vad jag tycker.

Glöm inte att jag till en början bara ville veta vad folk tyckte om kostnaden för en möhippa inget annat, ber om ursäkt för att det blev mer än så och att jag faktiskt sa mer än vad jag skulle gjort avsikten var iallafall inte att förstöra det hoppas jag att alla förstår.

Häsningar
    en mycket besviken inte deltagande fd deltagande hippadeltagare.

• mallas

Vill tacka dig för att du skriver det som jag tänker all heder åt dig.
    Den som har dig till vän behöver aldrig sakna något.....hoppas att du får en underbar framtid det önskar jag dig verkligen oavsett vad du gör.

Massor av vänliga hälsningar

Svar på tråden Kostnad möhippa