• mallas

Kostnad möhippa

Hej alla glada

Jag skall på bröllop nu i augusti min kusin gifter sig, nu har en annan släkting anordnat en möhippa till den blivande bruden.
    Den blivande bruden har varit tillsammans med sin blivande man i snart 10 år de har tillsammans en inkomst som lång överskrider medelsvenssson vilket innebär att de har redan allt de behöver och hon kan därmed köpa och de har gemensamt gjort en massa saker tillsammans.....

Vad jag skulle vilja fråga här nu är vad som är rimligt att betala och hur många aktiviteter skall det vara...
    Vi skall betala 500 kronor/person för den blivande bruden vi är 15 stycken dessutom skall vi själva betala 240 + lunch själva vilket innebär en totalkostnad på drygt 900 kronor/person.
    Det vi skall göra är att hon skall få frukost sedan tandemhoppa från flygplan sedan skall vi äta lunch efters det skall hon få en personal shopper och handla en outfit för 1500 kronor sedan skall hon få en fotografering som också kostar 1500 sedan skall vi hålla kräftskiva för henne....det är inte det att jag inte vill vara med men jag tycker personligen att det är rätt mycket aktiviteter och mycket pengar som skall läggas ut, dessutom så undrar jag om man nu inte har råd att deltaga hela dagen hur säger man det på ett bra sätt.
    Hoppas nu att det finns någon därute som har en åsikt om detta, det är kanske bara jag som tycker att det är dyrt och för mycket dyra aktiviteter....
    tacksam för svar snarast

Vänliga hälsningar
    Malin

• Svar på tråden Kostnad möhippa
  • Karis Annelie

Personal shopper?? va 17 har det på en möhippa att göra? Bruden har pengar och kan handla det hon vill ändå. det verkar totalt onödigt och hör inte hemma i sammanhanget alls! tandemhopp låter skoj, så det kan ju få va kvar... fotografering,, naa lite väl också. visst roligt, men det är minst lika skoj att nån av er fotar och hon får leka modell.
    Jag tycker gott det hade räckt med era matplaner, tandemhopp och kräftskiva!
    En möhippa är ju till för att umgås med vännerna en kväll innan vigseln, inte för att lyxa på det sättet....

• burken

Way too much money!

Säg ifrån! Det är säkert fler som håller med dig. Så var det för mig en gång, jag sa ifrån och helt plöstligt var det fler som tyckte som jag. Eller häng bara med på vissa delar av det hela, för att markera att det är för mycket.

• Raspberry

Det låter som rätt mycket pengar, rent spontant.

MEN jag förstår inte vad brudens ekonomi har med saken att göra? Möhippan är någonting som ni gör för henne, har ingenting att göra med hennes ekonomi.

Sen att den som planerat gjort det utan att ta hänsyn till vad ni andra har råd med, det är en annan sak.

Om du vill vara med på del av möhippan behöver du ju faktiskt inte ange nåt skäl egentligen. Du kan ju bara säga att "jag kommer gärna men tyvärr har jag inte möjlighet att vara med hela dagen så jag kanske kan ansluta vid..."

• På landet Juli 2006

Byt ut personal shopper och fotograferingen mot en eftermiddag pa spa för er alla, da har ju alla nat av det... Det andra lät dock och till rimligt pris, men man behöver verkligen inte överdriva!

• Karis Annelie

Tyckte det lät lite trist också att de hittat på så många grejjer hon ska göra själv. Jag tror att hon helst vill umgås med vännerna, inte stå själv framför kamera, stå själv o välja kläder.. osv...

• mallas

Hej igen

Tack för alla svar, det var kanske lite mycket av både aktiviteter och vad det kostar, när jag anmärkte på den blivande brudens ekonomi så menade jag bara att hon har alla kläder hon behöver 2 fulla garderober med bara märkeskläder som exempel Odd molly hon behöver inte mer kläder och som ni också sa så kanske man kunde göra mer tillsammans med henne det tycker jag med.
    Jag skall tala om att jag inte kommer att närvara pga att min ekonomi inte tillåter det och att det kanske är i mesta laget med alla aktiviteter, jag är ju bjuden på bröllopet så jag får väl berätta för min kusin senare varför jag inte kunde närvara trots att jag verkligen ville det!!

Tack igen för alla svar

Vänliga hälsningar
    Malin

• brud  nästa år

Jag var på möhippa i juni vi betalade 1100 kr per person.

• burken

Men man behöver ju inte vara så drastisk att man inte kommer, utan bara lite fint få fram att man tycker att det är lite dyrt och se om det kanske är möjligt att ändra planerna?

Tycker det verkar konstigt att göra det man gör till vardags. Varför inte utmana lite istället? Shoppa menar jag. Visst är det en dröm att få lov att få en personal shopper och hela tjillevippen.. men men alla är vi olika och kankse det är den berömda svenska avunsjukan som spökar?

Fast jag tycker fortfarande att det är vansinne att lägga så mycket pengar.

• mallas

Hej igen

Har berättat för en av tjejerna som håller i det vad jag anser om aktiviteter och att kostnaden var för stor iallafall för mig, sedan är det mycket i planeringen som brister som de inte tänkt på, jag skall ta det vid ett senare tillfälle. De skall ha ett sista möte innan själva möhippan och hon skulle ringa mig igen kanske kan man få till stånd en förändring i programmet.
    Jag är absolut inte avundsjuk på den blivande bruden hon är som en syster för mig och jag vet att hon inte skulle tycka om att människor omkring henne inte kan vara med på möhippan för att det var för dyrt........och jag skulle bli väldigt glad om någon ordnade en möhippa den dagen jag gifter mig......
    (vilket nog inte kommer hända...men ändå) och för egen del så skulle jag personligen uppskatta att få vara med mina bästa vänner och umgås med dem en hel dag, vad man gör är egentligen oväsentligt eftersom själva grejen är just att få en sista dag/kväll och natt med tjejgänget....så tycker jag iallafall. Nu hoppas jag bara att de kommer ändra programmet inför möhippan så att jag kan vara med för det är viktigt för mig men eftersom jag är ensamstående med 2 barn samt att jag studerar så är drygt 1000 kronor för mig nästan en halv månads mat....då kanske ni förstår mitt dilemma

Tack än en gång

Med vänliga hälsningar
    Malin

• Janna

Det var ganska många av mina vänner som itne var med för det skenade iväg rätt så mkt med budgeten..vilket jag tyckte var lite tråkigt för jag hade nog hellre sett fler där än att det var dyra aktiviteter..men istället för att säga att det är för dyrt så får man nog säga att istället för personal shopper skulle vi kunna göra provsmikning på make up store istället, eller ngt liknande? En aktivitet där alla är med, bra mkt roligare!

Svar på tråden Kostnad möhippa