• mallas

Kostnad möhippa

Hej alla glada

Jag skall på bröllop nu i augusti min kusin gifter sig, nu har en annan släkting anordnat en möhippa till den blivande bruden.
    Den blivande bruden har varit tillsammans med sin blivande man i snart 10 år de har tillsammans en inkomst som lång överskrider medelsvenssson vilket innebär att de har redan allt de behöver och hon kan därmed köpa och de har gemensamt gjort en massa saker tillsammans.....

Vad jag skulle vilja fråga här nu är vad som är rimligt att betala och hur många aktiviteter skall det vara...
    Vi skall betala 500 kronor/person för den blivande bruden vi är 15 stycken dessutom skall vi själva betala 240 + lunch själva vilket innebär en totalkostnad på drygt 900 kronor/person.
    Det vi skall göra är att hon skall få frukost sedan tandemhoppa från flygplan sedan skall vi äta lunch efters det skall hon få en personal shopper och handla en outfit för 1500 kronor sedan skall hon få en fotografering som också kostar 1500 sedan skall vi hålla kräftskiva för henne....det är inte det att jag inte vill vara med men jag tycker personligen att det är rätt mycket aktiviteter och mycket pengar som skall läggas ut, dessutom så undrar jag om man nu inte har råd att deltaga hela dagen hur säger man det på ett bra sätt.
    Hoppas nu att det finns någon därute som har en åsikt om detta, det är kanske bara jag som tycker att det är dyrt och för mycket dyra aktiviteter....
    tacksam för svar snarast

Vänliga hälsningar
    Malin

• Svar på tråden Kostnad möhippa
  • fru nicco

Har varit på alltför många hippor där man vill ha 1500:- från varje tjej som medverkar! Det är helt galet tycker jag!! Senaste gången va jag tyvärr inte med men där villa man vi skulle betala 1500:- + att det ev tillkom lite under kvällen! Nej tack sa jag. Dålig info va det med vad som ingick. Ska jag lägga ut mycket vill jag veta vad jag får. Ska tillägga att jag absolut inte är snål!
    Jag kan tänka mej runt 800-1000:- känns lagom att "ge". Vi har dessutom varit rätt många då det rusat iväg... trist trist.

Mycket aktivitter ska det ju va, men det får inte bli stressit!

Skicka in den blivande bruden på tex. myrorna med 80:- att hitta sin outfit själv, blir bra mycket roligare då hon är van att gå i märkeskläder!

• burken

Vilken kul ide! Det hade varit roligt som sjutton! Tjejen ifråga verkar ju faktist inte vara fjompig bara för att hon råkar ha pengar!

• Karis Annelie

De möhippor jag har varit med på har handlat om ett par hundringar inte mer.Har varit mer picknick-busa på stan-gå ut på kvällen hippor. funkar alldelles utmärkt sånt med. jag har inte så rik bekantskapskrets, så ingen kommer på tanken att göra svindyra saker direkt... eller ja iaf inom släkten har det varit, får se hur det blir med vissa vänner, vännernas vänner kan ju ha helt andra kriterier...
    Sist var brorsans frus hippa. Då hade de lånat en sommarstuga som någons släkting ägde. det var helmsyigt. vi var där hela dagen och hade små lekar för oss. bara mys!!! på kvällen gick vi ut och åt. Perfekt!

• Whirlie

Förstår TS, trist att det ska behöva bli så där. Väntar med spänning på min hippa - börjar ana ugglor i mossen och mina vänner BORDE hitta på något (jag har fixat möhippor till tre av mina vänner).

Det jag är mest nervös för är att det ska dra iväg ekonomiskt. Mina vänner har ganska olika ekonomiska förutsättningar, flera är studenter, arbetslösa eller mammalediga och några är ingenjörer eller annat välbetalt. Visst är det kul med en lyxig hippa, men jag värderar mera att ALLA kan vara med och att ingen ska behöva äta knäckebröd hela månaden (tror faktist att några skulle kunna göra det om det drog iväg). Man har ju INGEN makt själv, men jag liter helt och fullt på mina vänners goda omdömme *ler*.

Hoppas det löser sig för dig!

• fru nicco

jag tycker man ska göra lite tvärtemot vad bruden är vad vid i sin vardag, då blir det ju en utmaning, göra sånt hon nästan inte vågar liksom, det är ju det som blir det jätteroliga minnet!!

• Höstbrud-07

Alltså, jag förstår inte varför möhippor ska kosta så mycket pengar. Det är väl vänskapen, engagemanget och tiden det handlar om den dagen, ingenting annat. Många möhippor verkar handla om att övertrumfa i mest konstiga aktiviteter.

Jag kommer nog tycka det är jobbigt om min möhippa skulle kosta massor för de som deltar, allt annat med att gå på bröllop kostar ju också en hel del. Jag har försökt hinta det när ämnet kommit på tal, både nu och tidigare, men jag vet inte om det går fram på allvar. Man kan ju ha picknick, laga middag ihop och den typen av aktiviteter som inte kostar något.

Om jag kunde skulle jag absolut försöka styra ner kostnaderna eller inte delta på viss del av dagen om det var jag som var gäst och inte hade råd/tyckte det var orimligt dyrt. Men som blivande brud skulle jag ju betydligt hellre se att alla var med men att det var billigare aktiviteter, kan inte förstå någon brud som skulle tänka annorlunda.

• tezzzzzzzz

Jag forstar inte varfor det maste kosta sa mycket pengar. For mig var det viktigtaste att jag var tillsammans med mina tjejer och hade en superkvall. Man behover inte gora nagot dyrt for att bruden ska uppskatta kvallen/dagen.

• Jennifer E

Känner precis likadant, det viktigaste är ju att så många som möjligt är med, inte att man ägnar sig åt 73 dyra aktiviteter...

Svara gärna i min tråd angående hur mkt det är rimligt att betala för en möhippa:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-11/m2445731.html

Funderar lite över om det här med dyra hippor är ett storstadsfenomen. Vad tror ni?

• fru nicco

absolut.. håller me, det ska inte behöva kosta skjortan. Man kan göra så mycket kul, om inte roligare med en liten peng bara... Allt är så upptrissat nu! Bor i stockholm och här finns mykcet att väla på, så mykcet att man glömmer det lilla enkla som gör en speciell kväll.

• Ann-Marie

hej
    var på möhippa nyligen och tycker inte att 500:-är mycket för en heldag för bruden,låter mer som avundsjuka,man kan ju avstå om man absolut inte kan närvara,har du tänkt på att du kan förstöra för både bruden och alla andra när du skriver så i detalj?!är det något blivande brudar sysslar med så är det ju att läsa här!

Svar på tråden Kostnad möhippa