• Whirlie

Kostnad möhippa

Förstår TS, trist att det ska behöva bli så där. Väntar med spänning på min hippa - börjar ana ugglor i mossen och mina vänner BORDE hitta på något (jag har fixat möhippor till tre av mina vänner).

Det jag är mest nervös för är att det ska dra iväg ekonomiskt. Mina vänner har ganska olika ekonomiska förutsättningar, flera är studenter, arbetslösa eller mammalediga och några är ingenjörer eller annat välbetalt. Visst är det kul med en lyxig hippa, men jag värderar mera att ALLA kan vara med och att ingen ska behöva äta knäckebröd hela månaden (tror faktist att några skulle kunna göra det om det drog iväg). Man har ju INGEN makt själv, men jag liter helt och fullt på mina vänners goda omdömme *ler*.

Hoppas det löser sig för dig!

• Whirlie

Jag vill bara peta in i diskussionen att jag av erfarenhet från andra trådar har märkt att olika personer definierar lite olika vad som räknas som "kostnader".

Om 500:- är det som brudens aktiviteter kostar per person så är det kanske en sak. Om man är 6 personer så blir det 3000:- totalt till brudens aktiviteter. Sedan kommer de egna utgifterna PÅ det.

Den andra definitionen är att de 500:- innefattar ALLA eller nästan alla utgifter under dagen, dvs inklusive egna utgifter. Oftast kanske summan är exklusive middag. När jag fixade möhippa sist räknade jag ut totalkostnaden av champagnefrukost, chokladprovning (gruppbokning), aktionaktivitet (gruppbokning). Sedan slog jag ut det på alla inblandade. Så det blev en totalsumma för personliga aktiviteter och brudens aktiviteter exklusive middag som åts på ett ställe där prisintervallen var stor. Om man räknar på "mitt" sätt och får fram siffran 500:- så är brudens del av den summan rellativt liten. I mitt exempel blev brudens del ca. 200:-/person och resten var "personliga" aktiviteter.

Och jag som bor i Stockholm kan säga att jag lätt bränner 500:- för egen kassa ute på stan. Middag med 2 rätter och 2 glas vin kostar uppemot 400:-. Ska man sedan betala inträde till någon klubb och dricka någon drink så har pengarna snabbt flugit iväg. Om det då dessutom ska ingå brudens mat, dryck och inträde så känns kanske 500:- inte som en så stor totalsumma.

Jag tror att det beror mycket på i vilket sammanhang man är van att röra sig. Om man aldrig går ut och äter middag på restaurang, aldrig går på klubb m.m. så tror jag att det känns väldigt onödigt att köpa restaurangmat och liknande och kommer då undan med en billigare summa. För andra är ett restaurangbesök en självklar avslutning på en "lyxig" dag (lyxet behöver inte ligga i pengar utan att bli väl omhändertagen och uppvaktad).

Så för att ha en dyr-billig diskussion så behöver man definiera vad som ingår. I TS fall håller jag fortfarande med om att det verkar vara ett onödigt dyrt kalas som snarare kostar än ger bruden en rolig upplevelse med sina vänner.

Svar på tråden Kostnad möhippa