• mallas

Kostnad möhippa

Hej alla glada

Jag skall på bröllop nu i augusti min kusin gifter sig, nu har en annan släkting anordnat en möhippa till den blivande bruden.
    Den blivande bruden har varit tillsammans med sin blivande man i snart 10 år de har tillsammans en inkomst som lång överskrider medelsvenssson vilket innebär att de har redan allt de behöver och hon kan därmed köpa och de har gemensamt gjort en massa saker tillsammans.....

Vad jag skulle vilja fråga här nu är vad som är rimligt att betala och hur många aktiviteter skall det vara...
    Vi skall betala 500 kronor/person för den blivande bruden vi är 15 stycken dessutom skall vi själva betala 240 + lunch själva vilket innebär en totalkostnad på drygt 900 kronor/person.
    Det vi skall göra är att hon skall få frukost sedan tandemhoppa från flygplan sedan skall vi äta lunch efters det skall hon få en personal shopper och handla en outfit för 1500 kronor sedan skall hon få en fotografering som också kostar 1500 sedan skall vi hålla kräftskiva för henne....det är inte det att jag inte vill vara med men jag tycker personligen att det är rätt mycket aktiviteter och mycket pengar som skall läggas ut, dessutom så undrar jag om man nu inte har råd att deltaga hela dagen hur säger man det på ett bra sätt.
    Hoppas nu att det finns någon därute som har en åsikt om detta, det är kanske bara jag som tycker att det är dyrt och för mycket dyra aktiviteter....
    tacksam för svar snarast

Vänliga hälsningar
    Malin

• Svar på tråden Kostnad möhippa
  • mallas

Hej igen

Tackar för alla trevliga råd och trevliga inlägg......
    Det sista inlägget däremot tycker jag var lite trist!!

"var på möhippa nyligen och tycker inte att 500:-är mycket för en heldag för bruden,låter mer som avundsjuka,man kan ju avstå om man absolut inte kan närvara,har du tänkt på att du kan förstöra för både bruden och alla andra när du skriver så i detalj?!är det något blivande brudar sysslar med så är det ju att läsa här!" Detta inlägget kom från Ann-Marie

Som ni kan läsa ovan så tycker denna skribenten att jag förstör för den blivande bruden och de andra som skall vara med, hur då? jag har inte skrivit några namn eller datum eller något annat som möjligtvis kan förstöra för någon det skulle väl vara upplägget då men det kan ju passa in på många eller hur? jag är inte avundsjuk på den blivande bruden hon är min syssling och jag älskar henne som en syster, jag vill henne bara väl, hon har inte planerat och kalkylerat med aktiviteter eller kostnader för sin egen möhippa och det som jag ursprungligen ville veta var hur andra resonerar kring detta fenomen....jag och en annan väninna har i detta nu tackat nej till att vara med på möhippan av ekonomiska skäl för vissa kanske 500 kronor är en piss i havet men för andra en veckas mat tänk på det innan du tycker en massa, vi kommer ju att närvara vid bröllopet och det är ju viktigast tycker jag.
    Nu vill jag passa på att önska alla blivande brudar lycka till i framtiden, och hoppas att ni får en trevlig möhippa där alla kan närvara och alla ni som skall närvara på möhippan hitta på roliga saker med den blivande bruden det är ju inte kvantiteten som räknas utan kvaliteten tänk på det!.

• Whirlie

Jag vill bara peta in i diskussionen att jag av erfarenhet från andra trådar har märkt att olika personer definierar lite olika vad som räknas som "kostnader".

Om 500:- är det som brudens aktiviteter kostar per person så är det kanske en sak. Om man är 6 personer så blir det 3000:- totalt till brudens aktiviteter. Sedan kommer de egna utgifterna PÅ det.

Den andra definitionen är att de 500:- innefattar ALLA eller nästan alla utgifter under dagen, dvs inklusive egna utgifter. Oftast kanske summan är exklusive middag. När jag fixade möhippa sist räknade jag ut totalkostnaden av champagnefrukost, chokladprovning (gruppbokning), aktionaktivitet (gruppbokning). Sedan slog jag ut det på alla inblandade. Så det blev en totalsumma för personliga aktiviteter och brudens aktiviteter exklusive middag som åts på ett ställe där prisintervallen var stor. Om man räknar på "mitt" sätt och får fram siffran 500:- så är brudens del av den summan rellativt liten. I mitt exempel blev brudens del ca. 200:-/person och resten var "personliga" aktiviteter.

Och jag som bor i Stockholm kan säga att jag lätt bränner 500:- för egen kassa ute på stan. Middag med 2 rätter och 2 glas vin kostar uppemot 400:-. Ska man sedan betala inträde till någon klubb och dricka någon drink så har pengarna snabbt flugit iväg. Om det då dessutom ska ingå brudens mat, dryck och inträde så känns kanske 500:- inte som en så stor totalsumma.

Jag tror att det beror mycket på i vilket sammanhang man är van att röra sig. Om man aldrig går ut och äter middag på restaurang, aldrig går på klubb m.m. så tror jag att det känns väldigt onödigt att köpa restaurangmat och liknande och kommer då undan med en billigare summa. För andra är ett restaurangbesök en självklar avslutning på en "lyxig" dag (lyxet behöver inte ligga i pengar utan att bli väl omhändertagen och uppvaktad).

Så för att ha en dyr-billig diskussion så behöver man definiera vad som ingår. I TS fall håller jag fortfarande med om att det verkar vara ett onödigt dyrt kalas som snarare kostar än ger bruden en rolig upplevelse med sina vänner.

• miffolina

Varför måste man vara avundsjuk för att man inte råd med vissa grejjer? Fattar noll.

• Ann-Marie

det var inte vad jag tänkte på utan förstod inte vad brudens märkeskläder o ekonomi hade med möhippan att göra,har man inte råd att närvara är det väl bara att tacka nej,det handlar ju om en inbjudan,möhippan skall ju vara en rolig grej,och man kan ju välja att bara vara med på vissa aktiviteter som man anser att man har råd med,jag tror inte att någon skulle ha synpunkter på det,men att avstå helt o hållet verkar som en drastisk grej

• Höstbrud-07

Fast jag som blivande brud vill mycket hellre att alla som vill kan vara med hela dagen och att kostnaderna är lägre mot att göra något dyrt med bara de som har råd. Känner inte de flesta brudar som jag?

• Blivande fru pettersson

Runt 500 kronor tycker jag är en vettig "grundsumma", och sedan får det gärna finnas aktiviteter som kan vara av det mer frivilla slaget. Ska man på SPA behöver man ju inte ta en behandling, ska man på glasblåseri behöver man ju inte blåsa själv och liknande. Men 500 tror jag det kan gå på att ta sig till olika platser och öta och dricka gott, och kanske någon liten "grej" till bruden.

• Blivande fru pettersson

Klart man som brud hellre vill att alla/så många av ens vänner som möjligt ska vara med, hellre än tex en personal shopper (inget illa mot idéen, gillar tanken, men jag hoppas ni förstår hur jag menar. Gillar inte att trampa folk på tårna, speciellt när det inte är meningen)

• Troll-P

De möhippor jag varit på har kostat runt 500:- dvs brudens andel. Vilket har känts rimligt. Förstår dock att man har olika ekonomiska förutsättningar.

• DeeDee

Allt kostar och i synnerhet i Sthlm. Det måste man vara medveten om. Tycker dock att de dels reaktion på detta är att tycka att det är rimligt att alla skall betala mer istället för att fundera på vad man kan göra istället och ha lika trevligt. Sedan kanske det ändå är så att man vill absolut göra det där som är lite dyrare men då kan man ju välja bort ngt annat istället.

Jag tycker det är viktigt att säga ifrån när man tycker att aktiviteterna drar iväg ekomomiskt. Har känslan att många inte vågar och att det slutar med att man istället känner att man inte har kul på möhippan. Ett sätt att lösa det är att man gör två paket där man kan välja att bara vara med på en del.

Jag själv fick en otroligt fin möhippa som jag tyckte var helt fantastisk. Det finaste var att nästan alla kvinnliga gäster i ålder var med - både mina närmsta och M2Bs vänners flickvänner.

Möhippan har dock gett mig lite ångest för den måste varit otroligt kostsam. Jag önskar såhär i efterhand att jag inte fick ur mig iförväg att jag verkligen inte önskade mig en så dyr möhippa. Tror dock att alla hade jättetrevligt.

• Nickolina

Åh det är väl synd att du inte kan närvara. 900 är inte ovanligt för en möhippa...nästan prisvärt tillochmed tycker jag men man har olika förutssättningar och man borde få deltaga därefter. Det låter som att bruden kommer få en svinkul möhippa och jag hade älskat att få en personal shopper men jag tycker eg också att man skall göra saker tillsammans med bruden..har aldrig varit ett fan av att betala för aktiviteter som bara bruden gör...typ massage och sånt..men men det är ju gött för bruden. Kan du inte vara med på kräftskivan iallfall? eller på lunchen...Det är inget ovanligt att folk kommer och går från en möhippa. Annars förstår din kusin säkert varför du inte kunde vara med....jag har också tidigare tackat nej till för dyra möhippor.....

• hippadeltagere

hej alla.jag är en utav deltagarna på denna möhippa kände genast igen beskrivningen av både brud o möhippa.fakta är att kostnaden är 740:-/person och då gör vi roliga saker tillsammans under dagen att det blivit ändring vad gäller aktiviteter har ALLA fått info om även att det är helt ok att bara vara med på en del av dagen helt upp till var och en,Men tyvärr har trots detta två personer valt att helt avstå,jätte synd men helt gratis kan ju inte dagen vara hela syftet med möhippan är ju att ge bruden en minnesvärd dag och inte en vanlig tjejkväll det har man ju då och då när som helst.dagen kommer hur som helst att bli helt fantastisk mer vågar jag inte säga eftersom bruden är inne här en hel del och vi andra vill ju inte röja överraskningen.:)

• mallas

Hej alla hippa hippadeltagare

Hoppas att ni får en jättetrevlig dag och kväll det önskar jag er alla inklusive bruden och jag är helt övertygad om att ni alla vill att den blivande bruden skall ha en FANTASTISK dag och kväll.
    Jag tycker personligen att det hade varit lika trevligt med en tjejkväll men det är ju min åsikt och ingen annans.

Och jag vill för denna skribent tala om att jag och min väninna inte valde att avstå frivilligt men hur hade ni själva känt er i den situationen, den blivande bruden känner mig och väninnan och vet att vi skulle göra vad som helst för att delta....och då visar det sig att vi inte har råd....då har vi faktiskt inte ens råd att närvara på en del av dagen...vad fan tror du om mig, om oss egentligen....jag vill be dig tänka dig för innan du säger något om mig....för jag vill verkligen att den blivande bruden får en trevlig och minnesvärd och rolig dag och kväll och jag är helt övertygad om att ni tänkt ordna det oavsett vad det kostar.....men döm inte mig vad du/ni än gör.
    Nu tycker jag att Skribenten till ovanstående kan säga till mig vad du tycker om mig mellan fyra ögon så jag får veta vem du är eller vågar du inte???
    Jag avskyr falska människor som tycker en massa men inte kan stå för det....sån är jag eftersom jag själv är ärlig och står för vad jag tycker.

Glöm inte att jag till en början bara ville veta vad folk tyckte om kostnaden för en möhippa inget annat, ber om ursäkt för att det blev mer än så och att jag faktiskt sa mer än vad jag skulle gjort avsikten var iallafall inte att förstöra det hoppas jag att alla förstår.

Häsningar
    en mycket besviken inte deltagande fd deltagande hippadeltagare.

• Skottdagen 2008

Jösses vilken diskussion det blev. Jag har aldrig haft möjlighet att deltag vid en möhippa och skulle tycka det var urkul att verkligen göra något utöver en vanlig tjejkväll för min väninna. Vad gäller ekonomin hör jag till medelklass så jag tycker inte att 1000 kr är för svårt att spara ihop, men jag har vänner som verkligen kämpar varje dag och vänder på kronor och ören.

Jag skulle mer än gärna vilja att alla vänner som ville kunde vara med så kunde kanske vi som har lite bättre ekomnomi även sponsra dem. Det finns alltid de med mer pengar och de med mindre. Jag tycker att drar man ihop ett gäng som verkligen har så skilda ekopnomier så får man antingen planera efter den fattigastes ekonomi eller helt sonika stå för större del än den som har det sämre ställt. Det är ÄKTA vänskap.

• mallas

Vill tacka dig för att du skriver det som jag tänker all heder åt dig.
    Den som har dig till vän behöver aldrig sakna något.....hoppas att du får en underbar framtid det önskar jag dig verkligen oavsett vad du gör.

Massor av vänliga hälsningar

• Skottdagen 2008

mallas:
    Jag hoppas att mina vänner tycker detsamma som jag för jag vet att det skiljer sig rätt mycket på ekonomin. OM jag blir hippad överhuvudtaget skullle det kännas jobbigt för mig om det visar sig att den och den inte kunde hänga med pga ekonomin.

Svar på tråden Kostnad möhippa