Bröstförstoring 10
Det blev bara en träff, förra hösten. Jag är intresserad, om det finns några fler stockholmstjejer som vill.
Det blev bara en träff, förra hösten. Jag är intresserad, om det finns några fler stockholmstjejer som vill.
Polstjärnan: Jag hade ungefär samma förutsättningar som du! Hade också helst velat ha runda, men 'inga' kirurger i Stockholm gör sådana. Däremot är det tvärtom i södra delen av landet. (Konstigt!) Orkade inte gå på fler konsultationer än två och envisas utan litade på min kirurg.
Det blev alltså anatomiska och därför inte den fyllighet upptill som jag så gärna hade velat ha. Men annars anses dom 'skitsnygga' och jag är mycket nöjd. Lyfte lite kring ena bröstvårtan, för den har alltid varit 1 cm längre ner. Ärret är nästan osynligt.
Vill du verkligen ha runda, så försök att kämpa för det. Var envis och be kirurgen förklara varför anatomiska anses så bäst.
Jag har soft touch för att läkaren rekommenderade det. En bekant vanliga, för hennes storlek fanns inte i soft touch. Vi har svårt att känna skillnad.
Juni 2008 och övriga: Jag generaliserade naturligtvis lite!! Det var därför jag skrev 'inga' på detta sätt. Det val kirurgen gör (min uppfattning var att det inte var jag som gjorde valet) beror väl även på ens egna förutsättningar. Därför kanske man i vissa fall erbjuds ett val. Jag opererades för ca 3 år sedan, McGhan 360g MM. Dom är ju bland dom mest runda i formen i alla fall (tycker jag).
Jag gjorde grundlig research, kontaktade ett antal kliniker, talade med läkare i telefon och var på två konsultationer. Anatomiska var det som gällde. Inget annat. Ville opereras på en större klinik med flera läkare, inte hos en med ensampraktik. (Varför då? Jo, jag hade tyvärr erfarenhet av en komplikation efter ett ingrepp och var då glad att det fanns flera läkare som hjälpte mig när min egen var utomlands).
Numera vet jag att det finns läkare även i Sthlm som använder runda (t.ex. Leif Gylbert/Sophiahemmet), men jag tyckte jag gjort vad jag kunde och orkade inte mer. Efter min operation har jag fått ett antal bekanta med implantat. Ingen har runda. (Däremot några koksalt, och dom är faktiskt inte snygga).
Långt efter min egen operation hade jag kontakt med en skånekvinna som absolut ville ha anatomiska. Alla läkare hon konsulterat arbetade enbart med runda. Tyvärr vet jag inte hur det gick för henne. (En del patienter får ju ha ett hårt åtsittande bröstband som trycker ner dom så att de runda ska få anatomisk form).
Visst är det så att kirurgerna kör på 'sitt fabrikat' av implantat och säger att det är bäst osv....
Jag var 169/65 full 75B (i stelare modeller liten 75C). 360g gav mig 75D (i stelare modeller 75DD). Gillar när bh:n sitter riktigt tajt. Kan även ha 80C/D. I en fransk modell hade jag 70E.
En något mindre implantatstorlek än min skulle säkert passa Polstjärnan bra.
prinsessan_
För drygt 3 år sedan var det en tjej här som opererat sig hos professor Gunnar Kratz och hon var mycket nöjd.
På träffen var vi fyra tjejer. Vi satt i en bar och pratade ett par timmar. Utbytte erfarenheter och hade det mycket trevligt. Ingen middag alltså, och tittandet var ju med kläderna på.
rosali1: får jag vara nyfiken och fråga efter namnet på din kirurg?
Jag gick också "vadderad" på jobbet i 6 månader i min blivande bh-storlek, så att ingen skulle märka något. Efteråt försökte jag med klädsel, färger, accessoarer och sånt (som jag hade använt tidigare på jobbet) dra blickarna åt annat än brösten, och det lyckades.
Man tror ju att hela världen 'ser' och 'vet', men så är det faktiskt inte.
(En blond killkompis färgade på skoj håret blåsvart. Hans far frågade om han köpt nya glasögon *skratt*....)
Polstjärnan: Vi hade nog samma förutsättningar! Tyvärr fick jag inte mina före- och efterbilder mejlade från kliniken, som jag bad om vid återbesöket. Påminde inte, utan lät det vara.
Nöjde mig med några pappersbilder maken tog. Har tyvärr ingen scanner och kan därför inte skicka bilder.
Visst är det ganska irriterande att läkarna 'springer' runt mellan operationer, konsultationer och återbesök och ofta är stressade och mycket försenade, men det kanske inte GÅR att styra upp så mycket bättre.
Mitt tips till alla som ska konsultera plastikkirurger är att avsätta gott om tid, inte vara där i alltför god tid, ha med något att läsa och vara beredd på väntetid.
Juni 2008: Varför vill du inte operera båda sakerna på samma klinik? Det kanske t.o.m. kan göras samtidigt. Jag har hört att man brukar kunna förhandla sig till rabatterade priser när man gör två op samtidigt, så det kanske vore en ekonomisk fördel för dig. Det är ju dyra operationer.
3barnsmamma: Lycka till! Jag opererade själv brösten hos Lennart B. på Plastikkirurggruppen och är mycket nöjd.
I går var jag där på återbesök hos Gabriella, som i vintras gjorde ett annat litet ingrepp på mig.
Mina boobs fyller strax tre år! Gjorde förstoring och borttagning av 1cm hud ovan ena vårtan. Pyttelyft alltså.
Blev sjukskriven 1-2 veckor, minns inte riktigt. Vid orsak hade läkaren skrivit nånting om "op mammae ptos", minns inte heller det exakt. (På latin betyder det bröst och häng).
Jag har lätt kontorsarbete och ville inte visa intyget för arbetsgivaren utan tog ut en veckas semester. 'Stoppade upp mig' i ett halvår innan och berättade inte för någon på jobbet.
Polstjärnan: Det togs bort pyttelite hud ovanför ena bröstvårtan och jag har ett i princip osynligt ärr kring den övre delen. Det bröstet har alltid varit 1cm nedanför det andra. Vet knappt om det kan kallas lyft. Läkaren ändrade sig nästan just före op och sade att implantaten nog skulle göra att detta inte behövdes. Skulle det trots allt göra det kunde han åtgärda det i lokalbedövning senare. Jag sade då att jag vill att du gör det NU, som vi kommit överens om. (Har det hektiskt jämt och ville inte öda tid osv. på att göra det senare, hur litet det än skulle vara.)
Det ser bra ut. Han tog före- och efterbilder men jag fick dom inte. Den opererade bröstvårtan ser aningens lite större ut, men har ingen konstig form eller så. Syns väl inte om man inte jämför väldigt noga. Tror jag läste om nån annan som också hade det så. (Hoppas jag lyckades förklara detta begripligt??)
Gör man ett riktigt lyft via vårtan och på båda brösten så blir det säkert symmetriskt och jättebra!
85 000 var mycket pengar för förstoring + lyft. Innan jag själv opererade mig för några år sedan (har dock inte lyft) lade jag märke till att vissa kliniker har paketpriser så att de båda ingreppen blir hyfsat billigare än de separata priserna. På andra kliniker, t.ex. AK, var det ingen eller liten skillnad. Konsultera flera kliniker, det är det utan tvekan värt, på flera sätt!
gabbe: Nej, 25g gör nog ingen större skillnad, så känn dig nöjd med ditt val och håll fast vid det! Jag skulle först ha 320 men funderade dag och natt i 2 veckor och valde 360. Mycket mer hade inte fått plats, enligt min läkare. Så glad jag inte tog mindre, för det här passar mig bättre (även om skillnaden ju var liten). Nu i efterhand skulle jag gärna haft 400g. Men det är ju inte lätt att veta något i förväg....
Mina geléhallon är McGhan's anatomiska, de heter cohesive gel på engelska. (Jag har deras tjocka kompendium med information för läkare). Jag har den mjukare varianten soft touch.
Ett annat märke kallar sina olika hårdhetsgrader för cohesive 1, cohesive 2 och cohesive 3.
De här s.k. trögflytande (sirapskonsistens) har jag mest bara hört talas om av de som opererats på KKAB och jag minns inte vilket märke de är av.
KOLLA med läkaren vilka märken det är på hans olika implantat och be om en tydlig förklaring!
En del kallar saker ditt och datt och gör en ganska förvirrad!
Jättebra att du gått på flera konsultationer och låter oss veta resultaten. Lycka till!
Ursäkta, men det VAR ju ett "geléhallon" som klipptes upp på filmsnutten. Det är ju också vad de flesta har, t.ex. jag själv och merparten av alla jag träffat som har implantat. Dom är fasta eller något mindre fasta (som mina soft touch) men inte HÅRDA. Vi har märkena McGhan och Mentor.
Vore intressant om någon som kan och verkligen har de här "trögflytande" kunde klara ut begreppen!! Visst är det förvirrande med allt vad de säger och kallar implantaten på olika kliniker. Gör ju inte saken och valen lättare.....
På ett annat forum hittade jag detta, vet inte om det gör saken klarare:
"Citat ur Mentors broschyr:
Cohesive I
Den kohesionsgrad som används som standard i Mentors implantat. Detta är Mentors mjukaste gel.
Cohesive II
En något fastare gel, för fastare implantat.
Cohesive III
Mentors mest kohesiva gel, som ger varaktig form med mycket fast känsla"
Man kan likna konsistensen i de olika graderna:
I slime
II playdodeg
III geléhallon (eller gummy bear i usa)
Det gammeldags (trög)flytande, icke cohesiva silikonet kan liknas med sirap."
Jag läste för några år sedan på ett amerikanskt forum att en kupstorlek är ca 180g/ml/cc, men enligt mångas och min egen åsikt är det nog snarare mindre. De 150 som det talas om här ovanför låter väldigt rätt.