Okej, kan köra lite "fitnesskola" här på kvällskvisten, haha. Tänk er att ni lägger ett ganska stort implantat på en tjej med brutala bröstmuskler. Tänk er sen om hon deffar bort all fett på kroppen inför en fitnesstävling så att muskelfibrerna i princip syns genom huden. Då har hon ingen fettvävnad som "döljer" muskeln på något sätt, och alla flexmoment kommer att se ut som en osynlig hand greppar tag om brösten på henne, som på en vattenballong ugnefär. Den här effekten blir givetvis inte lika extrem på oss normaltränade individer med hyffsad fettmassa. Ännu mindre oom man har lite byst att börja med, som då "fyller ut" bröstmuskeln.
Principen är enkel: Ju större implantat man har och ju mindre bröst/fett man har i grunden och ju mer välutvecklade bröstmuskler man har- ju större blir "hoppeffekten". Normalinvidiven är (tack och lov) inte lika extrem som den fittnesstävlande och då blir effekten betydligt mindre..för de flesta inte alls besvärande. Ett stort implantat kan kännas besvärande om man tränar tunga isolerande bröstövningar (inte så konstigt, muskeln dras ju åt och trycker in implantatet), men generellt sett tror jag inte det är nån fara (förutom att det kan se lite lustigt ut när de "hoppar" och knövlar sig).
Själv tävlar jag, som tidigare nämt, i Thaiboxning och där ser jag alla fördelar med att ha implantatet under bröstmuskeln. Delst får muskeln agera som ett skyddande skal mot ev. stötar, men mest ser jag det som en gratis träningsbh, och undvika förtida "häng". För mig fanns inte framför muskeln som ett alternativ pga min defekt. Jag kommer nog inte heller tävla i fitness så det är ingen större fara:)