Alexxxandra: Tränar du vanligtvis med väldigt hög intensitet och bränner mycket kan det vara en poäng att dra ner på både träning och mat succesivt veckorna innan operationen så att kroppen lättare anpassar sig till de mer stillsamma rehab-månaderna efter operation. Räkna med att du inte kommer kunna träna hårt på minst tre månader efter operation..vissa övningar upp till 6 månader. Är du vanlig motionär är det inget jag tycker du ö.h.t behöver bekymra dig om. Faktum är att kroppen behöver energi för att kunna läka ordentligt. Vid större operationer kan det basala energibehovet uppgå till det dubbla. Många går ner i vikt veckorna efter operation. Det kan dels bero på att musklerna snabbt bryts ned under läkningsprocessen, dels att man ofta har svårt att få i sig den energi man egentligen behöver (ont i bröstet, lite illamående och saknar aptit). Jag gick ner några kilo de fösta veckorna, väger nu mer än innan och är på stadig uppgång. Dock medvetet- jag vill inte förlora onödigt mycket muskelmassa! Fett går alltid att bli av med i efterhand.
Abra: Kör bänkpress som du tycker känns bra. Lite motvikt är nog ingen större fara. Men kör iallafall rörelsen några gånger lätt innan du lägger på vikter, så muskeln får känna in det nya rörelsemönstret (för det blir faktiskt en lite annan rörelse med implantatet under muskeln) Du bör också ha i åtanke att bänkpress är direkt jämförbart med vanliga armhävningar. Så har Charles rekommenderat att ta det lungt med armhävningar gäller det även bänkpress (och andra isolerande bröstövningar) Ex. är chins en tyngre övning för bröstet..inte alltid lätt att veta.
celesta: Jag kan svara åt Abra på den här.. (om Abra ursäktar;)) Det handlar som sagt om vilka ens utgångsproportioner är. 400 cc kan både vara jättestora, normala och hyffsat små inlägg- beroende på vems kropp man sätter det på. Jag har samma proportioner som Abra dvs. lång (70 kg på 180 cm), mycket vältränad och bredaxlad, och då förefaller 400 cc, eller en e-kupa in alls särkilt stort. Skulle däremot en liten, smal tjej på 50 kg välja samma skulle det antagligen se enormt stora ut. Så det är är alltså inte implantat- eller kupstorleken det hänger på- utan kroppens övriga proportioner.