• Snowsee

Invägning ihop?

Hej!

Får jag vara med?

Jag har sedan januari i år gått ner från 71,8 kg till 59 kg med hjälp av Naturdiet och Viktklubb.se. Jag är 163 cm lång och mitt slutmål ligger på ca 55 kg. Nu har jag bestämt mig för att ta de sista 4 kilona. Startade om i onsdags med målet att gå ner 4 kg på 8 veckor, alltså ca 0,5 kg i veckan. Har varit med i sånna här "utmaningar/peppningstrådar" på VK förut och det ger en extra spark i baken när man ska rapportera till andra hur det går varje vecka så det är kanon! Väger mig också på fredagar. Så första vägningen efter omstarten i onsdags får bli nästa fredag. Hoppas på ett fint minus då!

Visst kan vi, eller hur?

• Snowsee

Godisråttan:
    Tack! Du kommer fixa det också, vi får peppa varandra! Har också kört pulvediet till och från under året, men klarar inte av att bara köra ren kur. Har oftast kombinerat, tex pulver till frukost och middag/kvällsmat, Naturdietbar till lunch och frukt till mellanmål. Just nu kör jag med riktig frukost (gröt eller yoghurt) och sen pulver och frukt resten av dagen. Tycker det funkar bra! Använder mig ju av Viktklubb.se också.

Har som sagt 4 kg kvar, hur mkt vill du gå ner?

Diorlover:

20 kg på två månader och bara ett mål mat om dagen? För att hålla igång ämnesomsättningen och då även viktnedgången rekomenderas attman äter 5 ggr/dag och då frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och Middag/kvällsmat. Om du mål illa av att äta oftare så tycker jag att du ska uppsöka en läkare/dietist eller ringa vårdcentralen för att kolla så att det inte är ngt fel...
    Lycka till!

• Snowsee

Tessan 18/8:
    Tänk på att ett minus alltid är ett minus! Så länge man går ner eller står still så är det bra! Så grattis!

Och jo, en kvinna som är normalt aktiv ska ligga på ca 2000 kcal/dag. Viktklubb.se (VK) rekomenderar 1300 kcal som LÄGSTA kcal-nivå när man ska gå ner i vikt. För att gå ner 0,5 kg/vecka så ska man minska sitt dagliga intag med ca 500 kcal. Har läst att 1 kg är ca 7000 kcal så det kan ju stämma. Enligt VK ställer kroppen in sig på svält om man äter mindre än 1300 kcal/dag. Jag har dock kört ND (Naturdiet) till och från, kombinerat med riktig mat och då legat på va 700-900 kcal/dag och det har funkat bra för mig, under kortare perioder men i längden är det skadligt för kroppen att ligga på ett för lågt kcal-intag.

• Snowsee

Godisråttan:
    10 kg fikar du galant! Om du går ner drygt ett halvt kg i veckan fram till jul så är du där sen...

• Snowsee

Det skulle ju stå fixar och inte fikar....

• Snowsee

Ja, tänk om man kunde fika sig ner i vikt... Underbart.

Tips på recept? Sök på Arla.se, de har ett recept som heter Djundelgryta som är kanongott! Vill man ha smalare recept där så finns det en ruta att kryssa i på receptsöken.

Annars tycker jag att kycklingsallad är väldigt gott, med kycklingbitar stekt i curry, paprika, tomat, gurka, sallad, rödlök, majs, färka champinjoner, salladskrydda. Vill man ha det mer mättande kan man ju koka lite pasta eller couscous/bulgur och ha i.

Ett annat tips är att woka kyckling och wokgrönsaker i olja med en massa kryddor som curry, paprika, vitlök och servera det som det är eller med kokt ris/bulgur/couscous.

Ikväll ska jag antingen dricka en shake eller äta en liten fruktsallad, har inte bestämt mig än. Är dock helt såld på Icas frysta blandade frukter och frysta mango som finns i 250gr-förpackningar.

• Snowsee

AggaP:
    Motionerar bara lätt för tillfället med snabba promenader varje dag på ca 45- 80 min. Ska dock förnya mitt terminskort på F&S den 27/8 så då blir det spinning och gym igen också..

• Snowsee

Godisråttan:
    Som sagt, det är en ny dag idag och en ny dag i morgon. Försök att hinna ta en eller några extra promenader under veckan så ska du se att det inte är så stor skada skedd.
    Tror att det är bra att göra som du gör, köra striktare under veckorna och ha en unnardag på helgen, men se till att det bara blir EN unnardag och inte fredag, lördag, söndag.
    Jag har en unnardag varje vecka då ag får äta i sortsett vad jag vill och hur mycket jag vill, det hjälper mig att hålla motivationen uppe!

Peppp på er!

• Snowsee

Godisråttan:
    ALL mat är okej att äta. Det har jag lärt mig på Viktklubb.se. Man kan äta ALLT, men INTE jämt och inte hur mkt som helst. Bara man har kcal så att det räcker till det och det lär du ha efter proteindrinken till lunch.

Ett tips: fyll halva tallriken med grönsaker, ta mer köttfärssås än pasta eftersom det är pastan som innehåller flest kcal. Ta bara en portion och om du har möjlighet så ät på en lite mindre tallrik, då tar man automatiskt mindre protioner.

• Snowsee

Godmorgon alla kämpare!
    Överlevde första dagen på jobbet igår nätt och jämt. Var kaos, men klarade trots det maten bra. Idag vräker regnet ner här så jag har ställt in min morgonprommis, måste dock cykla rill jobbet senare. Kommer se ut som en dränkt katt...

I morgon är första vägdagen för mig sen min omstart och jag är sååååå nervös! Hoppas på minus så klart!

• Snowsee

Vägdag för mig idag:

Vikt vid omstart (8/8): 59 kg
    Målvikt: ca 55 kg
    Vikt idag 58,1 kg
    Minskning: 0,9 kg

Får vara nöjd med det. Har klarat maten bra men ej hunnit med mina promenader ordentligt.
    Trevlig helg alla! Hoppas det går bra för er också!

• Snowsee

Oj..skulle ju stå (8 aug) och inte (8/8)

• Snowsee

Tessan 18/8: Kämpa på, det vänder snart! Kan vara vätska du samlat på dig.

appel: Välkommen hit!

Godisråttan: Grattis till minus! Bra jobbat!

För mig rullar det på, var ute och gick 8 km skogen igår + ca 8 km cykling t/r till spåret. Idag har jag varit ute och gått 35 min och sen blir det gymmet ikväll. Har dock grymt ont i benen sen igår.
    Målet för denna veckan är att väga 57,5 kg på fredag så jag måste kämpa! När jag vägde mig igår hade jag gått upp 2 hg sen i fredags så det innebär att jag till fredag måste ner 8 hg för att klara 57,5. Det är väl bara att bita ihop och köra på! Eller hur?

• Snowsee

Godisråttan: Jag brukar gå upp mellan 1 och 2 kg innan och under min röda vecka. Men det är ju mestadels vätska man gur upp, som tur är, så sköter man maten och motionen under den veckan så brukar det försvinna lika fort igen!
    Pepp på dig!

• Snowsee

Hej Carma och välkommen hit! :) Vi har ju hängt i samma trå¨dar förut innan jag hoppade av för att försöka bli av med hetsätningen. Kul att se dig igen!

Jaha tjejer så var det vägdag för mig idag och jag är fantastiskt glad och lycklig!

Vikt vid start i januari: 71,8 kg
    Nuvarande vikt: 57,3 kg
    Total viktminskning: 14,5 kg
    Viktminskning sen förra veckan: -0,8 kg.
    Målet för nästa fredag: 57,0 kg (sätter ett litet mål nu, vet att de sista kilona går trögt.)

Är så nöjd med mig själv eftersom målet för denna veckan var att landa på 57,5 kg och det har jag klarat + 2 hg till! Trodde verkligen inte det eftersom jag i måndags vägde 58,4 kg och då hade gått upp 3 hg sen fredagen! Min helg är gjord,nu ska jag vara sååå duktig hela helgen. Jag kan se målet närma sig! Underbart!

Ha en toppen helg alla ni andra!
    Pepp i massor!

Svar på tråden Invägning ihop?