• koh lanta

Någon som gift sig i Thailand?

Hej!
    Jag och min sambo gifter oss på Koh Lanta i slutet av okt-07. Vi har tagit hjälp av Travel insight. Det har varit perfekt med servicen. Alla papper är nu på gåmg. Själva pappers arbetet är inte speciellt krångligt så länge man är ute i god tid. Först skaffar man hinderspröning/äktenskapscertifikat från skatteverket.Sen bifogar man en lönespecifikation på mannens lön (så han kan visa att han kan försörja dig), samt kopia på passen, samt ett egenhändigt gjort intyg där ni intygar att ni är ogifta med varandra, undertecknat av er två och 4 vittnen. Dessa papper skickas nu till Utrikesdepartementet och därefter till Thailändska ambassaden i Stockholm (total kostnad 740 kr) sedan skall de dokumenten du får tillbaks till en översättare i Thailand, ITC i bangkok, och därefter skall papprena till Koh Lanta till Travel Insight. Sedan skall alla papper tillbaks samma väg och därefter är vigseln giltlig i Sverige.
    Det skall bli underbart och jag längtar ihjäl mig. Vigselringen är köpt, klänningen är inköpt, samt döttrarnas klänningar klara.Pojkarnas kläder skall jag ut och inskaffa i veckan. Resten ordnar sig.
    Anna

• koh lanta

Min klänning har jag köpt i en liten butik på Gotland, Visby. Den är en helt underbar strandklänning, gjord i lin/bomull, väldigt behaglig att ha på sig på stranden. Fladdrar i vinden.
    Fick även tag i döttrarnas klänningar i Visby, även dom vita, men lite kortare, passar perfekt till ett strandbröllop.

• koh lanta

Hej Issi
    Mina papper som är näst intill klara har jag skickat ner till en översättare i Bangkok.( Intygen skrevs av regeringskansliet, UD här i Stockholm och därefter skulle dom till Thailändska ambassaden i Stockholm.) Jag har valt att anlita en koordinator som ordnar allt för oss, kostnaden är inte så stor. Man slipper åka till Bangkok och stanna där i onödan för översättning osv , om nu inte vill gärna vara i en storstad förstås. Jag tror att vårt bröllop hamnar på 15000 -20000 kr och då ingår ALLT!!!!!
    Jag gifter mig på Koh Lanta den 29/10-07.
    ps om du skall gifta dig i nov-07 får du nog ha ordnat allt snart. Pappersexerscisen kan ta tid sägs det.

• koh lanta

Hej ang summan till UD så är det 740 kr, har nykigen gjort det. Den info jag fått från min koordinator i Thailand, behövdes uppdateras. Det kostar alltså 220 per person samt 300 kr om de skall skicka dom vidare till Thailands ambassad i Stockholm. Alltså totalt 740 kr som man lägger i konant i ett rekommenderat brev. Bifogade också ett frankerat kuvert som efter att Thai.ambassaden satt sin stämpel skickade intyget direkt hem till
    oss.
    Anna

Svar på tråden Någon som gift sig i Thailand?