Hur gör jag?
Jag ska försöka fatta mig kort om ett komplext ämne. Mina föräldrar skiljdes när jag var 5 år och jag kom att leva med min far medan min bror levde hos mamma. Efter 15 år utan kontakt tog jag kontakt med min mor (nyfiken) och umgås regebundet sedan dess. Hon kallar sig min mor medan jag kan känna mig mycket kluven inför hennes hantering (naturligtvis även min fars hantering) av min och min brors uppväxt. Nu ska jag gifta mig och som ni vet kostar det en del... Jag har berättat för henne om planerna och hon klämde ur sig en tår om hur faaaantaaaastiskt det är. Nå tror ni att min kära mor sedan dess (2 månader sedan drygt) med ett ord anmält sitt intresse för att hjälpa till? Nej just det, jag har bett om hjälp med att sy in klänningen men oj vad hon har mycket annat i sitt schema... Så jag börjar ilskna till... Jag är trött på att rädda hennes person och tiga om alla obehagliga frågor och eftersom hon nu inte tänker en tanke på att varken hjälpa till ekonomiskt eller handgripligen så tänkte jag fråga henne rätt ut... Vad tycker ni? Kan man det? Jag har aldrig "frontat" henne med obehagligheter, rädd som jag har varit att inte utsätta vår relation för några prövningar. Men jag stör mig på att under 15 år har hon aldrig saknat mig mer än minsta lilla vykort och nu ska det tigas ihjäl och hon är min "lilla mamma". Min far har jag tappat kontakten med helt sedan den familjen inte tålde att jag överhuvudtaget tog kontakt med min mor. Suck! Hur man gör så har man rumpan bak, även i bröllopsklänningen...