• Lady o Lufsen

God BT-anda...

...är ju ett mer eller mindre uttjatat ämne men dock så aktuellt- eller..?

Skulle vi kunna hjälpas åt att tipsa om vad vi tycker att en god BT-anda bör innehålla...?

Att bemöta folk med respekt och god ton är ju en självklar regel men den följs ju inte alltid så den tar jag inte upp här...

Mina tips:

*Skriv inte efterföljande inlägg som gör att en eller flera måste gå tillbaka för att dom känner att dom måste förklara eller kanske försvara sig som typ "Skit i vad "*****" eller "####" tycker- h*n är bara avundsjuk (eller vad det nu kan vara)". Skriv bara ner DIN EGEN åsikt så sakligt som möjligt- det kan ju faktiskt vara du som läser in för mycket eller har missförstått...

*Om du ändå känner att trådens karaktär "kräver" medhåll eller mothugg så skriv bara din åsikt som dessutom YTTERLIGARE tillför upplysning eller tips till TS.

*Skriv gärna in nicket du syftar på.

*Tacka gärna för svar o tips...Speciellt alla dessa gulliga människor som googlar, letar och länkar!

*Om du inte har bemödat dig med att läsa igenom svaren som ibland kan vara flera hundra - skriv det!! Då är det lättare för oss andra att förstå att en upplysning är på plats om det skulle bli något missförstånd...Dessutom är det schysstare mot dom som faktiskt har läst igenom tråden.

*Om du upplever ett inlägg som är reklam så kanske det kan räcka med att en, två, eller tre redan har upplyst TS om det...?

*Om du läser inlägg som är kränkande på NÅGOT sätt- ANMÄL!!!
    Istället för att puffa upp tråden med ett inlägg som gör att det bäddas för fler taskiga inlägg så är det bättre att anmäla!

Har ni några tips om hur vi kan göra BT till en trevligare (observera att jag skrev trevligare...)forum att befinna sig på?

Hur gör ni när ni?

• Svar på tråden God BT-anda...
  • Lena+Mattias=sant

* Ta inte allt personligt det är lätt att missförstå text

• Lady o Lufsen

Lena+Mattias=sant :
    Bra!!
    Ett tillägg till det:
    OM du tar det personligt- andas och fråga på ett sakligt sätt "Har jag förstått dig rätt nu...menar du att...kan du förklara..." istället för att starta krig...

• Lady o Lufsen

*Upplever du TS som ett "troll" så är sannorlikheten väldigt liten att h*n svarar ärligt vid en förfrågan...

Avvakta och om du ändå känner behov av att få bort den tråden: ANMÄL! istället för att vigla fram en "trollstämning" där alla tar sig friheten att vräka ur sig både det ena och det andra...

• burken

Bra initativ!

Blir frusterad på att det stundtals verkar som att bara för att man kan vara anonym får man skriva om vad som helst!

• burken

Hur som helst menade jag givetvis!

• Lady o Lufsen

...ingen annan som kan tipsa??
    ...ingen annan som vet hur man kan förbättra BT??
    ...ingen annan som vill bidra med egna strategier eller egen policy??

• Lady o Lufsen

*Hänvisa bara till kommentarer från en annan tråd om du har något possitivt att säga om dess innehåll.

• Lilla Li

* Försök att inte använda frågetecken och utropstecken mer än en gång. Det får det att se ut som om du är upprörd eller skriker. ("Tycker du???" eller "Nej tack!!!").

* Skriv inte med bara stora bokstäver om du inte verkligen vill betona ett ord i en mening.

* Använd skiljetecken och stor bokstav i början på ny mening. Långa inlägg där detta inte följs tröttnar många på och orkar inte läsa.

• miffolina

- om nån skriver nåt dumt/konstigt/drygt till någon annan, räcker det om den som fått kommentaren tillrättavisar. Resten av forumet behöver inte skälla ut den dryga personen.

• Lady o Lufsen

*Uteslut dina egna överflödiga kommentarer!

Svar på tråden God BT-anda...