• Lady o Lufsen

God BT-anda...

...är ju ett mer eller mindre uttjatat ämne men dock så aktuellt- eller..?

Skulle vi kunna hjälpas åt att tipsa om vad vi tycker att en god BT-anda bör innehålla...?

Att bemöta folk med respekt och god ton är ju en självklar regel men den följs ju inte alltid så den tar jag inte upp här...

Mina tips:

*Skriv inte efterföljande inlägg som gör att en eller flera måste gå tillbaka för att dom känner att dom måste förklara eller kanske försvara sig som typ "Skit i vad "*****" eller "####" tycker- h*n är bara avundsjuk (eller vad det nu kan vara)". Skriv bara ner DIN EGEN åsikt så sakligt som möjligt- det kan ju faktiskt vara du som läser in för mycket eller har missförstått...

*Om du ändå känner att trådens karaktär "kräver" medhåll eller mothugg så skriv bara din åsikt som dessutom YTTERLIGARE tillför upplysning eller tips till TS.

*Skriv gärna in nicket du syftar på.

*Tacka gärna för svar o tips...Speciellt alla dessa gulliga människor som googlar, letar och länkar!

*Om du inte har bemödat dig med att läsa igenom svaren som ibland kan vara flera hundra - skriv det!! Då är det lättare för oss andra att förstå att en upplysning är på plats om det skulle bli något missförstånd...Dessutom är det schysstare mot dom som faktiskt har läst igenom tråden.

*Om du upplever ett inlägg som är reklam så kanske det kan räcka med att en, två, eller tre redan har upplyst TS om det...?

*Om du läser inlägg som är kränkande på NÅGOT sätt- ANMÄL!!!
    Istället för att puffa upp tråden med ett inlägg som gör att det bäddas för fler taskiga inlägg så är det bättre att anmäla!

Har ni några tips om hur vi kan göra BT till en trevligare (observera att jag skrev trevligare...)forum att befinna sig på?

Hur gör ni när ni?

• Svar på tråden God BT-anda...
  • Lady o Lufsen

...i ovanstående menar jag ju förståss HETA trådar, som inte behöver leva vidare...Roliga och snälla trådar får ju gärna föras vidare

• Lilla Li

* Använd SÖKFUNKTIONEN och leta reda på trådar som handlar om samma sak INNAN du startar en ny tråd där du ändå kommer få samma svar som alla andra fått. Undantaget såklart när trådarna som redan finns i ämnet är jättegamla eller om du har en väldigt speciell vinkling på just din grej.

* Skriv TYDLIGA rubriker som anger vad tråden handlar om. Inte "Hjälp!" eller "Vet ni om...".

* Sök själv på Google eller Wikipedia innan du frågar om någonting. Många av de som svarar letar reda på saker just på Google åt dig, och då kan du lika väl göra det själv.

• Lady o Lufsen

Lilla Li :
    Erkännas måste att jag är dååålig på att komma på bra rubriker-trots att jag själv stör mig på dessa "Hjälp...!" "Någon...?"...

OCH- jag håller med dig om att mer arbete behöver läggas ner i rubrikerna

• Lilla Li

Lady o Lufsen: Fast den här lyckades du ju med.

• Lady o Lufsen

Lilla Li :
    Ja...denna var en av dom få jag nitade in klockrent....-9

• -Jonna-

Håller med om rubriken - jättebra om den speglar vad tråden handlar om!!! :)

• Lady o Lufsen

...inte direkt en "ordningsregel" men jag brukar kolla vilka inlägg som har 0 eller väldigt få svar...där tittar jag in och ser om jag kan bidra med något...

• zukigirl

*s* Jag gör samma som du Lady...Eller försöker iaf!
    Nåväl här kommer ett tips från the one and only zukigirl!

*Ta inte åt dig så lätt! Det skulle heller inte skada med lite mer självdistans hos en del.
    Puss & kräm! Over and out....

• Ms K

#1:

Acceptera att detta forum är vad det är: Ett forum med en massa olika individer - en del nya i forumvärlden öht, en del med masters-degree i BT:ande.

Ta inte alla så himla seriöst! Låt folk stava som dom vill, låt folk använda versaler eller gemener som dom vill! Hoppa över inlägg som ni finner jobbiga, folk som känner för att bara hålla med, eller inte orkat läsa allt eller whatever - lägg inte krutet på petititesser! - men visst, är någon kränkande eller utanför forumets regler, så självklart anmäl!

Tagga ner på perfektionism-önskningarna: Ett forum är ett forum - Alla beter sig inte som ni (skulle önska). Tex. Alla vet inte ens om "sök-funktionen" - Man kommer in som tärna och vill ha svar på en specifik fråga tex. Att få kommentaren om att "denna tråd finns redan" hjälper inte speciellt då.

Det finns säkert personer som hellre frågar och startar diskussion om en detalj, än att googla själv. kanske en social vana, lathet, vet inte hur man gör? Vem ska döma det? Det här är ett forum - låt folk använda det! Hittar ni en tråd som ni irriterar er på, oavsett rubrik eller innehåll - men snälla - hoppa då över den. Här inne finns en massa olika människor, med olika bakgrund, mål och preferenser.

Hoppas jag inte lät för hård: Men för mig är det BT-budordet Nr 1. Och den skänker mig mycket frid

• Lady o Lufsen

Ms K :
    Det tackar vi för!!! (Oooops nu använde jag ju flera utropstecken ...men det gör jag när jag vill poängtera mitt gillande ...eller ogillande...eller mitt frågande...)

• tattar-Emma

Något jag stör mig oerhört på är inlägg i stil med:
    "Otroligt att nån kan intressera sig för det här"
    "Otroligt att den här tråden lever fortfarande"
    "Men lägg ner, det här är ointressant"
    "Varför kan vi inte bara acceptera att alla tycker olika och strunta i såna här diskussioner?"

Dyker ofta upp i trådar om nya/gamla traditioner, religion, relationer... Nej, även om just du tycker att det är onödigt att diskutera ett visst ämne, låt de som är intresserade hålla på - detta är faktiskt ett diskussionsforum!

• Lilla Li

En annan grej är att folk borde läsa forumreglerna. Mycket av det vi efterfrågar i den här tråden, täcks redan in av forumreglerna och bör alltså följas av den anledningen.

• zukigirl

Lilla Li : Mycket av det som står här handlar om sunt förnuft. Tyvärr så försvinner det ofta när det börjar handla om forum.

Svar på tråden God BT-anda...