• bröllop2008

Kuvertavgift istället för present

Vi vill ju så gärna gifta oss men har inte så stor budget för det. En idé är att låta gästerna betala kuvertavgift och strunta i presenterna. Det viktigaste är ju att det blir en minnesvärd dag och rolig fest och förhoppningsvis har gästerna förståelse för det. En fråga är ju då hur mycket man kan begära. Är 300 kr/person för mycket?

• Svar på tråden Kuvertavgift istället för present
  • Lena+Mattias=sant

En kuvertavgift ska bara betala mat och dryck. 300kr funkar men ju mindre desto bättre.

• Skottdagen 2008

Om man ska ha kuvertavgift så ska det endast stå för den faktiska kostnaden för det rimmar illa om gästen tycker att det verkar så dyrt att ni försöker fiska lite pengar.

Dessutom tycker jag man bör ta hänsyn till om gästerna måste resa långt och betala för hotell m.m. Då kan också en kuvertavgift svida lite.

Ja, de kan skippa presenten, men säg den gäst som ändå inte vill ge något litet som minne. Vi önskar inte heller present då våra gäster ska åka långt och betala för flyg och hotell, men de flesta har frågat vad vi önskar oss och när vi säger "ert sällskap" säger de, "men vi vill ju ändå ge något litet".

• mrs. n

tänk på att dra ner gästlistan så mycket som möjligt, det får ner kostnaderna.
    och kanske fixa mat i buffe form, får oxå ner priset...
    för tänk på en familj tex att börja lägga 900 eller mer på mat ...kan kännas mycket men en present känns mer i samma summor

sen är inte det tvunget att ha "middag" jag var på ett jätte fint och mysigt bröllop, dom bjöd inte middag som sådan utan en liten förrätt som var framdukat, men sen var det buffe med smörgåstårtor och sedan en fika.
    så gästerna måste inte ha jätte dyr middag.

• jessie2007

Vi har kuvertavgift,
    300 för vuxen och 100 för barn mellan 7 och 20!

Vi valde att ha det så för att vi bor trångt, varken jag eller min blivande har önskemål om en massa onödiga prylar visst kan man önska sig bidrag till resa, MEN då sätter man sina gäster i den jobbiga "hur mycket ska man ge-man vill ju inte ge för lite"-sitsen

• JeDa_08

Har själv varit på några bröllop med kuvertavgift och aldrig tyckt det svidit för att vi fårr betala en avgift för maten, men det är klart att man trots det vill ge någon present men jag tycker helt klart att man skall kunna ta ut en kuvertavgift om man känner att man inte har råd annars. Vi kommer själva ha en kuvertavgift på 150kr/person på vårat bröllop då vi inte har så stor budget.

• Skottdagen 2008

En flygresa för en familj på 4 personer går på mellan 4500-6000 kr beroende på tid och bolag.

Dessutom sover våra gäster över mer än en natt, dvs 1200 kr per natt i ett dubbelrum och så ska man ha extrasängar så säg 2000-2400 kr för en natt.

Det skulle kännas helt fel för oss om vi då ska ta kuvertavgift för maten, nej, har man möjlighet att komma på vårt bröllop som är nog dyrt ändå, då blir det 2-rätters + tårta och alkohol också och helst inga presenter. Vill de ge något är det upp till dem, men inget vi önskar oss.

Alla bröllop är olika, men vi skulle aldrig pga våra personligheter och åsikter aldrig kunna ta ut en kuvertavgift. Vi har snålat och sparat istället under längre period. 70 gäster har redan tackat JA!

• Anncha73

Hej!

Vi gifte oss den 4/8 och hade en kuvertavgift på 400:- per vuxen å 150:- för barn..Det funkade hur bra som helst, vi hade 45 betalande gäster, å dom betalade endast för maten tårtan kaffe å avec, jo brudskålen oxå..Men det va billigt vi fick ändå betala mycke ur egen ficka (vilket vi redan visste) men alla gör ju olika, finns nog inget rätt" och fel" tror jag..Men har man långväga gäster kan det kanske kännas tungt att betala hotell + kuvertavgift..:)

Bröllopet & festen är ändå ett minne för livet, hela vår dag var toppen..:)

• JeDa_08

Precis... alla är olika och tur är väl det... Tycker man skall göra det som känns bäst för en själv och sedan inte bry sig så mkt vad alla andra tycker...

• Vickan77

Vi har tagit 200 kr/ person och folk verkar nöjda med det. Det täcker ju inte alla kostnader runt middagen men det är ett bra bidrag. Vi har dock varit mycket tydliga med att vi inte vill ha några andra gåvor utan gästernas sällskap är deras gåva till oss. Vi talade med ett par vänner som tyckte det här var en bra ide, de hade varit på ett bröllop då man fick betala in ett bidrag till brudparet i stället och våra vänner tyckte det var svårt att avgöra hur mycket de skulle ge. De sa att det var enklare med en fastställd summa.

• Skottdagen 2008

JeDa-08:
    Då vi känner varandra genom en annan tråd . Bor ni i Kiruna båda 2 och har era gäster därifrån eller har även ni gäster från hela landet? Jag tänkte.... om man som gäst åker riktigt långt och betalar mycket för det kommer ni ta ut kuvertavgift ändå? Är så nyfiken på ert bröllop då det är på samma ort, fast det får jag fråga om i vår andra tråd :).

Svar på tråden Kuvertavgift istället för present