• bröllop2008

Kuvertavgift istället för present

Vi vill ju så gärna gifta oss men har inte så stor budget för det. En idé är att låta gästerna betala kuvertavgift och strunta i presenterna. Det viktigaste är ju att det blir en minnesvärd dag och rolig fest och förhoppningsvis har gästerna förståelse för det. En fråga är ju då hur mycket man kan begära. Är 300 kr/person för mycket?

• Svar på tråden Kuvertavgift istället för present
  • JeDa_08

Håller med om att gästerna kan betala vad dom skall dricka själv men var tydlig med att det är resturangpriser för står det till självkostandspris uppfattar jag iaf det som att det är ni som köpt drickat och har "egen" bar...

• Valentine2009

Skottdagen2008 skrev: Hehe...du kanske redan läst min åsikt om hurvida ett "frivilligt Bidrag" eller en Kuvert avgift räknas i mina ögon. I andra tråden.

Trodde jag gjort klart att Det Ev. Bidraget är ISTÄLLET för en Present. Då vi klart och Tydligt betackar oss från presenter.
    Om sen en del inte alls väljer att betala nåt (vilket är föga inte troligt) men det spelar absolut ingen roll, hur lite el mycket pengar dom bidrar med (eller inget alls).
    Just därför vi har sagt att dom gärna får vara anonyma till sitt bidrag. (de som ej har råd eller betalar 25kr kanske skulle skämmas att dom inte betalat eller betalat så lite)
    Så kammar noll kr kommer vi nog inte att göra...men vi kommer heller inte att få tillbaka en fjärdedel av vad vi lagt ut på festen. Vi har räknat med det.

Vi anser fortfarande att det viktigaste är att folk ska komma och närvara. Inte att dom ska betala. Det kan vi själva stå för. Men som sagt många föredrar att köpa saker eller ge nånting för det är så det alltid varit. Vi ger dom ist valet att skänka en slant ist för att köpa nån present som bara skulle samla damm eller ta upp onödig plats. (tro mig vi har allt vi behöver å mer därtill)

Måste fråga en sak...Vad har du för vänner och familj som skulle tänka så som du skrev? Citerar: "hm.....nä, vi lägger inget för de behövdes ju inte"

Det låter nästan skamligt att ens tänka på det sättet. Fräckt och ohyffsat om inte annat. Sånna människor omger Vi oss Inte med.

Men Tack för tipset om att meddela tydligt att baren skulle bli till självkostnadspris. Kommer att bifoga info om priserna till alla.

• Utomlands 2008

Alltså att ha kuvertavgift för flera hundra kronor/person (300-400) och därefter även betalbar tycker jag är lite ofint mot gästerna...
    Det känns som att man försöker ordna med något "finare" än man egentligen kan ha råd med. Varför inte dra ner på något annat kring bröllopsutgifterna?

Jag tycker det känns som att många i dagsläget gör värsta grejen av sitt bröllop men sedan visar det sig att man som brudpar inte riktigt kan betala för det utan känner att det är rätt att ens föräldrar ska vara med att bekosta en del av bröllopet, eller att gästerna ska vara med och betala något annat... Jag tycker det är något som har blivit fel de senaste åren och att det blivit för mycket upptrissning kring detta med bröllop.

• Duchess

Vi valde också en lösning där de gäster som ville fick ge oss en valfri gåva. Såhär skrev vi om presenter på hemsidan:

Det sägs att man ska önska sig något när man gifter sig. Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro!

Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver.

Kliar det ändå i fingrarna?

Det vore kul om ni tog med er ett gratulationskort med en personlig hälsning till oss, och lämnade det i postlådan som kommer att finnas i bröllopslokalen. På så vis får vi ännu fler glada minnen från vår stora dag.

Kliar det fortfarande?

Vi har öppnat ett bröllopskonto där vi sparar pengar för att kunna betala det praktiska runt bröllopet. Där har även du som gäst möjlighet sätta in ett valfritt festbidrag. Kontot finns hos Swedbank (här skrev vi ut kontonumret) Om du vill vara anonym eller skriva avsändare bestämmer du själv.

• lillyofthevalley

Här kommer en galen ide: varför inte vänta tills man har råd med bröllop? Jag skulle hellre vänta än att låta gästerna betala mitt bröllop....även om dom inte betalar för hela bröllopet..

• Duchess

lillyofthevalley:

Det finns ju många som faktiskt lever "på gränsen", av olika skäl. Arbetslöshet, sjukskrivningar, studielån eller annat. Då har man sällan råd att lägga undan pengar så att det räcker till ett bröllop, även om man skulle spara i 10 år.

Jag betalar gärna (som gäst) en kuvertavgift, under förutsättning att den är rimlig. För mig är rimlig nånstans under 400 kr/person.

• Utomlands 2008

En liten stilla undran kring detta med kuvertavgifter...
    Ni som använder er av/förespråkar det; bor ni företrädesvis i Sthlm, Gbg eller Malmö-området?

Jag bor i en lite mindre stad och har faktiskt aldrig varit med om att ett brudpar bett om pengar på det sättet. Tänkte att det kanske finns en geografisk och kostnadsmässig koppling. Med tanke på att det i många trådar påpekas att bröllop och allt som hör till (möhippor exempelvis) är så mycket dyrare att anordna där...
    Fast, å andra sidan blir det ju inte logiskt när man tänker på att lönerna ligger ca 50-100% högre i storstadsregionerna för samma jobb!

• Skottdagen 2008

Valentine-09:
    Jo, jag känner till dina åsikter i den andra tråden och du har fått svar också

Gäster, tja, mina gäster är av de slaget att de gärna hellre ger något som de köpt eller gjort och valt ut själva istället för att ge pengar. Kan inte påverka det, men det där med presnetkort har inte funkat till födelsedagar så varför skulle det funka med bidrag/kuvertavgift på ett bröllop.

Vi önskar varken presenter eller bidrag, men likförbannat har våra gäster frågatr vad vi vill ha och när vi säger attt vi vill ha deras sällskap så säger de.....men något vill vi ju KÖPA inte bidraga med. Har probelm att hitta på saker som vi egentligen inte vill ha.

• Duchess

Utomlands 2008?:

Jag antar att jag är en av de som förespråkar kuvertavgift, även om vi själva inte hade det. Jag bor just nu i en stad med över 100 000 invånare, men är uppvuxen i en liten by på landet.

För mig som gäst är det toppen med kuvertavgift. Jag slipper springa runt och leta efter presenter (som brudparet dessutom inte alltid vill ha). Bara att slippa det besväret är värt nån hundralapp :)

Jag vet också att många har en kärv ekonomi, och även de som är t ex långtidssjukskrivna ska väl ha möjlighet att gifta sig? Så nej, jag har inga problem med varken kuvertavgift eller lån (i rimliga mängder).

• Cookie Dough

lilly of the valley... jag håller med. Alltså vilken idè att rätta munnen efter matsäcken???? Det verkar inte finna särskilt många som gör det nuförtiden... det är ju alltid alla andra som ska ansvara.

Betalbröllop är bara tacky.

• JuliaT

Jag måste säga att man kan rätta sitt bröllop efter vad man har råd med istället för att be gästerna "betala för sig". Då känns det mindre som om man blir bjuden på bröllopsfest men mer som att man går ut på en superfin middag men inte får välja vad man äter...
    Min kusin gifte sig på en väldigt tajt budget. De anpassade sig och valde en billigare lokal, mat från området (underbar lax och potatis mm) och hade gymnasie-elever (grannar med kompisar) som serverade och tårtan gjorde min moster.Det var hur lyckat (och kändes hur lyxigt) som helst och kostade totalt ~20.000:-. De fick hjälp av sina kompisar och familjen då alla var mer än villiga att hjälpa till. Däremot tror jag det hade blivit otroligt konstigt om de bett folk betala och haft det på ett ställe de egentligen hade råd med!

• Hoffsan

Håller med JuliaT mfl.
    Och jag föredrar att själv kunna bestämma prislappen till folks "presenter/bidrag till resa osv" än att betala en kuvertavgift som är på mer än vad man kanske vill och har råd med.

• Duchess

...och jag försvarar mer än gärna de som väljer att ha kuvertavgift!

Jag tror att alla vet att bröllop kostar pengar. Om ett par vill gifta sig, men har så lite pengar att de måste vända på varenda 50-öring för att klara sig, då tycker jag att kuvertavgift är en självklar lösning.

Naturligtvis skulle jag tycka att det vore märkligt om kuvertavgiften låg på 1000 kr/person och bröllopet var lyxigt i alla avseenden, men att sponsra med några hundralappar för ett bröllop i en bygdegård med fläskfilé och potatisgratäng, det gör jag så gärna!

Så ni som funderar på kuvertavgift: det finns faktiskt många människor som tycker att det är helt okej, om summan inte är alltför hög. Det finns t o m människor som jag, som tycker att kuvertavgift är jättebra, eftersom jag då slipper leta present :)

• misstrixie

Vi ska inte ha någon kuvertavgift men jag ser inget fel i det, så länge det handlar om en rimlig summa och inte att gå med vinst förstås, det är ju något helt annat.

Förstår inte varför det ska göras till en så stor grej? Jag tycker så här: bröllop är inte något man bjuder PÅ utan något man bjuder TILL. Man presenterar hur man har tänkt sig och sen är det upp till de inbjudna att ta ställning till om det är något de vill vara med på eller ej. Oavsett om det handlar om kuvertavgift eller bröllop till häst eller till sjöss eller vad det nu är som kanske inte faller alla i smaken. Det verkar finnas någon idé om att man som brudpar TVINGAR folk till både det ena och det andra och att ett bröllop är en enda lång pina för alla utom brudparet själva. Vad handlar det om, egentligen? Har de inbjudna ingen egen vilja? Jag hoppas verkligen att våra gäster kommer på vårt bröllop för att fira, umgås och ha roligt och inte för att äta gratis mat. Även om den i vårt fall råkar vara det. Har någon invändningar mot någon del av vårt arrangemang så ser jag hellre att de stannar hemma, helt enkelt.

Jag tycker inte att det är värre att ta en kuvertavgift och undanbe sig presenter, än att ta ett gigantiskt banklån och ha ett superexklusivt bröllop och låtsas vara något man inte är. Vad ska ett bröllop vara egentligen - ett tillfälle att vara tillsammans med dem man tycker om och ha trevligt, eller ett tillfälle att imponera så mycket som möjligt på andra?

• Äntligen dax!

Jag som gäst ser gärna kuvertavgifter till ett bröllop...

Om brudparet i och med detta frånsäger sig presenter... Och

Om jag vet att det är just kuvertavgiften som gör det möjligt för dessa mina vänner (som det ju är eftersom jag är bjuden på deras bröllop) att kunna genomföra detta med bröllop, bjuda folk på middag fest osv...

Jag håller med misstrixie här ovanför. Bröllop o fest är inte något man bjuder på, utan till - och lägger fram hur man tänkt sig det hela och sen får folk ta ställning till om de accepterar det och vill komma eller ej...

Vi är inte i den sitsen att vi kan spara så värst mycket pengar, samtidigt som vi varit tillsammans väääldigt länge och kände att NU vill vi verkligen gifta oss och allt det här med fest o middag... Saker har vi redan alldeles för mycket av, och ville inte direkt sätta någon direkt "kuvertavgift" då vi bestämt att vi skulle servera buffé med maten hemlagad osv... (Annat om vi haft middan på restaurang)

Så... Vi gjorde så att vi tydliggjorde att vi verkligen inte önskade oss en massa saker i present... Eller, egentligen önskade vi oss ingenting... :)
    Men - folk säger ju då som så att de ju verkligen vill ge/köpa något i alla fall, och är det verkligen inget vi behöver osv...

Nej sa vi då, kan ni inte låta bli att komma tomhänta, så skänk ett (valfritt) bidrag till middag och fest i stället, och underlätta vår ekonomiska börda för denna dagen...

Ja... De flesta gjorde så... Ett par presenter fick vi nog ändå, lite blommor o så. Vi fick gåvobevis på ett antal träd planterade i Himalaya i vårt namn för nåt välgörande projekt. Och sen fick vi då pengar av de allra flesta... :)

Svar på tråden Kuvertavgift istället för present